מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילד במלחמת השחרור

סבא דניאל האן בצעירותו
דוד בן גוריון - הכרזת המדינה
איליי האן: אני מתעד את סיפורי העבר של סבא דני, אבא של אבא שלי.

"בשנת 1948 בחודש מאי הוכרזה עצמאות ישראל, התאריך העברי היה ה' באייר תש"ח.

EPSON scanner image
בן גוריון בהקמת המדינה

בשנה זו היינו אני והוריי היינו פליטים שנאלצו לעזוב את מגוריהם בבת ים בגלל הפגזות ועברנו לגור בתל אביב. עם הכרזת העצמאות פרצה מלחמה של צבאות ערב ותושבי הארץ הפלסטינאים כנגד המדינה החדשה ישראל. לאחר מספר חודשים שחיינו כפליטים עברנו לדירה חדשה בשדרות נורדאו 48 בתל אביב, באותו זמן שדרות נורדאו הייתה "הגבול הצפוני" של תל אביב, מעבר לזה היו כרמים ופרדסים.

גרנו בקומה 4 האחרונה עם מרפסת שפונה צפונה. מהמרפסת ניתן היה לראות את תחנת הכוח רידינג ומסלול שדה התעופה הנקרא היום שדה דב. בשבת בבוקר נשמע רעש מטוסים ואני כילד בן 11 רצתי בהתלהבות למרפסת לצפות במטוסים. מה שלא ידעתי שמטוסים עלו היו מטוסי קרב של מצרים שבאו להפציץ את תחנת הכוח ואת שדה התעופה. אבא שלי שגם הוא שמע את וראה את המטוסים הבין מיד שזו התקפה על תל אביב, הוא בא בריצה למרפסת וגרר אותי לתוך הבית ומשם למקלט.

באותו שבוע הייתי במספרה ששוב שמענו רעש מטוסים  וכולם רצו החוצה כדי לראות את קרב אוויר בין מטוס קרב מצרי למטוס קרב ישראלי. בקרב הזה הופל המטוס המצרי.

%d7%9e%d7%98%d7%95%d7%a1
מטוס קרבי בעבר

הטייס שהפיל את המטוס היה מודי אלון שנהרג בהמשך הקרב כתוצאה מתקלה במטוס. לזכר הטייסים שהופלו הוקמה אנדרטה בגן העצמאות צמוד למלון הילטון.

"האנדרטה בצורת עמוד ובראשה שחף פרוש כנפיים"

%d7%9e%d7%a6%d7%91%d7%94

הזוית האישית

איליי: בתכנית הקשר הרב דורי, אני נהניתי להיות עם סבי וגם שמחתי לשמוע דברים חדשים שלא ידעתי. הרגשתי שהחוויה הזאת קרבה בינינו ויצרה לנו זמן איכות ביחד.

מילון

עצמאות
שהמדינה או משהו אחר הופך להיות עצמאי

ציטוטים

”למדתי מסבא שהחיים בעבר היו יותר קשים, ושאני צריך להאריך את מה שיש “

הקשר הרב דורי