מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות מסורת ועליה ממרוקו

טהר מתנדבת במרכז יום לקשיש
טהר במשחקי מאסטר שף
ילדות מסורת ועליה ממרוקו

סבתא שלי רחל ממן נולדה במרוקו בשנת 1936. היא לא יודעת מהו תאריך הלידה המדויק שלה ולכן בתעודת הזהות רשום 00.00.1936. אני לא מבינה איך אפשר לא לדעת את יום ההולדת ולא לחגוג אף פעם כי אני מאוד אוהבת את ימי ההולדת ומצפה להם ולמתנות. לאבא של סבתא קראו יוסף ולאמא-חנה.

לסבתא יש תשעה אחים: אסתר, סימי, מזל, עליזה, אשר, מיכאל, חנניה, דבורה וזהרה.

בילדות סבתא שלי שיחקה בגולות, קלפים ,חבל. לא קנו לה בובות, היא הייתה מכינה אותם לבד ממגבות ומדים ישנים. זה ממש העציב אותי.

בבית הספר של סבתא

אבל סבתא סיפרה סיפור נוסף שהעציב אותי ולא היה לי מובן: בבית הספר מורה היה מרביץ בידיים לילדים לא למדו טוב או היו מעמידים את הילדים בפינה ליום שלם. זה מה שסבתא מאוד זוכרת ונשאר לה בלב מבית הספר. לא הייתי רוצה ללמוד במקום כזה וכיף שאני לא במרוקו אלא בישראל.

חגים

סבתא סיפרה לי על חגים, שבתות וליל הסדר במשפחתה במרוקו כשכל המשפחה הגדולה התאחדה ביחד, עשו קידוש, אכלו ושרו. בפסח היו מסובבים קערה של פסח מעל הראש ואומרים :"בבהילו יצאנו ממצרים הלחמה ענייה בני חורין" ואחר כך היו מחכים שאליהו הנביא יגיע וישתה יין.

סיפור העלייה של סבתא לארץ

במרוקו התחיל מרד העיראקים והתחילו להרוג את היהודים. לקחנו ארגז עם מעט בגדים, צלחות וסדינים וברחנו לקזבלנקה לדוד שלנו. משם עברנו לדוד אחר, סבתא לא ממש זוכרת איפה בדיוק. משם נסענו למרסיי בצרפת. גרנו עשר משפחות בבית אחד וחילקו לנו לכל משפחה חציל חם וקצת אוכל. אחרי המתנה ארוכה של 4 שנים קשות מאוד במרסיי הצלחנו לעלות לארץ ישראל.

תמונה 1 

יש לסבתא שלי שיבעה ילדים: דוד, שלמה, מרדכי, מאיר, צביה, תמר ואורלי והרבה נכדים וברוך ה' גם הרבה נינים. אני מאוד אוהבת את סבתא שלי ומבלה אצלה הרבה מאוד זמן ונהנית מכל הפעילויות משותפות שלנו. גם סבתא שלי מאוד אוהבת אותי.

העשרה:

יהדות מרוקו: יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לארץ ישראל לאורך הדורות, וקבוצות של יחידים עלו לארץ והיוו חלק משמעותי מהיישוב הישן. ניצני הפעילות הציונית המודרנית הופיעו החל מראשית המאה ה-20, ואיתם החלה להתגבר העלייה ממרוקו. גורמים חיצוניים כגון פרעות כנגד יהודים גם כן האיצו את קצב העלייה. לאחר הקמת מדינת ישראל ועד שנת 1967 עלו אליה למעלה מ-250,000 יהודים ממרוקו, בעוד אחרים היגרו לארצות אירופה וצפון אמריקה ובעיקר לצרפת. בראשית המאה ה-21 נותרו במרוקו עצמה כ-2,500 יהודים.(ויקיפדיה)

 תשע"ו 2016

מילון

קידוש
קידוש ביהדות הוא איזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים). ישנה מצווה מהתורה לערוך קידוש בליל שבת וחג, היא מצוות קידוש השבת בדברים. הקידוש נערך קודם הסעודה להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים. הקידוש הנעשה ביום השבת והחג הוא תקנה דרבנן.

ציטוטים

”בבית הספר מורה היה מרביץ כעונש בידיים לילדים או מעמיד אותם בפינה ליום שלם.“

הקשר הרב דורי