מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"יקרת לי עמק שלי אין לי ארץ אחרת כי זו ארצי מולדתי"

ציון וליליאן סטרויק - חלוצים
מטוניס - למושב ניר יפה
המסע אל ארץ ישראל

יוסי קלוו מספר את סיפור המסע שלו אל ארץ ישראל ליולי

40 שנה להתיישבות בעמק שלי, יקרת לי עמק שלי, אין לי ארץ אחרת כי זו ארצי מולדתי, אף כי בה אנוכי לא נולדתי וכדברי המשוררת רחל "רק על עצמי לספר ידעתי".

אני מבקש לספר לכם סוד הקשור לסיפור עלייתי ארצה. אני עודני נער שמלאו לו עשר שנים, את קורות ניר יפה מושבי, אפשר לפתוח בסיפור, על זוג שליחים ליליאן וציון סטרויק שבאו לארץ ישראל כדי למצוא לחבריהם מגרעין "גורדוניה" חלקת אדמה להתיישב עליה.                         

שישה שבועות תרו את הארץ עד שהגיעו לשדה חרוש בגבול במשולש הערבי, ציון התכופף פורר באצבעותיו את גרגירי העפר ושאל את האיש הנלווה אליו "כאן, האם אפשר", "אפשרי" הייתה התשובה. שלפה ליליאן שקיק בד קטן, גרפה מאצבעותיה הדקיקות מאדמת המקום ומלאה אותו.

עם שובם לטוניס התכנסו בערב שישים חלוצים במועדון המקומי והזוג תיאר לפניהם את טוב הארץ, כשאצבעותיו של ציון מתעכבות על המפה שעל השולחן ואמר "כאן ליד העיר עפולה".

ליליאן נטלה את שקיק הבד, פרמה בזהירות את אחד התפרים והטילה על המפה רגבי עפר בצבע חום אדמדם. הכל הושיטו ידיים ונטלו קצת מן האדמה למשמרת עד עלותם ארצה ואני הנער אשר נלווה לאביו, נטלתי חופן מן האדמה הטובה אשר טמנתי בנעלי, וכל אותה עת למן הפגישה ועד לעלותנו ארצה 3 חודשים תמימים הרגשתי כמי שהולך על אדמת הארץ, ומלבד אמי והרב שלמדיני תורה.

איש לא ידע כי מהלך אני בנכר ורגלי דורכות על אדמת ארץ ישראל. לימים עת הגענו לנמל חיפה ומשם היישר למושב ניר יפה. הכל על פי התכנית של הגרעין החלוצי, אני זוכר עד היום את הטקס הפרטי שלי בו החזרתי את פרורי העפר למקורם, ניר יפה בית 35 מתחת לחלון המערבי.

זהו סיפור אישי, אבל בטחוני בו אני מבטא את סיפורם של החלוצים האלמונים בחבל תענך, אשר מטעמי חיבת ציון, נטלו את מטלטליהם ובלא כל רכוש באו ליישב את המולדת.

ומכך הסיפור של תל יוסף, גבע, עין חרוד איחוד ועין חרוד מאוחד, בית השיטה, חפציבה, מולדת, בית אלפא ויזרעאל, כפר יחזקאל, רמת צבי ורם און .    

נשזר לסיפורם של אביטל ופרזון, מיטב דבורה וברק אדירים, מלאה גדיש וניר יפה.

יחדיו תלם בצד תלם, חרשו, זרעו וקצרו ברינה את טוב הארץ הזאת, כי גורל אחד לכולנו, בטוח אני כי השילוב הזה, ששורשיו טמונים עמוק באדמה יפרח וישגה לתפארת מדינת ישראל

יוסי קלוו, ניר יפהסגן ראש המועצה.

תמונה 1

 הסיפור כפי שנכתב על ידי דוד יוסי, המקור בכתב ידו.

תמונה 2

מבני ציבור בניר יפה ולידם אנדרטה לזכר הנופלים מבני היישוב

תמונה 3

העשרה

ניר יפה: "ניר יפה הוא מושב באזור הצפון בחבל תענך השייך למועצה אזורית הגלבוע. מתגוררים בו 632 תושבים. המושב הוקם בשנת 1956 על ידי עולים מתוניסיה כחלק מהמבצע ליישוב חבל תענך. מייסדיו אורגנו לעלייה והתיישבות עוד בתוניסיה ופסחו על שלב המעברות. למרות זאת סבל המושב בשנותיו הראשונות מקשיים כלכליים וחברתיים חריפים. שמו של המושב לקוח מפסוק בספר ירמיהו‏ "נירו לכם ניר ואל תזרעו לכם קוצים".

אגף מורשת משרד החינוךתשע"ה, 2015

מילון

ניר יפה
ניר יפה הוא מושב באזור הצפון בחבל תענך השייך למועצה אזורית הגלבוע. מתגוררים בו 632 תושבים. המושב הוקם בשנת 1956 על ידי עולים מתוניסיה כחלק מהמבצע ליישוב חבל תענך. מייסדיו אורגנו לעלייה והתיישבות עוד בתוניסיה ופסחו על שלב המעברות. למרות זאת סבל המושב בשנותיו הראשונות מקשיים כלכליים וחברתיים חריפים. שמו של המושב לקוח מפסוק בספר ירמיהו‏ "נירו לכם ניר ואל תזרעו לכם קוצים".

ציטוטים

”"יקרת לי עמק שלי אין לי ארץ אחרת כי זו ארצי מולדתי" רחל“

הקשר הרב דורי