מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ושירות בצבא של סבא אלכס

סבא בנעוריו בכפר ברוך - ויקיפדיה
רכב מיוחד לאבטחת מסילות רכבת על ידי הצבא הבריטי, 1936 - ויקיפדיה
ילדות ושירות בצבא של סבא אלכס

שמי אילה שמיר, השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי השנה יחד עם סבי אלכס קני. סבא אלכס נולד בתל אביב בשנת 1927. מסיפוריו של סבא תעדתי את סיפורו על השירות הצבאי שלו.

סבא אלכס מספר:

"נולדתי בתל אביב בשנת 1927. מאחר והוריי היו גרושים, נדדתי בין מספר משפחות אומנות בתל – אביב, ולאחר מכן אצל משפחה אומנת בעלת משק בכפר ברוך. לאחר מכן חזרתי לירושלים, שם גרה אמי לאחר גירושיה. לאחר שנתיים בירושלים עברתי ללמוד בכפר הנוער בן שמן.

כאן עברו עליי חמש שנים מהמאושרות בחיי. זה היה המקום הראשון בו חייתי במסגרת מסודרת עם חברים קרובים, לימודים בבית ספר חינוכי טוב. לצערי, אחרי חמש שנים אמי לא יכולה היתה להמשיך ולשלם את דמי הלימוד, ונאלצתי לחזור לירושלים. לא מצאתי כאן את מקומי, מאחר ולא היה בידי אמי לממן את לימודיי בגימנסיה המקומית.

באותה תקופה היו הבריטים שליטי הארץ (מדינת ישראל עדיין לא הוקמה), והציבור הערבי מפעם לפעם התנכל לכוחות הבריטים והתקיף אותם במקומות שונים בארץ, ובמיוחד את מסילות הברזל בתחנות הרכבת.

הרכבת המנדטוריות – רכב מיוחד לאבטחת מסילות רכבת על ידי הצבא הבריטי, 1936

תמונה 1

היישוב היהודי בארץ נרתם לעזרת הבריטים, ורבים מהבחורים התגייסו למשטרת הרכבות, וכך עשיתי גם אני. את שירותי עשיתי בתחנת הרכבת בחדרה, שם לימדו אותנו להשתמש בנשק ולהפוך נוטרים מן המניין. משם יצאנו לשמירה על מסילות הברזל בתחנות הרכבת.

שירתתי שם שישה חודשים, ועם שחרורי חזרתי לביתה של אמי בירושלים, ושוב, עקב חוסר אמצעים ללימודים החלטתי להתגייס לצבא הבריטי. באותה תקופה הייתה מלחמת העולם השנייה, שפרצה ב-1939, והציבור היהודי התגייס לצבא לעזרה לבריטים במלחמתם. השנה הייתה 1943, ושירתתי בצבא במשך 3 שנים עד 1946. עם השחרור חזרתי ארצה, עבדתי בעבודות שונות, ואז בתחילת דצמבר 1947 פרצה מלחמת השחרור, שוב מצאתי את עצמי לובש מדים, הפעם מדי צבא כלוחם חטיבת הראל בפלמ"ח.

את תקופת מלחמת השחרור עברתי בירושלים, והשתתפתי בכל הקרבות; הן לשחרור ירושלים והן לשחרור הנגב.

בתום המלחמה נקראתי לעבור קורס קצינים. לאחר שישה חודשים הוסמכתי לתפקיד קצין בצבא הגנה לישראל. באותה תקופה ששירתתי ביפו כקצין תחבורה – הכרתי את מי שלימים תהיה אשתי, פרידה.

בשנת 1952 נישאנו במועדון החייל, כיכר דיזנגוף בתל אביב, ומוסדות הצבא עזרו לנו ונתנו לנו דירת מגורים באחד הבתים ביפו, שם נולדו שני ילדנו, תמיר וטלי, ושם גרנו עד שנת 1958. באותה שנה עברנו לדירה חדשה שקנינו על שפת הירקון בתל אביב, שם גרנו עד 1964, ואז נפלה לידינו הזדמנות לקנות קוטג' ברחוב הגפן רמת השרון. גרנו כאן במשך 50 שנה. במהלך שנים אלה נולדה בתנו מיכל, ובמהלך שנים אלה נישאו תמיר, טלי ומיכל והקימו משפחות.

הזוית האישית

אילה שמיר, מביאה את סיפורו של סבא אלכס קני, על השירות הצבאי שלו.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית.

כפר ברוך
כְּפַר בָּרוּךְ הוא מושב בעמק יזרעאל, השוכן 5 ק"מ דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. היישוב הוקם בשנת 1926. בתחילה ביקשה ועדת השמות של הקרן הקיימת לקרוא למקום "בית ירק", אולם לאחר מכן הוחלט לקוראו על שמו של ברוך כהנא, נדבן יהודי מפלוישט שברומניה, אשר הוריש את עזבונו לקק"ל בתמורה להנצחת שמו ביישוב חקלאי.

ציטוטים

”השתתפתי בכל הקרבות; הן לשחרור ירושלים והן לשחרור הנגב.“

הקשר הרב דורי