מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות על גלגלים

נכדי יונתן ואני
אני בינקותי
זיכרונות ילדות בקיבוץ

אופניים לבר המצווה

אני זאב ניצן בן קיבוץ ולכן בר המצווה שלי הייתה משותפת לבני כיתתי. בקיבוץ של פעם חגגו בר מצווה לכל הילדים בנים ובנות יחד שסיימו זה עתה כיתה ז'. לפני מסיבת בר המצווה היו משימות בגרות, שכללו בין היתר שמירת לילה כמובן בליווי שומר מבוגר, יום עבודה ונסיעה לקיבוץ אחר לבד, להתארח בו לסוף שבוע . לאחר כל אלה נערכה מסיבת בר המצווה שבה חולקו מתנות לבני המצווה. שכללו תנך ושעון. משאת נפשי היו אופניים. כשהייתי בן 11 דודי הבטיח לי אופניים לבר המצווה . אכן כך קרה, לשמחתי לא היה גבול.

תמונה 1

תמונה 2

כדים ל"תנובה" בירושלים

לעתים די קרובות נסעתי עם אבי שהיה בזמנו נהג משאית. זכורה לי נסיעה כשאבא הוביל חלב בכדים לתנובה בירושלים. הנסיעה הייתה בשבת. כשהגענו, חנו במקום עוד משאיות עם חלב שהגיעו מכל חלקי הארץ. היות שהגענו למקום לפני צאת השבת זכורה לי התמונה שכל הנהגים במקום הפנו מבטם למעלה על מנת לספור כוכבים כי כידוע 3 כוכבים הם סימן שהשבת יצאה. כשהסתיימה פריקת החלב נסענו חזרה למעלה החמישה, ביתנו. השעה הייתה מאוחרת ולכן שער הקיבוץ היה סגור והיה צורך להזעיק את השומר על מנת שיפתח אותו. אבי החנה את המשאית והלכנו לבית הילדים כשהילדים שבו כבר ישנו שינה עמוקה. אבי השכיבני במיטתי נשק לי והלך לביתו. למחרת סיפרתי זאת לחבריי וכמובן התפארתי באבי.

תמונה 3
תמונה 4

הנסיעה המשפחתית 

כשאחיותיי ואני  היינו ילדים נסענו שלשתינו אמי ואבי שהוא הנהג לדגניה לחתונת בת דודתנו. למחרת נסענו לחיפה על מנת להעמיס על המשאית של אבא תבואה שהייתה ארוזה בשקים. אבא דאג שלמעלה השקים יהיו מונחים כך שאחותי ואני נוכל לשכב עליהם וכך יכולנו לראות את הדרך. חוויה זו זכורה היטב לאחותי ולי ועד היום מדי פעם אנו מזכירים אותה.

הוריי

תמונה 5

תמונה 6

אשתי ברכה ואני עם ילדיי המקסימים

תמונה 7

הזוית האישית

סבא: התוכנית מאפשרת התוודעות יותר מעמיקה לקשר העמוק ממילא בינינו". "אתה ילד מקסים מלאך.

יונתן: "היה מאוד מעניין וכיף לעבוד איתך. למדתי המון עליך. אתה סבא תותח ואני מרגיש שהקשר בינינו התחזק מאוד."

מילון

בית הילדים
לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם.(ויקיפדיה)

משק
יחידה כלכלית הכוללת בתוכה את סך המקורות, התוצר והצרכים של אותה יחידה. משק יכול לכלול בתוכו משקים קטנים רבים. למשל: משק־בית, משק כקבוצה או כמדינה. חווה חקלאית. ויקיפדיה )

ציטוטים

”אבא דאג שלמעלה השקים יהיו מונחים כך שאחותי ואני נוכל לשכב עליהם“

הקשר הרב דורי