מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יציאת מצרים הפרטית שלי

סבתא ויקי עם הנכדים ג'וי וגיא
משפחת שאקי
משפ' שאקי, משפחה שורשית מפלשתינה, היגרה למצרים וחזרה לאחר כ 40 שנה לארץ ישראל!

ילדות על גדות הנילוס
נולדתי במצרים בשנת 1944. גדלתי  כבת יחידה עם אחי והוריי.
 
בילדותי  לא פינקו אותי במיוחד כי נולדתי ממש בסוף מלחמת העולם השנייה. המצב הכללי בתקופה זו היה לא קל, למשל, קיבלנו אוכל עם קופונים. הילדות שם הייתה נעימה ורגועה עם חברת ילדים יהודים.
 
תמונה 1
היו לנו שכנים מוסלמים טובים ותחושת הביטחון באופן כללי הייתה טובה אבל תמיד שמרו עלינו ההורים והמשפחה בגלל היהדות שלנו.
חגגנו חגים באופן מסורתי ונעים בתקופות הרגועות.
מדי פעם היו מהומות ובכל פעם היהודים היו הראשונים שהיו על הכוונת. חלק מהיהודים נשלחו לבתי הכלא כי הם יהודים וחשדו שהם מרגלים לטובת הציונות, במיוחד אחרי שהוקמה מדינת ישראל בשנת 1948.
היינו מסתגרים בבתים עד שהמצב נרגע.
 
בשנת 1956 הייתה מלחמה נוספת, מלחמת סיני ושוב היהודים, הצרפתים והאנגלים גורשו ממצרים. אבא נפטר במצרים, אמא התחתנה שוב. לנו היתה אזרחות צרפתית וגרשו אותנו ממצרים. אמא לא יכלה לצאת כי הבעל לא יכול לצאת בגלל שלא הייתה לו אזרחות נוספת. בגיל 18 אני ואחי הבכור עברנו לחיות בצרפת כי הייתה עוד משפחה שם. חודשיים אחרי זה אמא, הבעל והמשפחה הגיעו גם לצרפת. 
 
שורשי משפחת שאקי
משפחת שאקי הייתה משפחה שחיה בפלשתינה שישה – שבעה דורות לפני קום המדינה.!
 
משפחת שאקי

משפחת שאקי
 
 
תמונה 2 
 
בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, עקב המצוקה בפלשתינה נאלץ עמנואל שאקי (סבא רבה שלי), עם ההורים שלו לעזוב לאלכסנדריה שבמצרים. שם סבי שאקי משה נולד. שאר משפחת שאקי המבוגרת יותר חזרו לפלשתינה כשהמצב נרגע .
 
בן דוד של סבי, הפרופסור אבנר שאקי ז"ל, היה שר הדתות, סגן שר החינוך.
 
סבא רבא היה מאוד ציוני ושאף לחזור לארץ מולדתו, ארץ ישראל. הוא עלה ארצה בשנת 1968 והתגייס לצה"ל, ליחידת הנדסה.
 
בפרוץ מלחמת יום הכיפורים הוא שירת במצרים במשך שישה חודשים. הוא עזר בתפקידו בבניית גשרים, פירוק מוקשים ועוד. בתקופה זו היו מצבים מאוד קשים וסכנה גדולה, הוא ראה חברים נופלים ופצועים קשה עד שהוכרזה הפסקת אש.
 
החיים שם היו רגילים- עבדנו, התחתנתי עם בעלי והקמנו משפחה. בעלי נולד גם במצרים אבל משפחת שאקי חיה בפלשתינה עד מלחמת העולם הראשונה.
 
תמונה 3
 
הקמת משפחה בישראל
במלחמת ששת הימים בעלי החליט לעלות לארץ ישראל מכיוון שהמלחמה נגמרה ועלינו בשנת 1968 לארץ מכיוון שהיינו אידאליסטים. התנאים היו קשים במדינה הצעירה, בניגוד לפריז (צרפת) שהייתה עשירה ומפותחת, אבל אנחנו הסתפקנו בחיים יותר פשוטים והעיקר להיות במולדת של היהודים.
 
כשעלינו ארצה בעלי הגיע עם חוזה עבודה מתעשייה אווירית שם הוא עבד בתפקידים שונים עד הפנסיה. רוב הזמן לא עבדתי, גידלתי ילדים ומשפחה.   
 
תמונה 4         
 
תמיד אהבתי ילדים וחברות והייתי מוקפת כל הזמן גם עם בני משפחה בגיל שלי. כיום, מתנדבת בגן ילדים ועדיין מוקפת בילדים חמודים וכולם קוראים לי סבתא ויקי. אני נהנית מההתנדבות כי אני מרגישה שאני תורמת מכיוון שיש תכנית של "זהירות בדרכים " הנקראת "זה"ב הגן". אנחנו המתנדבים מקנים לקטנים האלה היסודות להתנהגות טובה בדרכים בתקווה שזה יעזור להם.
 
העשרה
ארץ ישראל – פלשתינה: "השם המקובל בלשונות אחרות לאזור הגאוגרפי המכונה בעברית "ארץ ישראל" הוא Palestine או Palestina, ובעברית כונה שטח המנדט הבריטי, שהוא חלק מארץ ישראל, לפני קום מדינת ישראל בשם פַּלֶשְׂתִינָה (א"י). בפי נוצרים מקובל גם לכנותה בשם "הארץ המובטחת" ו"הארץ הקדושה" ואצל היהודים מקובל לכנותה בשם "ארץ הקודש". כינויים אלה קיימים כמעט בכל השפות שבהן מדברים נוצרים או יהודים בהתייחס לארץ ישראל."
 
הפרופסור אבנר שאקי: "פרופ' אבנר חי שאקי (5 בפברואר 1926 – 28 במאי 2005) היה חבר כנסת ושר בממשלות ישראל."
 
" חבר כנסת ושר בממשלות ישראל. יו"ר לשכת המפד"ל ויו"ר השדולה לקידום הבנה בין דתיים וחילונים. כמו כן כיהן כנשיא כבוד של המכון לחקר המשפחה בישראל"
 תשע"ה

מילון

פרופ' אבנר חי שאקי
חבר כנסת ושר בממשלות ישראל. יו"ר לשכת המפד"ל ויו"ר השדולה לקידום הבנה בין דתיים וחילונים. כמו כן כיהן כנשיא כבוד של המכון לחקר המשפחה בישראל

ציטוטים

”ההתנדבות ונתינה לכל מקנה לדור הצעיר יסודות לבנייה של חברה טובה יותר“

הקשר הרב דורי