מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירושלים בקום המדינה

סבתא מזל עם הנכדה שקד
סבתי עם משפחתה בגלויה לראש השנה
ילדותי בעיר ירושלים

אני נולדתי בירושלים בבית חולים "ביקור-חולים" בחודש מאי 1948. אל תוך מלחמת השחרור כתינוקת ביליתי את רוב הזמן במקלט. מזון ומים חולקו בהקצבה. להורי היה קשה מאוד לחיות עם תינוקת כשירושלים הייתה נתונה תחת מצור ותחת הפגזות כבדות. גדלתי בשכונת "יגיע כפיים" ובשכונת "אחווה" בגאולה בבית מוקף שכנים.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1
%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa2

חיינו כולנו כמשפחה אחת גדולה (עם חלקם נשארנו עדיין בקשר). הייתי בגן  "סוקניק" עם הגננת הראשונה בירושלים – חסיה סוקניק. שם למדנו נגינה בפסנתר וערכים ליצור קשרים חברתיים. בבית הספר היסודי למדתי בבית הספר "למל" שהיה בסמוך לקולנוע "אדיסון" המיתולוגי שם התקיימו הופעות, סרטים ועוד.

היו לנו חיי חברה מגוונים: בסופי השבוע היינו מתרכזות החברות זו בביתה של זו וכל אחת הייתה מביאה: גרעינים ומאכלים מהבית. כילדה אהבתי מאוד לקרוא ספרים. אמי רשמה אותי לספריית "בני ברית". ונרשמתי לעוד 2 ספריות: "בית העם" ו"ההסתדרות". למדתי בבית הספר התיכון: "אוולינה-דה רוטשילד" ובסמינר "אפרתה". סיימתי את הלימודים בתקופת מלחמת "ששת הימים". היינו מטיילים בעיר העתיקה ובשאר המקומות ללא פחד (חברון, בית לחם, יריחו ועוד…).

בהמשך התחתנתי וגרתי בשכונת "תלפיות" ושם נולדו לי שלושה ילדים (בנים). במלחמת לבנון עברנו לשכונת "פת" ושם נולד לי בן נוסף ועדיין אני גרה שם. (נ.ב.-לסבי היה את המכונית הראשונה בפלסטינה והוא עבד תחת שלטון הבריטים!).

סבי וסבתי היו ממקימי השכונה: "נחלת שבעה".

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1

תיעוד מצולם: התמונה צולמה בשנת 1948 "תינוקת בעגלה של פעם"

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa2

"כשהייתי תינוקת במקלט בזמן מלחמת השחרור!!" התמונה צולמה בשכונת: "יגיע-כפיים" בירושלים, במקלט. שם בילינו את רוב הזמן בגלל ההפגזות הכבדות על ירושלים שהייתה נתונה במצור. הייתי התינוקת הבכורה להורי שהרבו לצלם אותי בסיטואציות שונות. הצלם ליווה אותנו לאורך שנים רבות. התמונה צולמה בשנת-1948 כאשר בירושלים החיים היו קשים והיה חוסר במזון ובשתייה. להורי היה חשוב לתעד תקופות שונות בחיי. כשהצטלמנו השתדלנו להתלבש בבגדים חגיגיים. הרקע, החפצים ופרטי הלבוש היו אופייניים לתקופה בה צולמה התמונה.

הזוית האישית

שקד: נהנתי מאוד לבלות עם סבתי במפגשים, אני מבינה עד כמה להיות חופשיים בארץ שלנו הוא לא דבר מובן מאליו, ופעם הייתה פה שגרה אחרת. לגמרי.

מילון

נחלת שבעה
נחלת שבעה היא שכונה ותיקה במרכז ירושלים, שקמה בשנת 1869 (תרכ"ט) כחלק מתהליך "היציאה מן החומות" - ההתיישבות היהודית מחוץ לחומות העיר העתיקה. הייתה זו השכונה השלישית שנוסדה במסגרת זו, לאחר משכנות שאננים ומחנה ישראל. מאז פברואר 1989, לאחר השלמת עבודות שיקום ושימור, השכונה היא אחד ממוקדי הבילוי של העיר, וברחובותיה הצרים של השכונה ניתן למצוא מסעדות, פאבים ובתי קפה רבים.

ציטוטים

”כתינוקת ביליתי את רוב הזמן במקלט. מזון ומים חולקו בהקצבה.“

הקשר הרב דורי