מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות קסומה

אורי נכד שלי מוצלח
ילדות קסומה
בשכונה קטנה גדלנו יחד באחווה ובכיף גדול ילדים שבאו מכל קצוות העולם

בספטמבר 1948, מספר חודשים אחרי קום המדינה, עלתה משפחתי – הוריי, אחיי, אחותי ז"ל ואחיינו של אבי – באניית  ה"מורד"  מאיטליה לארץ, לאחר שעזבו קודם לכן את בנגזי, לוב, שהיתה מושבה איטלקית.
 
מאחר שאמי הייתה לקראת לידה, היא לוותה על ידי שתי נזירות בהפלגה. נולדתי לשמחתי הרבה בארץ, בכפר ברנדיס. הוריי שוכנו לא לזמן רב במחנה עולים, ואבי ירד ליפו לחפש עבודה ומגורים. הוא מצא בית ערבי ביפו, ועבד בדואר. גדלתי בשכונה קטנה ביפו. שכנינו היו אנשים מקסימים מכל העדות:  בולגרים, תורכים, רומנים ופולנים. במרכז השכונה היתה כיכר שבה התרכזו כל הילדים.  שיחקנו בכל המשחקים שהיו נפוצים בזמנו – חבל, גוגואים, רוגטקות, פורפרה, דג הזהב, המלך אמר, קלאס, מחניים, מחבואים ועוד. שיחקנו  עד שנשמע קול אמנו הקורא לנו. לאחי ,קראו "בני אספטי", ולמה זה? כי כשאמי הייתה  קוראת לו לחזור הביתה, הוא נהג לענות לה "ממינה אספטי", כלומר "אמא חכי"… וכך נולד הכינוי.
 
הילדות שלנו הייתה מאושרת. למדנו בבית ספר "וייצמן". המנהל היה דמות בלתי נשכחת. שמו היה שריידמן, הערצנו אותו! לימים, נוסף בית ספר "הנגב" מול ויצמן וחלק מהילדים עברו לשם. אחזור לשכנים  ולביתי. בחדר השינה של הילדים היה חלון מסורג, ממנו הציצה חצר קטנה, בה גרה משפחת משיח. משפחה מקסימה יוצאת בולגריה. קראנו לאם המשפחה דודה אולגה ולבעלה דוד מואיס. חגגנו ביחד את החגים. מאחר והיתה לנו חצר גדולה במרכז הבית, נהגו דוד מואיס ואבי לבנות יחד סוכה. בערב סוכות ישבנו כולנו ושרנו. נהנינו מהמטעמים של אמי ושל דודה אולגה, שתיהן היו בשלניות מעולות. אמי ודודה אולגה דיברו ביניהן ספניולית והיו חברות כאחיות. בחגי תשרי אמי נהגה להכין המון ריבות. אין  למצוא את הטעם המעולה של אותן ריבות. היא אפתה גם עוגות ולחם מיוחד. בסוכות ובחנוכה היא הכינה סופגניות ספינג', ובפורים הכינה עוגיות מעולות, והייתה מחביאה אותן בסירים. אנחנו כמובן תמיד מצאנו אותן והיינו נהנים. פעם בפורים באו אלינו אורחים וכשאמי פתחה את הסירים ורצתה לכבד את אורחיה, גילתה לתדהמתה את הסירים ריקים . "שוד ושבר!" אמי הזדעקה, "היכן העוגיות?", "אה, אמא" אמר אחי, "כיבדתי את החברים שלי, והם אמרו לי להגיד לך שהעוגיות ממש ממש טעימות!"
 
פסח נחוג כהלכתו, ובשבועות היו באים אלינו דודי ובנו והתפללנו ביחד. כשהייתי בכתה ז' עברנו לבת-ים. שם  נhשאתי וגידלתי את בתי עד לפני כ-20 שנה. גם בתי הייתה בתנועות נוער והייתה לה ילדות קסומה. בתי היחידה, אם ארבעת נכדיי וביניהם אורי נכדי, למדה בבית את ערכי הציונות. כך גם גידלה ומגדלת את ילדיה יחד עם בעלה, לתפארת מדינת ישראל!
2016

מילון

אספטי
פירוש המילה באיטלקית - חכי

ציטוטים

”העבר מביא את המשמעות להווה“

”למד את עברך כדי שתדע מי אתה בהווה“

הקשר הרב דורי