מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יקירת החינוך הדתי

הנכדה גולדי מתעדת את סיפורה של סבתא
סבתא וגולדי בפעילות משופת
יחד עם השקעתי בהוראה ובמשפחתי הקטנה, נהניתי לתרום בתחומים שונים

שמי לאה יעקובוביץ, נולדתי בשנת 1945 ה'תש"ה בברית המועצות, להוריי מיכאל ורבקה ברונשטיין.

סבי, אביו של אבי היה סופר סת"ם ומוהל, והרבי הרי"ץ (רבי יוסף יצחק מיליובאוויטש) רצה רק את התפילין שלו. כי הוא היה צדיק גדול. הוא עשה הרבה בריתות לתינוקות בהיחבא, אילו השלטון הקומוניסטי היה מגלה זאת, הוא היה נתפס, מי יודע אם הוא היה נשאר בחיים? וסבי השני, אמרו עליו שהוא "בינוני" לפי ה"תניא".

בהיותי בת שנה ברחה משפחתי מברית המועצות.  השלטון אסר על היהודים לצאת מרוסיה. לכן יהודים זייפו תעודות של חיילים פולניים שהיו ברוסיה, היה זה מיד לאחר  מלחמת העולם השנייה, וכך עם התעודות הללו יצאנו מרוסיה. היינו צריכים לצאת באמצע הלילה. ב-3:00 לפנות בקר יצאנו לתחנת רכבת. הודיעו שמי שלא יגיע בזמן לא יחכו לו. אכן, עשינו את כל המאמצים, והגענו לתחנת הרכבת. אמרו לילדים שאסור להם לדבר, כי הם רשומים כפולנים, והם לא ידעו אף מילה בפולנית. אני הייתי אז בת שנה, וממילא לא ידעתי לדבר…  כך יצאו שלש רכבות מלאות בחסידי חב"ד שברחו מרוסיה. הרכבת הרביעית שאמורה הייתה לצאת נתפסה, לאחר שהשלטונות גילו שהיהודים  בורחים. ובכך נסגרו שערי רוסיה בפני היהודים שנים ארוכות. הרבה חסידים נשארו ברוסיה.

לאחר שנות נדודים הגענו לארץ ישראל. המשפחה הצטרפה לקבוצת חלוצים שהקימה את היישוב כפר חב"ד. הייתי מן התלמידות הראשונות בבית הספר היסודי לבנות בכפר חב"ד. ואחר כך מן הראשונות בתיכון 'בית רבקה' המקומי. הוריי העדינים והמלומדים היוו עבורי מורי דרך בהמשך דרכי כאם וכמורה. בילדותי התייתמתי מאמי ועמדתי לצד אבי בניהול הבית ובטיפול באחיי.

בגיל עשרים נישאתי לבעלי הרב אלחנן, תלמיד חכם ונכדו של הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין. הרבה שנים לא היו לנו ילדים, והיה לנו מאד מאד קשה עם זה. החלטנו לנסוע לרבי ולבקש ברכה. נסענו  לרבי. כשהגענו בעלי ביקש מהרבי שיברך אותנו שיהיו לנו ילדים. הרבי ברך אותנו, וחזרנו לביתנו.. אחר כך נולדה לנו בתנו הבכורה "רבקה'לה", ואחרי שנתיים נולד בננו – אהר'לה. החלטנו לנסוע לרבי ולהראות לו את תוצאות הברכה שלו. הרבי נתן לכל אחד ואחד דולר, ושאל את רבקה'לה אם היא מדליקה נרות שבת, את אהר'לה הוא גם שאל משהו, אך הוא עוד לא ידע לדבר, אחרי עוד כמה שנים נולד בננו הצעיר –  יוסי.

תמונה 1
לאה עם נכדיה

בשנת 1969 ה'תשכ"ט לקראת גל העלייה של שנות ה-70 מברית המועצות, נענינו  לבקשת הרבי מלובביץ' והצטרפנו לייסוד שכונה דתית לעולים בקרית מלאכי. כך, לאחר מספר שנות הוראה בבת ים, עברנו לעיירה הקטנה לסייע בקליטת עולים דתיים מגאורגיה ובוכרה. העבודה הייתה רבה, וכללה תמיכה נפשית ורוחנית בעולים ובמשפחותיהם וסיוע להתאקלמותם. מיד בתחילה נפתח בי"ס לילדי העולים. לימדתי בבית הספר לבנות, שנפתח אז עם תלמידות בודדות וכיום הוא מונה מעל 400 תלמידות. בשנת תשס"ח אף קיבל את פרס החינוך הארצי. בבית ספר זה עבדתי עד לפרישתי ב2007 התשס"ז.

לימדתי מקצועות שונים, אך עיקר משאבי הופנו לפיתוח תכנית הוראה ייחודית בנושא "גדולי ישראל". בשיעורי 'גדולי ישראל' למדו התלמידות בהנאה גדולה על צדיקים בתולדות עמנו מזמנים שונים ומעדות שונות.  ראיתי שליחות מיוחדת בהנחלת אמונת צדיקים ומידות טובות. הקפדתי על הוראה מגוונת: חידונים, שאלות אתגר, שיתוף משפחות התלמידות, עבודות חקר ועוד. כאחת שרואה חשיבות בעושר לשוני וכמתרגמת ספרים, גם החדרתי בשיעורי משחקי לשון ועודדתי שימוש בשפה תקנית.

יחד עם השקעתי בהוראה ובמשפחתי הקטנה, נהניתי  לתרום בתחומים שונים. כך הנחתי אמירת תהלים משותפת עם תלמידות בית הספר ב"שבתות מברכים". קידמתי ללא תשלום תלמידות ממשפחות במצוקה. השתתפתי בביקורי בית עם מתנדבות עמותת "אפרת" לעידוד הילודה. כן סייעתי לאנשים גלמודים באמצעות אירוח, ביקורים, סיוע פיזי, הקשבה ואמפתיה. בתקופות סוערות מבחינה ביטחונית אירחנו משפחות שלימות מאזורים מאוימים.

גם היום, אינני מפסיקה לתרום ולפעול. אני זוכה להתנדב בארגון "שפרה ופועה" התומך ביולדות בקהילה. גם בארגון "ביקור חולים"  פועלת ומבקרת על בסיס קבוע בבתי הרפואה "קפלן" ו"ברזילי". גם עמלה, יחד עם בעלי שיחי', על ניהול גמ"ח כספים בהיקף של מאות אלפי שקלים.

תמונה 2
סבתא לאה- יקירת החינוך הדתי

הזוית האישית

גולדי: סיפורה של סבתא לאה – יקירת החינוך הדתי!

מילון

בינוני
בספר התניא מוסבר מהו. בינוני? הוא אחד שאמנם לא עושה עברות, אבל יצר הרע יש לו. ובתוכו יש מלחמה פנימית כל הזמן, והוא צריך באופן תמידי להתאמץ כדי להתגבר על יצרו הרע. העניין מבואר בתניא באריכות מאוד. אבל גם מי שרק לזמן קצר הצליח להתגבר על יצרו במידה כזו שבאותו הרגע היה מופרך אצלו לעשות עבירות, אפשר לומר שבאותו הרגע הוא היה בינוני.

ספר התניא
ספר היסוד של חסידות חב"ד, אותו כתב אדמו"ר הזקן, שהוא מייסד חסידות חב"ד. הספר עוסק בעיקר בהגדרה המהותית של צדיק, בינוני ורשע, מבאר יסודות רבים בחסידות, באמונה ובידיעת אלוקות, ומסביר כיצד "קרוב אליך הדבר מאוד" להגיע למידת הבינוני. נקרא גם "ספר של בינונים

ציטוטים

”אני משתדלת לפעול לתרום ולהתנדב בארגונים שונים למען הכלל.“

הקשר הרב דורי