מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יצאנו אל הלא נודע

רוני וסבתא אסתר בתוכית הקשר הרב דורי
תמונה עם שמלת החתונה ב 22.3.1961
ממרוקו לישראל

נולדתי במרוקו בעיר ששמה אגדיר ולא היה שום בעיה ליהודים במרוקו. כשהייתי בת 11 ההורים הודיעו לנו שאנחנו עוברים לגור במקום אחר. זה ההסבר היחיד שקיבלנו באותו רגע. לילה אחד העירו אותנו מהשינה ויצאנו מהבית. רכב חיכה לנו בחוץ והסיע אותנו למחנה המתנה. היינו שם כמה ימים ובבוקר אחד העלו אותנו לרכב והסיעו אותנו לנמל ומשם הפלגנו לצרפת. ירדנו בנמל בצרפת והסיעו אותם לעוד מחנה המתנה. לאחר כמה ימים הפלגנו לארץ והגענו לנמל חיפה. ירדנו מהאונייה וחילקו אותנו לפי משפחות וכל משפחה עלתה לרכב ולקחו אותנו למושב בית נבלה, ישוב שנמצא ליד מושב לוד ובימינו העיר לוד.

המקום היה מקום קשה מבחינת מראהו. לא נשארנו שם הרבה זמן כי הדוד שלנו היה בארץ לפני קום המדינה והוא בא לחפש אותנו והחליט להוציא אותנו משם והביא אותנו לחלסה, כיום קריית שמונה. קיבלנו צריף מגורים ללא חשמל ללא מים וללא כלום. הגיע אחראי מהסוכנות להסביר לנו את המצב. כמובן שהסביר שיש לילדים בית ספר ושעלינו ללכת כולנו ללימודים.

לאחר כמה ימים התחלתי ללכת לבית הספר והיה מצויין, היו לי המון חברים וכל אחד דיבר בשפה שלו השתדלנו כולנו לדבר עברית. הכניסו אותי לכיתה ד'. שמחתי מאוד להכיר חברים חדשים מהכיתה ההורים התחילו להתארגן, אבא שלי היה צריך לחפש עבודה. האיש מהסוכנות עזר ולאבא סוף סוף הייתה עבודה. באותה תקופה היה רק בית ספר אחד "רמז". בהפסקות חברותיי ואני שיחקנו בקלס, קפיצה בחבל, תופסת, חמש אבנים. מדי פעם המורה בא והציע לקחת ספר להשאלה. היה מותר לקחת את הספר הביתה ולמחרת להחזירו. היה יום קבוע שכל אחד היה מציג את הספר שקרא.

כשסיימתי את הלימודים שם לא היה תיכון וההורים לא הסכימו לשלוח אותי מחוץ לבית. לא הייתה לי ברירה אלא ללכת למרכז הנוער זה בית ספר מקצועי, שם סיימתי את שתי הכיתות האחרונות ועד היום אני נפגשת עם חלק מהחברות. החלטתי ללכת לחפש לעצמי עבודה אבל לא הייתה עבודה לאחר כמה זמן הכרתי את האיש שאיתו התחתנתי בגיל 17 אז עברנו לגור בשדה אליעזר ושם הקמנו את המשפחה. כיום אנו מתגוררים עם הילדים הנכדים והנינה.

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא אסתר: המפגשים האלו האירו בי את כל הרגשות של הילדות במבגשים האלה נזכרתי גם בהרבה פרטים שלא חשבתי שהם כל כך חשובים כיום שאני יותר מבוגרת אני יותר מבנה ממה שהיה פעם.

רוני: היה לי כיף לבלות עם סבתא להנות זה בשבילי זמן איכות כיפי המפגשים האלו האירו לי את העבר של סבתוש

אני וסבתא בתכנית קשר רב דורי

תמונה 2

מילון

יאצנו אל הלא נודע
יצאנו מארץ מרוקו אל ארץ ישראל

ציטוטים

” ירדנו בנמל בצרפת והסיעו אותם לעוד מחנה “

הקשר הרב דורי