מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יציאת מצרים של סבא משה

סבא משה ואור
משפחת שאקי
תולדות חייו ועלייתו של סבא משה

משפחת שאקי משפחה בת 7 דורות מצפת, סבא רבא עמנואל שאקי נולד בצפת בשנת 1914, בעקבות המצב בארץ במלחמת העולם הראשונה משפחתו היגרה ב-1919 לאלכסנדריה שבמצרים. במצרים הקים משפחה ונולדו 6 ילדים. סבא עסק ברצענות והיו לו מספר בתי מלאכה. הם חיו במצרים חיי רווחה ועושר. במלחמת העולם השנייה סבא רבא עמנואל לקח חלק כחייל בצבא הצרפתי ולחם במשך 40 יום בבירות. סבא משה נולד בקהיר בשנת 1942 הוא היה הבן הגדול.

1

8

בשנת 1956 פרצה מלחמת קדש שהשתתפו בה הצרפתים, האנגלים וישראל. סבא רבא עמנואל שאקי שחי בקהיר באותם הימים, גורש ממצרים עם כל משפחתו שמנתה 9 נפשות 6 ילדים הורים וסבתא כיוון, שהייתה להם אזרחות צרפתית ובנוסף להיותם יהודים. תוך 10 ימים הם היו על אנייה רעועה ללא שום רכוש (לסבא רבא היה בקהיר בית מלאכה ודירה מרוהטת בריהוט יוקרתי) הם יצאו עם מזוודה אחת לכל  אדם.

אחרי שבוע של שיט במזג אוויר חורפי קשה, בטלטולים נוראיים עם ילדים קטנים ביניהם תינוקת בת חודשיים, וסבא שלי משה שאקי היה בן 14. הם הגיעו למרסיי (בצרפת) לסבא רבא הייתה אחריות מאוד כבדה בגלל שהיו לו אמא, אשה ושישה ילדים קטנים שהגיעו למקום זר והתקבלו בו כפליטים.

סבא רבא היה צריך לסדר בתי ספר לילדים והציעו לו בצרפת להכניס אותם לפנימיה שהייתה במרחק של בערך 1000 ק"מ. סבא רבא לא ידע איך הוא יפרנס כי לא הייתה עבודה, לכן נאלץ להסכים שארבעת הילדים הגדולים וביניהם סבא משה ייסעו לפנימיה, בפנימייה הפרידו בין הבנים לבנות. סבי משה מספר שבדרך היה להם מאוד קר זה היה חודש ינואר 1957 חורף מאוד קר וקשה. סבא רבא הכניס לסבא והאחים עיתונים בתוך הנעליים, כדי שיתחממו קצת גם לבוש חם לא היה להם מספיק. בפנימיה היו פליטים מכל מיני מדינות והיה להם קשה להתאקלם והיה גם קשה בלימודים.

7

למרות הקשיים הרבים, סבא משה התגבר על הכל וסיים את לימודיו בצרפת עם תעודת הנדסאי אלקטרוניקה ושירת שם בצבא הצרפתי בחיל האוויר.  לאחר שסבא רבא התחיל קצת להסתדר ומצא עבודה. בסוף שנת הלימודים החזיר את ילדיו הביתה. שנים עברו וסבא החליט לעלות ארצה והקים משפחה.

סבא משה נישא בצרפת בשנת 1966, נולדה לו בת ובישראל פרצה מלחמת ששת הימים ובעקבותיה סבא החליט להתנדב לצבא ההגנה לישראל, לא היה צורך במתנדבים, המלחמה הסתיימה מהר ובעקבות כך החליטו סבא וסבתא לעלות לארץ. הם הגיעו לארץ לתל אביב כשלסבא היה חוזה עבודה בתעשייה האווירית, הם התגוררו במעברה בבת ים במשך 3 חודשים, אצל סבא וסבתא מצד סבתא. בזמן הזה סבא למד עברית באולפן והתחיל לעבוד בתעשייה האווירית שם הוא עובד עד היום גם כשהוא כבר גמלאי.

5

בתמונה זאת כל המשפחה שלי בחתונת הוריי.

11

בתמונה זאת משנת 1989 סבא וסבתא עם שר הדתות אבנר חי שאקי, בן דודו של סבא רבא עמנואל שאקי.

מילון

מבצע קדש
תקריות חוזרות ונשנות לאורך גבולות מצרים וירדן. חדירות פדאיונים ופעולות חבלה ורצח היו מעשי שגרה. המצב הפך לבלתי נסבל, ופעולות תגמול של ישראל לא הצליחו למגר את התופעה. בגבול מצרים נוצר מתח בעקבות הלאמת חברת תעלת סואץ על-ידי המצרים ביולי 1956, תוך התעלמות מהעובדה שבריטניה וצרפת היו בעלות המניות של התעלה. בן-גוריון החליט לצאת למלחמה בחזית מצרים, בשיתוף עם אנגליה וצרפת. ב- 22 באוקטובר סיכם בפריס את מהלכי המלחמה, וב- 29 באוקטובר החלה המלחמה.

ציטוטים

”למרות הקשיים הרבים, סבא התגבר על הכל וסיים את לימודיו עם תעודת הנדסאי אלקטרוניקה.“

הקשר הרב דורי