מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בנס ציונה

סבתא ואני
סבא במלחמת ששת הימים בירושלים
ילדותה של סבתא

שמי ירדנה לוי, סבתא של שחר אבן טוב. נולדתי בנס ציונה בשנת 1948, למשפחת חבאני. הורי הגיעו  לארץ מתימן.

שחר: זו תמונה של סבתי בגיל חמש

תמונה 1

סבתא מספרת לי על ילדותה בשכונה בנס ציונה:

"בחג פורים, אנשי השכונה היו מכינים הפתעות למשל: ממתקים עוגיות ועוד ואז הילדים המחופשים היו עוברים מדלת לדלת ומקבלים הפתעות. האינו מתחפשים למלכת אסתר, מרדכי היהודי התחפושות היו מעוברות מהילד הגדול לילד הקטן. בחג הפסח היו שמים שטיחים על הרצפה והיו שמים שולחן נמוך ועגול וכולם היו יושבים על השטיח מסביב לשולחן גדולים וקטנים.

אני וילדי השכונה היינו משחקים במשחקים בחצר למשל : 5 אבנים , חבל , קלס , חידודס – זה משחק של שני מקלות אחד ארוך ואחד קצר את הקצר מחדדים משני צדדים ונותנים מכה למקל הקטן ומעיפים אותו רחוק ולרוץ בתחנות בזמן שהקבוצה השנייה צריכה לתפוס את המקל ולעצור את הריצה לתחנה ומי שמצליח לעבור את כל התחנות בלי להיפסל הוא המנצח.

בגיל 12 עברנו לגור ברמת גן, למדתי בחווה החקלאית. זה היה בית ספר תיכון רגיל ובנוסף היינו עסוקים בלימודי חקלאות. גידלנו ערוגות של ירקות שונים. בגיל 18 התגייסתי לצבא לשרות בנח"ל היינו מצורפים לקיבוץ מנרה. שם עבדנו בעבודות המשק השונות וגם עשינו שמירות. הבנים היו בנח"ל מוצנח ובתקופות מסויימות גם עבדו בקיבוץ.

שם בשרות הנח"ל, שם הכרתי את פנחס. פנחס חיזר אחרי כל הזמן. הייתה לי חברה בשם שלומית שהינו חבורה ביחד. בסופו של דבר נענתי לחיזוריו והמשכנו את השרות ביחד. השתחררנו מהצבא המשכנו לצאת ולהיות חברים. תקופת החברות שלנו נמשכה חמש שנים, שלוש שנות שרות צבאי ועוד שנתיים חברות עד לחתונתנו בשנת 1969.

שחר: זו תמונה של סבא שלי ממלחמת ששת הימים בירושלים

תמונה 2

בנינו בית משפחה עם שלושה ילדים, תאומים.  שחר היא הנכדה מבתי שרונה ובעלה שי. יחד איתה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי.

בעלי, סבא של שחר נפטר בשנת 2009, אנו מוכירים את זכרו ושחר מכירה את כל הסיפורים על סבא פנחס.

הזוית האישית

שחר: למדתי על סבתא הרבה דברים חדשים למשל איפה היא נולדה ואיפה היא חיה.

ירדנה: למדתי על נכדתי שהיא מלאת סיפורים. היא עושה הרבה דברים בבת אחת למשל לדבר, לשוחח בטלפון ולרקוד.

מילון

מנרה
מְנָרָה הוא קיבוץ הנמצא באזור אצבע הגליל, מערבית לקריית שמונה. הקיבוץ נמצא ברכס רמים שבהרי נפתלי וממוקם סמוך להר שנאן, פסגת הרכס. הקיבוץ שוכן בגובה 888 מטר

ציטוטים

”אני אוהבת אותך“

הקשר הרב דורי