מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כאן נולדתי, כאן נולדו לי ילדי

יום שבת בצהרים, כל המשפחה
יום הגיוס של אחי ירדן
כאן נולדו גם נכדי

זיכרונותיה של צפורה
 
נולדתי בארץ ישראל בעיר נתניה בשנת 1943 תש"ג
גדלתי בבית קטן בעיר נתניה. אני זוכרת, שבנו את הבית. בבית דיברנו רק עברית. יש לי אח אחד, צעיר ממני ששמו משה, מושיק.
 
שם אמי (סבתא רבה שלך) היה חדוה. שם אבי (סבא רבא שלך) היה אליעזר. חדוה נולדה בשנת 1914 בגליציה ואליעזר נולד באותו מקום בשנת 1912. זכורים לי סיפורים על החיים בעירה של הורי ובעיקר על תנועת הנוער השומר הצעיר שבזכותה הגיעו לארץ לפני השואה.
אני נולדתי בישראל, אז קראו לה פלסטינה א"י. הורי באו מפולין. אמא שלי הגיעה לארץ בשנת 1935 ישר לבית ספר חקלאי. אבא שלי הגיע כשנה יותר מאוחר, בשנת 1936, להכשרה של הקיבוץ ליד כפר סבא. לאחר כמה שנים הם עברו לגור ביחד במצפה הים,ליד נתניה, שאנשיו בנו אחר כך את קיבוץ יד מרדכי. הם הגיעו לארץ באוניה לנמל יפו.
אבא שלי סיפר שהוא הגיע לארץ ונסע לפגוש את אמא שלי אך היא לא ידעה שהוא מגיע לארץ וכשראתה אותו חשבה שהיא חולמת.
נהגנו לחגוג את החגים באופן חילוני. הרבה פעמים חגגנו עם חברים בקיבוץ. כשסבא שלי בא לגור איתנו התחלנו לשמור על החגים באופן דתי על מנת לכבד אותו. מאכלים מיוחדים לא היו אצלנו בגלל תקופת הצנע.
גדלתי בארץ כצברית הלכתי לגן ולבית הספר ממש כמו רועי. כתבו בשבילינו שירים וסיפורים בעברית כי הינו הדור הראשון שדיבר עברית אחר 2000 שנה.
 
למדתי בבית ספר בארי בנתניה. אני זוכרת אירועים מזמן בריטים בארץ, את הקמת המדינה ואת הגעת העולים החדשים לארץ. גם לכיתתי הגיעו עולים חדשים. בכיתתי היו ילדים שהייתי איתם בגן.
שיחקנו בהרבה משחקים: בקלאס, חמש אבנים, קפיצות בחבל, משחקי כדור כמו מחניים וגם כדור בקיר. יצאנו לטיולים בארץ אני  זוכרת את הטיול למפעל המלח בעתלית בכתה ה'. הייתי חברה בתנועת נוער וגם עם התנועה יצאנו לטיולים ברגל, עם תרמיל על הגב.
 
גיורא ואני גדלנו בית לי בית. פגשתי את גיורא כשהייתי בת 7 וגיורא היה בן 11 כשמשפחתו באה לגור לידנו. כשהיינו ילדים היינו משחקים ביחד. נהיינו חברים רק כשאני הייתי בכתה יב וגיורא היה בשנת הלימודים האחרונה בטכניון, וכך יצא ששרתנו באותה תקופה בצבא, אני כפקידה בחיל הנדסה וגיורא כמדריך בבית הספר לטיסה. כשסיימתי את שרותי הצבאי הלכתי ללמוד כימיה באוניברסיטה העברית בירושלים וסיימתי בטכניון, וגיורא המשיך את שרותו הצבאי ב"רפאל".
 
התחתנו בקיץ 1965  (לפני כמעט 50 שנה) בבית ז'בוטינסקי ברמת גן וגרנו בחיפה. המתנות שקבלנו לחתונה היו צנועות. גם ספרים נחשבו מתנה לחתונה.
סיימתי את לימודי הכימיה בטכניון לתואר ראשון ולתואר שני, ואת הדוקטורט בהוראת מדעים עשיתי בארצות הברית. עבדתי במחקר בכימיה, לימדתי כימיה בבית ספר תיכון, כתבתי תכניות לימודים בנושאי איכות הסביבה והייתי מנהלת של איגוד ערים לאיכות הסביבה בגליל המערבי ואף כתבתי ספרי ילדים. היום אני לא עובדת אלא מתנדבת מה אני אוהבת לעשות? להיות עם הנכדים שלי, לטייל בארץ ובחוץ לארץ, לקרוא ספרים ולכתוב,  ללמוד וללמד ולעשות סרטים וכתבות לטלוויזיה הקהילתית.
אני זוכרת אירועים רבים מ-66 שנות המדינה. אני זוכרת, את מלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים, ואת מלחמת יום כיפור. אני זוכרת שנולדו ילדי ונכדי. הרבה זיכרונות יש לי מכל יום ויום במדינה.    

מילון

מצבע
טוש- צבע

ציטוטים

”"החיים זה לא מה שקורה לך, אלא מה שאתה עושה עם זה"“

הקשר הרב דורי