מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יצא להביא חלב ולא חזר

אישה מבוגרת צועקת על חיילים בריטים
אישה עם עגלת תינוק בתקופה ההיא
החיים של פעם

שמי בר, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי אהוד לוריא. סבא נולד בשנת 1938 בתל אביב. סבא סיפר  סיפורים על ילדותו בתל אביב, בשנים בהם עוד לא קמה מדינת ישראל, ארץ ישראל הייתה תחת שלטון המנדט הבריטי.

סבא סיפר לי שהוא שמע מאמו, סבתא רבתא שלי, על התקופה בה היה עדיין תינוק והיה זקוק לחלב, אך החלב ניגמר בביתו. באותם ימים הצבא הבריטי הטיל עוצר על התושבים.

סבא מספר: "זה היה עוד יום רגיל, הבריטים שלטו בארץ ישראל והיה עוצר בעיר תל אביב ותושבי העיר לא יכלו לצאת מביתם, מי שיצא מביתו ירו בו". סבו יצא בשקט להביא חלב, אך לרוע מזלו הבריטים תפסו אותו. שכניו ראו מהמרפסת איך השוטרים הבריטים מכים את הסבא והוא התעלף.

באותם ימים היהודים שהיו ניתפסים היו מפונים במשאיות למקום לא ידוע. את הסבא המעולף העבירו למשאית והוא נילקח מעולף למקום לא ידוע. רק לאחר כמה ימים נודע למשפחתו שהוא הועבר לבית חולים ומאוחר מידי ונפטר מפצעיו.

סיפור זה ריגש אותי במיוחד על סבא רבא שלי, שרק רצה להביא לנכדו הקטן חלב  – נהרג.

הזוית האישית

בר: בתכנית הקשר הרב דורי למדתי איך סבי וסבתי חיו פעם בתקופת המנדט הבריטי. למדתי על השוני בין החיים פעם והיום.

מילון

עוצר
שהיהודים לא יכלו לצאת מביתם ומי שהיה יוצא היו עוצרים אותו

המנדט הבריטי
היסטוריה של ארץ ישראל לוח התקופות בארץ ישראל המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בעברית בשם המקוצר "המנדט הבריטי" או פשוט "המנדט", הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודים ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948. ויקיפדיה

ציטוטים

”"דם יותר סמיך ממים" : עושים מעל ומעבר בישביל בני מישפחה“

הקשר הרב דורי