מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירושלים בין מלחמות

יעל, אשר והנכדים בבית הספר ניל"י
יעל כילדה
המצור על ירושלים

נולדתי בירושלים בשנת 1945 קצת לפני מלחמת השחרור בתקופת המנדט הבריטי. באותם ימים היו התקפות רבות של ערבים על יהודים. כנופיות צלפים ערביים ארבו ליהודים בדרכים בסביבות ירושלים וירו בהם. אנחנו גרנו בקצה הישוב היהודי בירושלים המערבית והיו פגיעות כדורים בבית שלנו ובמכונית של אבי. סיפור שאני זוכרת הוא שדודתי יצאה למרפסת וקראה בפליאה: "עולה עשן ממעקה המרפסת לידי". אבי קרא לה להכנס מיד פנימה כי העשן עולה כנראה מפגיעת כדור של צלף המנסה לפגוע בה.

אבי ניהל חווה חקלאית נסיונית של משרד החקלאות הבריטי. החווה הייתה מחוץ לירושלים בישוב ערבי, עין ערוב ע"י חברון. כל עובדי החווה היו ערבים והם היו ביחסים מצוינים עם אבי. הוא היה נוסע לחווה ברכב פרטי עם נשק כי הדרך מירושלים לחווה הייתה מאוד מסוכנת. היו שם המון כנופיות של ערבים שהיו אורבים ליהודים ויורים בהם. כשהוא היה מגיע לחווה, הוא היה נותן את הנשק לאחד העובדים הערבים למשמרת עד שהיה יוצא לדרך חזרה הביתה. עד כדי כך היתה רמת האמון ההדדי…

לאורך כל הזמן הזה לא קרה לו כלום. אף פעם לא ירו עליו בדרכו הלוך וחזור שוב ושוב. רק לאחר המון שנים, אחרי מלחמת ששת הימים. הוא נסע לראות את המקום שבו הוא עבד. פגשו אותו עובדיו בחיבוקים ובנשיקות וסיפרו לו את הסיפור הבא:

בתקופת המאורעות הם הודיעו לראש הכנופיות שידאג לכך שאף אחד לא יעז לגעת בו, ולכן לא קרה לו דבר.

באותה תקופה אמי עבדה בקרן היסוד, בבניין בו שכנו המוסדות הלאומיים היהודיים במרכז ירושלים (הסוכנות היהודית, קרן היסוד, הקרן הקיימת לישראל).נהג ערבי של הקונסוליה האמריקנית בירושלים הצליח להערים על אנשי "ההגנה" ועל שומרי הבניין והחדיר מכונית תופת אל החצר הפנימית במרץ 1948. בפיצוץ נהרס אגף קרן היסוד, נהרגו 12 ונפצעו כמאה בני אדם.למזלנו, אמי לא הייתה שם באותו היום.

תמונה 1

כשפרצה המלחמה ירושלים הייתה במצור. כל התנועה מאיזור השפלה והחוף לירושלים עברה באזורי יישוב ערבים והכנופיות הערביות השתלטו על צירי התנועה ומנעו אספקה.דודי היה בשיירה הראשונה שהצליחה לפרוץ את המצור ולהכנס לירושלים להביא אספקה. כשהשיירה יצאה חזרה מהעיר, דודי לקח אותי ואת אחי מירושלים לתל אביב. לפני שהוציאו אותי ואת אחי אבא שלי חשב שאם ירושלים חלילה תיפול בידי הערבים, הוא חישב לאיזה מחבריו הערבים הוא ימסור אותי. למזלנו כמובן, ירושלים נשארה בידנו, ולא גדלתי כערבייה אלה כיהודייה.

תמונה 2

 קישור: התפוצצות מכונית הנפץ בבניין המוסדות הלאומיים שבשכונת רחביה, ירושלים

הזוית האישית

יעל השתתפה בתכנית "שבעים סיפורים" שהתקיימה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר ניל"י בזכרון יעקב לרגל שבעים שנה למדינה.

מילון

בניין המוסדות הלאומיים
מקום מושבם של מוסדות היישוב העברי בארץ. משם התנהלה המדינה שבדרך.

ציטוטים

”הכנופיות הערביות השתלטו על כל צירי התנועה“

הקשר הרב דורי