מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדי המשפחות ההרוסות

מאשה עם נעם ורון בפרויקט
מאשה בת 17
במושב תל עדשים, בתקופה ההיא, כמעט כל משפחה הייתה מקבלת ילד בעל בעיות סוציאליות ו

מאשה צילביץ' כיום (2019) בת 84, עם 3 ילדים (אמיר, יעל ובני), 10 נכדים ו- 10 נינים.

מאשה נולדה בפולין ועלתה לארץ ישראל כשהייתה בת פחות משנה. בילדותה ונערותה הייתה ב'תנועה מאוחדת' ואז גם מדריכה בכפר סבא במוסד "אלונים", מוסד חינוך לילדים עם בעיות סוציאליות.

בילדותה גרה בעיר תל אביב ולאחר תקופת הצבא (שם שירתה כחובשת) עברה למושב תל עדשים בו היא גרה עד היום. שם הכירה גם את בעלה, יואב, שנפטר לפני 4 שנים. את בעלה וגם את תל עדשים הכירה דרך חברה שהייתה איתה בקורס חובשים (כיום היא גיסתה). החברה הזמינה אותה לסוף שבוע אצלה בבית במושב תל עדשים. מאשה מספרת על הסלט שהגישו לה שעשוי מהירקות שלהם בגינה! שם ראתה גם את יואב והם התאהבו. יואב התנדב לפלמ"ח בתור צעיר, הייתה אצלו תמיד אווירה של התנדבות, כל הזמן לתת ולארח. הוא היה נדיב ורחב לב.

מאשה ויואב התחתנו כשהייתה בגיל 20 ואת בנם הראשון, אמיר, ילדה בגיל 21. המעבר שלה מהעיר הגדולה למושב קטן בעמק יזרעאל היה מאתגר – בעיר אתה לא מכיר אף אחד, ובמושב כולם גדלים ביחד עם כולם… אצל מאשה ויואב בבית תמיד היה מישהו עם בעיות סוציאליות וילדים ממשפחות הרוסות שהם אירחו ופינקו לאורך השנים. רפול (רפאל איתן) שהיה מתנדב ועוזר בסג'רה היה שכן שלהם והשרה ביישוב אווירה של נתינה ותרומה: היה ברור שכל אחד נותן כפי יכולתו.

שושי

יום אחד שושי בת ה – 10 "נחתה" אצלם בבית ואמרו למאשה שעוד לא מצאו לשושי בית, ושיארחו אותה רק לשישי שבת ולאחר מכן ימצאו לה בית. מפה לשם היא נשארה אצלם 4 שנים. אבא של שושי היה במוסד ולכן לא היה לה בית שמחזיק מעמד. מאשה ויואב פינקו את שושי מאוד ונתנו לה הרגשה של בית חם ואוהב. מביתם עברה שושי למקווה ישראל, משם לצבא לקורס קצינות ולאחר מכן התחתנה עם אמריקאי וחיה בלוס אנג'לס. מאשה ויואב תמיד שמרו איתה על קשר. לאחר 37 שנים כששושי הייתה בת 47 בערך, נשמעו בדלת דפיקות. מאשה פתחה את הדלת ומצאה את שושי ובתה בת ה-18 מחוץ לבית. שושי אמרה לה שהתקופה אצלם בבית הייתה התקופה הטובה בחייה.

חוץ משושי אירחו מאשה ויואב עוד ילדים רבים ונתנו לכל אחד מהם הרגשה נעימה ומחבקת. מאשה מרוצה ומרגישה שנתנה את חלקה.

 

הזוית האישית

נעם ורון: היה מרגש, מעצים ומלמד לשמוע את הסיפורים של מאשה.

מילון

סג'רה
חוות סג'רה הייתה חווה חקלאית שהיוותה פרק בתולדות ההתיישבות הציונית בארץ ישראל.

ציטוטים

”רפול היה שכן והשרה ביישוב אווירה של נתינה, היה ברור שכל אחד נותן כפי יכולתו“

הקשר הרב דורי