מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירושלמים מלידה

היום
אז - שמוליק בצעירותו
שמוליק מרחב מספר עליו ועל משפחתו

ההגעה לירושלים 
אמא שלי ילידת יוון, סלוניקי, הגיעה כילדה בת 10 בשנת 1936 לירושלים. משפחתה, משפחת פסו, הגיעה מסלוניקי והתיישבה ברובע היהודי יחד עם שבעת אחיה. משפחתו של אבי הגיעה בשנת 1742 לירושלים עם העלייה של רבי חיים בן עטר, שעבר דרך ליווורנו שבאיטליה ואליו התלוו 17 אברכים, ביניהם סבא רבא רבא שלי. מאז משפחתי לא עזבה את ירושלים.
 
השפעת מלחמת העצמאות על הרובע היהודי והמשפחה
אבי, כאמור, נולד בירושלים, והוא שירת בצבא הבריטי בחיל החפרים ולאחר מכן בצה"ל. הוא היה בטריפולי ובאלכסנדריה – במדבר המערבי. הוא נלחם בירושלים בנוטרדאם. המשפחה גרה ברובע היהודי. אבא היה פועל בניין ואמא הייתה עקרת בית. אבי ואמי התחתנו ב-1947, לפני המלחמה, והם נאלצו לעזוב את הרובע היהודי בעקבות הודעת ועד הרובע שהודיע לנשים ולילדים להתפנות, וברובע נשארו רק בני 16 ומעלה שיכלו להילחם. אבא היה מחוץ לחומות והשתתף במלחמה. כשהירדנים כבשו את הרובע אמא שהתה עם משפחתה שהייתה משפחה די גדולה. סבתי מצד אבי, סולטנה, נהרגה עם כיבוש הרובע, ביום העשירי למערכה ב-28.5.1948. בת 48 הייתה במותה והשאירה בעל וילדים. היא נהרגה יחד עם עוד 6 יהודים בבתי מחסה ברובע היהודי, והובאה לקבורה בקבר אחרים.
 
 בניית חיי
הורי הכירו ברובע היהודי, התחתנו בשנת 1947 ועזבו את הרובע היהודי קצת לפני שנפל, ועברו למערב ירושלים. הם גרו בשכר דירה בבית משפחת קרמר. נולדתי בבית החולים "ביקור חולים" שהיה בשעתו בית חולים מנדטורי. תעודת הלידה שלי  כתובה באנגלית, ומצוין שם מקום הלידה: פלסטינה. אני נולדתי לירושלים המחולקת. למרגלות החומה היינו צופים על הר ציון מאבו טור. כילד אני זוכר שהיה לנו שיח עם הלגיונרים. בשנות ילדותי למדתי בבית הספר היסודי "בית הכרם" ובתיכון למדתי בפנימיית בית הספר ימי במכמורת והייתי ימאי למשך שנתיים וחצי.
 
תמונה 1
 
 
בצה"ל שירתתי בחיל הים, ובמלחמת ששת הימים הייתי בכנרת ביחידה שקראו לה משמר הימים. אחרי הצבא עבדתי בדייג גם באיזור מערב אפריקה וגם באיזורי הים התיכון על אוניית דייג. לאחר מכן עבדתי כשכיר ב"אגד" ירושלים, ועבדתי כמורה דרך.  התחתנתי בשנת 1968 עם ויקי ואנו נשואים 45 שנה. יש לי שלושה בנים: ניר, ערן, ואוהד.  ועשרה נכדים: חמישה בנים וחמש בנות, והם דור 12 בארץ. 
 
רשמים מהתוכנית
למדתי מסבא שמוליק שמשפחתנו היא משפחה שורשית, שחיה בירושלים דורות רבים. אני מאד אוהבת לספר את הסיפור של המשפחה שלנו לכל מי שמעוניין, ואני חושבת שסבא שלי הוא חכם מאד, יודע הרבה דברים בעיקר על ההיסטוריה שלנו ושל המדינה – כי הוא בגיל של המדינה שלנו. 

מילון

מנדטורי
בא מהמילה 'מנדט'. מנדט הוא ייפוי כוח הניתן למעצמה כלשהי לשלוט באופן זמני או חלקי על טריטוריה שאוכלוסייתה עדיין אינה בשלה לשלטון עצמי או שהוטלו עליה סנקציות מסוימות. המנדט הבריטי מתייחס לייפוי כוח שחבר הלאומים העניק לבריטניה לשלוט בארץ ישראל (פלשתינה) בין השנים 1922 ל-1948. מכאן, מנדטורי פירושו 'של מנדט'. (וויקיפדיה)

ציטוטים

”"תעודת הלידה שלי כתובה באנגלית, ומצוין שם מקום הלידה: פלסטינה. אני נולדתי לירושלים המחולקת"“

הקשר הרב דורי