מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות של סבתי צפרירה בקיבוץ אלומות

סבתא צפי והנכדה שמים חורש
סבתא צפרירה בילדותה עם משפחתה
סיפורה של סבתי לפני הולדתה, בחייה ועל משפחתה
נולדתי בקיבוץ אלומות בגליל התחתון, בשנת 1948.
בית החולים שבו נולדתי היה בטבריה. עברתי את כל ילדותי בקיבוץ, למדתי מכיתה א' עד כיתה ה' בקיבוץ אלומות ומכיתה ו עד כיתה ח למדתי בבית ספר אזורי בדגניה א'.מכיתה ט עד כיתה י"ב למדתי בתיכון אזור באוהלו בית ספר משותף לישובי עמק הירדן. בקיבוץ אלומות לא היו הרבה משפחות אבל היו צעירים בני גרעינים שונים ואנשי חוץ שבאו לחפש את דרכם בקיבוץ. עם זה שהיינו מעט ילדים בכל גיל היינו מאוד מגובשים וכשיצאנו לקייטנות או לטיולים או למחנות הצטרפו אלינו ילדים מכתות אחרות בני גילים קרובים וביחד קיימנו את כל הפעילויות שלנו. בקיבוץ היה גן ירק, פלחה, כרמים, מטעי זיתים, לולים לתרנגולות ואפרוחים, רפת בה גידלו פרות ועגלים, דיר בו גידלו כבשים, טליים, עיזים ואילים.
סבי אברהם הלל נולד בבולגריה בעיר פלובדיב שהוא סבא רבא רבא של שמים. אברהם הלל נולד בתאריך 15.4.1892 י"ח בניסן תרנ"ב  ועלה לישראל בשנת 1912 לבדו. הוא הגיע בנערותו ל"מקווה ישראל". בבולגריה שירת בצבא הבולגרי כפרש ועם תום שירותו הצבאי חבר לשניים מחבריו ושלושתם עלו לארץ כשרעיון הציונות מפעם בהם. לאחר שלושה חודשים ב"מקווה ישראל" הציעו לו להצטרף לה"נוטר" שהוא ארגון שמירה והוא עזב ל"בן שמן". סבא עבד בשמירה בכרמים ובפרדסים במקומות שונים בארץ. לאחר מספר חודשים הוא החליט לנסוע לירושלים ושם פגש את סבתי שהייתה מאורסת לאליעזר לוברני (מנהלה הראשון של קול ישראל) אבל סבתי התפעמה מסבי שרכב על סוס והחליטה להתחתן עם סבי. כעבור מספר חודשים סבא הגיע בכרכרה ולקח את סבתי ל"בן שמן" ושם התחתנו. עקב עבודתו בכל מיני מקומות הוא הגיע לאזור שבין גדרה לקטרה. (כך נקראה גדרה הערבית). סבי נפטר בתאריך 25.06.1962 עקב התקף לב בהיותו מעשן כמו קטר וסכרת.
סבתי נולדה בארץ ישראל בתאריך 05.03.1900  ד' אדר תר "ס והיא סבתא רבתא רבא של שמים. ילידת ירושלים דור רביעי בארץ ואילו סבי נולד בבולגריה. סבתי התחתנה עם סבי ב"בן שמן" ולאחר תקופת מה הם עברו לגדרה. עקב עבודתו של סבא הוא נאלץ להגיע ל"בן שמן" וסבתי נשארה לבד בגדרה ומכיוון שהרכבות נכבשו על ידי הצבא התורכי, מכוניות טרם היו בארץ, הצבא החרים את כל הסוסים ולפיכך שותקו כל המרכבות והדיליג'נסים. סבתי הייתה לקראת לידה ומכיוון שהיא רצתה ללדת בירושלים אחיה בו ה-15 שכר חמורים עמם עלו לירושלים ורכבו במשך שש שעות עד הגיעם לירושלים לבית הדודה בשכונת "מזכרת משה" ולאחר כשבועיים נולד אבי. נפטרה ב 06.05.1994 בהיותה בת 94. לסבי וסבתי נולדו חמישה ילדים. אבא יחזקאל, אחיו חיים שנפטר בינקותו, אחותו רחלה, אחותו אסתר, ואחיו יעקב שנהרג במלחמת השחרור ב- ה' אדר תשע"ד 1948.17.05.
אבי יחזקאל הלל נולד בישראל בשנת 1917 17.07. כ"ז תמוז תרע"ז. נפטר ב- ה אדר תשע"ד בהיותו בן 97 כמעט. בגיל חצי שנה עברו סבי ואמו לצפת. בצפת היה קר מאוד ולכן אחיו שנולד אחריו נפטר בגיל 37 ימים. באותה תקופה סבי נמצא בכפר בירעם כך שהיה קשה  להודיע לו ובדרכו על הסוס הביתה נשא אמו מוצרי מזון שהעניקו לו התושבים. כשניכנס לביתו ראה שאין תינוק.   בגיל שנתיים התחיל ללכת לגן והגננת היה גנן.
בשנת 1922 התכנסו כל אנשי צפת לחזות בעגלה ללא סוסים שזו בעצם הייתה משאית של הצבא הבריטי. באותה שנה סבי נסע עם אחותו הקטנה ועם אמו  למצרים לפגוש את דודו העשיר שהגיע לשם מבולגריה. מצפת לטבריה נסעו במרכבה (דליז'נס). מהעיר טבריה נסעו לצמח בספינה על הכנרת  מכיוון  שכביש טבריה-צמח עוד לא ניסלל. מצמח נסעו ברכבת לחיפה ומשם נסעו ברכבת גדולה יותר עד פורט סעיד. מכיוון שסבי היה שוטר הוא עבר מעיר לעיר וכך אבי עבר לטבריה עם משפחתו.
אמי נולדה בגרמניה בתאריך 19.9.1922, כ"ז אלול תרפ"ב להורים שבאו מפולין בתקוה ששם יהיה להם יותר טוב מאחר ובפולין רדפו אחר היהודים. בגרמניה נולדו להוריה של אמי ששה ילדים. אביה של אמי היה דתי. בשנת 1938 לקחו את הוריה של אמי וגם את שלושת אחיה ושתי אחיותיה  לפולין ורק אמי נשארה לבד בגרמניה מכיוון שהיא לא הייתה בבית. היא הסתובבה ברחובות ובאחד הימים לקחה אותה חברה והסתירה אותה בביתה. לאחר כחדש הסוכנות אספה אותה והעלתה אותה לישראל כשהיא לא יודעת מה קורה עם משפחתה. מאוחר יותר נודע לה שמשפחתה נלקחה למחנות הגטו. אח אחד שלה ואחות אחת שלה הצליחו להימלט כשאחותה עברה להתגורר בארצות הברית ואחיה הצליח להגיע לאוסטרליה. שאר המשפחה אביה, אמה, שני אחים ואחות נהרגו ע"י הגרמנים ימח שמם. אמי נפטרה בשנת 1995.
אחותי הגדולה הלה נולדה באלומות הישנה בתאריך 10.07.1944 י' בתמוז. את אלומות שזהו הקיבוץ שאבא שלי בחר לגור בו הקימו בתחילה בפוריה בגליל התחתון. אחותי השנייה  שלומית נולדה באלומות בשנת 1947. אני נולדתי באלומות ב 02.12.1948. אחותי השלישית טלי נולדה באלומות בשנת 1951. ארבעתנו גדלנו והתחנכנו בקיבוץ. גם שמעון פרס שהה באלומות 12 שנה עם שלושת ילדיו.

העשרה
לסיפור המלא –

קיבוץ אלומות: אלומות הוא קיבוץ היושב על גבעה הצופה על הכנרת ויישובי עמק הירדן. הקיבוץ משתייך למועצה אזורית עמק הירדן. הוא ממוקם בגובה 30 מטר מעל גובה פני הים וצופה אל עמק הירדן והכנרת ממזרח ואל בקעת יבנאל ממערב.
תשע"ה

מילון

אלומות, קיבוץ
אלומות הוא קיבוץ היושב על גבעה הצופה על הכנרת ויישובי עמק הירדן. הקיבוץ משתייך למועצה אזורית עמק הירדן. הוא ממוקם בגובה 30 מטר מעל גובה פני הים וצופה אל עמק הירדן והכנרת ממזרח ואל בקעת יבנאל ממערב.

ציטוטים

”ארבעתנו גדלנו והתחנכנו בקיבוץ. גם שמעון פרס שהה באלומות 12 שנה עם שלושת ילדיו.“

הקשר הרב דורי