מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות יפה בקיבוץ כפר בלום

סבא ואני בחוויה משותפת נר ראשון של חנוכה
סבא יוסף בילדותו בקיבוץ
הילדות שלי בקיבוץ

שמי יוסף מורן סבא של עידן אלקיים עמו אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

נולדתי בקיבוץ כפר בלום, "כְּפַר בְּלוּם הוא קיבוץ באצבע הגליל, מדרום מזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. מייסדי הקיבוץ הם עולים בוגרי נועת הבונים מאנגליה ותנועת נצ"ח מאסטוניה, ליטא ולטביה, ששהו בהכשרה באפיקים ובבנימינה, וכונו בשל מוצאם "הקיבוץ האנגלו-בלטי". בשנת 1941 התיישב גרעין הקיבוץ בתל נעמה ובשנת 1943 עלה הקיבוץ לקרקע בעמק החולה ונקרא על שם לאון בלום". (ויקיפדיה)

גרנו בלינה משותפת, שמבחינתי זה היה נהדר. היינו בנים, בנות. במסגרת הגן היינו מטיילים הרבה, בקיץ היינו הולכים לירדן. בחורף הירדן היה עולה על גדותיו והקיבוץ היה מוצף במים, היינו בונים סירות ושטים בין הבתים.

בילדותי

תמונה 1

בתקופת בית הספר, למדנו בתיכון כפר בלום. יום בשבוע היינו עובדים בעזרה לקיבוץ. הרגשנו שותפים לבניית הקיבוץ.

לאחר התיכון יצאתי לשנת שירות בקיבוץ ארז, הייתה תקופה נפלאה, לפני מלחמת ששת הימים. שם טיילנו ועבדנו בחקלאות והתכוננו לשרות הצבאי. לצבא התגייסנו כל בני המחזור, בנים ובנות יחד. הלכנו לקרבי, שירתי בצנחנים, זו הייתה תקופה מאתגרת של התקפות הפדאיון, מבצעים בקלקיליה ובטולכרם, בין היתר הייתי ממשחררי ירושלים בששת הימים.

בסיום הצבא חזרתי לקיבוץ, הכנה לחיים האזרחיים. היינו מרדנים. רצינו להפריט את הקיבוץ כשעוד לא חשבו על זה בכלל. הקיבוץ לא קיבל את הרעיון ומרביתנו בשכבה עזבנו את הקיבוץ והתפזרנו.

אני גרתי בחו"ל הרבה שנים וכשחזרתי לארץ היינו ממקימי נווה אטי, שם הכרתי את אשתי, סבתא של עידן. משם עברנו לקצרין שבה אנחנו גרים עד היום.

היינו ממקימי נווה אטי"ב

תמונה 2

הזוית האישית

יוסף מורן: חוויה טובה, היה לי מאד נחמד.

עידן אלקיים: בתמונה עם סבי, יוסף מורן התמונה צולמה בנר ראשון של חנוכה…

 

תמונה 3

מילון

ספיחס
מישהו שמסופר קצוץ מאחורי הראש ונותנים לו צ'פחה

כפר בלום
כְּפַר בְּלוּם הוא קיבוץ באצבע הגליל, מדרום מזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. מייסדי הקיבוץ הם עולים בוגרי תנועת הבונים מאנגליה ותנועת נצ"ח מאסטוניה, ליטא ולטביה, ששהו בהכשרה באפיקים ובבנימינה, וכונו בשל מוצאם "הקיבוץ האנגלו-בלטי". בשנת 1941 התיישב גרעין הקיבוץ בתל נעמה ובשנת 1943 עלה הקיבוץ לקרקע בעמק החולה ונקרא על שם לאון בלום, שהיה ראש ממשלת צרפת בשנים 1936-1939. ברחבת הדשא במרכז הקיבוץ נמצאת אנדרטה לזכרו של לאון בלום ובה פסל של ראשו. ויקיפדיה

פדאיון
פֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60. ויקיפדיה

ציטוטים

”שתהיה לך סבלנות והומור ותאהב אדם באשר הוא אדם“

הקשר הרב דורי