מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות של מרים גרומן בירושלים

מסימטאות ירושלים
סבתא מרים בתקופת לימודיה בבית הספר
לימודים בבית ספר דתי

אני סבתא של רותם ומשתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם רותם ועם חברתה דפנה, להם סיפרתי את סיפורי על ילדותי בירושלים.

שמי מרים גרומן ,לבית משפחת כהן, שם משפחתי לפני נישואי. נולדתי בתאריך 30.1.1950 בעיר ירושלים ברחוב רמה בשכונת נחלאות.

גרנו ביחד עם הסבא והסבתא. בחצר ביתנו היה בור מים. מאחר שלא היו ברזים בבתים בתקופה ההיא, אנשים היו באים וקונים מים מסבא שלי. השכונה הייתה קרובה לשוק מחנה יהודה שהיה מרכז הקניות המרכזי של תושבי ירושלים.

בילדותי

תמונה 1

 

כשהייתי בת 6 עברנו לגור בשכונת קטמון. בתקופה זו התרחשה מלחמת סיני, שנקראה בהמשך"מבצע קדש", במלחמה זו כבשנו את סיני. היינו צריכים לכסות את החלונות בשמיכות כדי שהמטוסים המצרים לא יזהו את אורות הבתים ויזהו שיש שם ישוב.

ממחוזות ילדות – בירושלים

תמונה 2

באותו שנה עליתי לכיתה א' בבית ספר "יהודה הלוי". מנהלת בית הספר שלנו הייתה שושנה רזיאל, שהייתה אשתו של דוד רזיאל, שהיה ממייסדי האצ"ל. הוא נהרג בעירק בשליחות המדינה. בית ספר זה היה בית ספר לבנות דתיות. למדנו בו הרבה מקצועות לדוגמה: עבודה בגינת הירק, התעמלות, תפירה, עריכת שולחן ובישול. בבית הספר הייתה ספריה שבה החלפנו ספרים.

 תמונת מחזור – סיום בבית הפר "יהודה הלוי" בירושלים

תמונה 3

אחרי שעות הלימודים היה לנו מועדון שבו הייתה פעילות חברתית. התלבושת בבית הספר הייתה בהתחלה סרפן כחול עם עניבה לבנה ובמשך הזמן שינו את התלבושת לחולצה לבנה וחצאית או מכנס כחולים. בבית הספר התמידו בניקיון וסדר ובכל חודש היו מכנסים את כל התלמידים בחצר בית הספר ומחלקים לתלמידים שהצטיינו בניקיון וסדר במשך החודש את סמל כינור דוד, שמתחתיו היה בד לבד כחול.

בילדותי

תמונה 4

מבצע קדש

"מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שכבשה". (ויקיפדיה)

סמטאות ירושלים בהם גדלתי

תמונה 5

הזוית האישית

מרים: נהנתי להיות עם הנכדה ודפנה ולהעביר להם את החויות שהיו לי בילדותי בירושלים וגם לשבת יחד עם הכתה והסבים והסבתות שלהם.

רותם: היה לי ממש כיף להיות עם הסבתא שלי ולשמוע את סיפור ילדותה מה הם למדו בבית ספר מה הם עשו אחרי הלימודים ועוד……

דפנה: היה לי כיף לשמוע על הסיפורים הירושלים.

מילון

סרפן
שמלה עם עניבה

ציטוטים

”בחצר היה בור מים ואנשים היו באים וקונים מים מסבא“

הקשר הרב דורי