מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יעל ויעקוב מרחב

תמונה עדכנית של סבא וסבתא שלי איתי .
תמונה של עם סבתא כשהייתי תינוק
העלייה והתאקלמות בארץ ישראל של סבי וסבתי

 בעבודת השורשים שלי החלטתי לספר על סבתי יעל מצד אמי אשר נולדה בעירק ועלתה ארצה לפני כשבעים שנה ועל סבי שנולד בישראל דור 4.

כך סבתי יעל מספרת

נולדתי בשנת 1944, במדינה במזרח התיכון בשם עירק. לאבי קראו שמעון ולאמי קראו פהימה. מרגע שההורים שלי הרגישו שהולך להיות בלגן בארצות ערב הם עלו ארצה עם עם היהודים באותה תקופה.

אני לא זוכרת הרבה כי הייתי ילדה קטנה כשעלינו לארץ. עליתי בגיל 4/5 עם הוריי ו-3 אחים שלי: שמחה, זכי, שלימים נהרג במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, ועדינה. הורי לא הביאו מעירק כל כך מזכרות אבל היה איזה שטיח אחד שהם  הביאו איתם ארצה.

להורים של אבא שלי הייתה משפחה בירושלים ולכן כשהגענו ארצה גרנו אצלם עד שהורי קנו דירה בירושלים ועברנו לשם. הייתה לי ילדות רגילה של ילדה שאוהבת לשחק ברחוב בכל מיני משחקי ילדות שכיום כמעט לא משחקים בהם או בכלל לא כמו: גוגואים, 5 אבנים, דוקים ומשחקי חבל. אני זוכרת שהיינו עושים תחרויות בין ילדים והיה מאוד כיף. בזמנו לא היו טלוויזיות בבתים ולכן את רוב הזמן ביליתי בחוץ בשעות אחר הצהרים.

בצעירותי כנערה, הייתי בתנועת נוער "בית"ר" ואחר כך התגייסתי לגרעין נח"ל. בגרעין שירתנו בכל הארץ ונשלחנו לקיבוצים ולמושבים לעזור להם בחקלאות כמו: קיבוץ עין השלושה על גבול עזה, מושב שיתופי נורדיה, עין השלושה. במסגרת השירות הצבאי יצאתי לקורס חובשים, הייתי בהשתלמויות והשתתפתי במצעדים של יום העצמאות ובצעדות 4 הימים – צעדה שנמשכה 4 ימים.  הייתי בחורה ספורטיבית. כמו כן במסגרת הצבא התנדבתי לעבוד במצדה, בעבודות ארכיאולוגיות, ושם עבדתי עם אל"מ יגאל ידין.

לאחר שחרורי עברתי לגור במושב אמציה בחבל לכיש.  במושב הכרתי את יעקב שלימים הפך לבעלי ולאב ילדיי.

כך סבי יעקוב מספר

נולדתי בשנת 1948 בערך, אני דור רביעי בארץ. גרתי עם הורי בתל אביב. לאימי קראו יפה ולאבי קראו אברהם. את לימודי התחלתי בבית ספר עממי בתל אביב, ולאחר מכן כשהורי התגרשו, נשלחתי בתקופת חטיבת הביניים ללמוד בקיבוץ מרחביה, ואת ימי התיכון העברתי בקיבוץ אור הנר.

התגיייסתי לצבא בשנת 1966 ושרתי בנח"ל מוצנח. בשנת 1969 השתחררתי מהצבא. חלק מהחברים שלי נשארו בקיבוץ, אבל אני חזרתי לתל אביב. עבדתי על ציוד כבד בסיני. יום אחד החלטתי לבוא ולבקר חבר שלי שעבד במושב אמציה, ושם הכרתי את סבתא והחלטנו להתחתן.

לאחר החתונה המשכנו לגור באמציה, ושם נולדו לנו 2 זוגות תאומים. קרן -אמא של גל ויפעת,  ובהפרש 5 שנים נולדו זוג תאומים שני זהר ונועם. כולם נשואים עם ילדים.

בשנת 1981 הקימו את מושב שקף, מושב עובדים, והחלתנו לעבור לשם ומאז אנחנו גרים במושב. עד היום כל החברים של סבא מקיבוץ אור הנר, מבזמן שהיה נער, חברים מאוד מאוד טובים. כולם גרים בארץ באזורים שונים. בכל פעם אנחנו נפגשים אצל מישהו אחר לארוחות, נפגשים באירועים משפחתיים ובטיולים.

הזוית האישית

גל: אני מאוד נהניתי לשבת עם סבי וסבתי ולשמוע מהם את סיפור חייהם. הסיפורים שלהם מאוד עניינו אותי ויש לי עדיין את הרצון לשמוע עוד ועוד סיפורים מהם.

מילון

ארכיאולוגיה
תחום מדעי החוקר את עברה של האנושות על ידי מציאה, תיעוד וניתוח של מידע חומרי וסביבתי .

ציטוטים

”חשוב להתנדב במהלך החיים“

הקשר הרב דורי