מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כאלה היינו

מחלקה 1 בטירונות 1966
מחלקה 2, סדרת מארבים בתל חי
סיפורים של בני 70 על בני 20

נולדנו פלוס-מינוס עם הקמת המדינה. רובנו ילידי הארץ ומקצתנו מהתפוצות. גדלנו בתקופת הצנע ובצל השואה. כעבור עשר שנים חגגנו עשור למדינה ולנו. בחודש אוגוסט שנת 1966 נפגשנו בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים. השם המשותף שלנו למשך כמעט שנה היה פלוגה א'. נכנסנו נערים וסיימנו לוחמים שטעמו טעמה המלוח מדם ויזע של מלחמת ששת הימים בחולות סיני בואך תעלת סואץ.

קובץ הסיפורים הזה אינו עוסק במלחמות ובגבורה, הוא מספר סיפורים אישיים ואנושיים מהווי הפלוגה לפני 50 שנה ויותר. סיפורים של בני 70 על בני 20. מטבע הדברים, בחלוף יובל שנים, הקמטים מעמיקים והזיכרון קצת מתעתע, אבל הגרעין כולו אמת. לא כל האמת ולא רק האמת ובכל זאת האמת שלנו.

בקובץ זה, הראשון, עשרה סיפורים פרי עטם של עשרה לוחמים, המעוטרים באיוריו של אריה טופור, חבר ולוחם מהפלוגה. כותבי הסיפורים בקובץ זה (לפי סדר א"ב משפחה): יחיאל אלוש, גידי ברסלר, צחי ברקת, צביקה ויסברוד, אריה טופור, אמנון ענתבי, ספי קרביץ, יהודה שחם, טוביה שפירא, גדי שקלרסקי. עריכת הקובץ ע"י צביקה ויסברוד, האיורים פרי כשרונו של אריה טופור.

מחלקה 3 במלחמת ששת הימים

תמונה 1

 

הפלוגה בתנועה לכיוון התעלה במלחמת ששת הימים

תמונה 2

 

מוכנים לצניחה

תמונה 3

מצגת צילומי הפלוגה: 

הזוית האישית

הסיפור לקוח מהספר ״על עכברים וצנחנים 1: מספרים לוחמי פלוגה א' 1966״ שערך צביקה ויסברוד ואייר אריה טופור, ומועלה למאגר המורשת בשיתוף עם תכנית הקשר הרב דורי.

דבוקה בצניחה של הלוחמים 

תמונה 4

 

מילון

גדוד
גדוד הוא היחידה האינטגרלית הקטנה ביותר בצה"ל. למשל, גיוס לשירות המילואים בישראל מתבצע ברמת גדוד לפחות. מספר גדודים מרכיבים חטיבה. בצה"ל, מפקד גדוד (מג"ד) הוא קצין בדרגת סגן-אלוף ובצבאות העולם קצין בדרגת לוטננט קולונל. קיצור מקובל לסגן מפקד גדוד הוא סמג"ד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נכנסנו נערים וסיימנו לוחמים שטעמו טעמה המלוח מדם ויזע של מלחמת ששת הימים “

הקשר הרב דורי