מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בתקופת הצנע

רגב וסבא ורדי
סבא מחופש לקופסת קרן קיימת
גידלנו תרנגולות בחצר הבית בתקופת הצנע

שמי ורדי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

לפני שנולדתי, הוריי קנו דירה עם חצר בכפר אתא, ולידם בשכנות גרו גם סבא וסבתא. באותה תקופה המצב הכלכלי בארץ היה קשה והוכרז בארץ "מצב צנע". היה מחסור בבשר, ביצים, סוכר ועוד מצרכי מזון חיוניים. כדי שלא יהיה מצב שלחלק מהתושבים יהיה הרבה אוכל ולאחרים לא יספיק, הייתה בארץ הקצבת מזון. כל משפחה קיבלה פנקס תלושים שבעזרתם יכולה הייתה לקנות מצרכי מזון שהוקצו להם. למשל, לכל מבוגר או ילד הייתה אפשרות לקנות 3 ביצים בשבוע, או בשר בכמות שאפשרה לאכול מנת בשר פעמיים בשבוע.

אבי וסבי החליטו לגדל תרנגולות כדי שיהיו למשפחה בשר וביצים ללא הגבלה. הם הקימו בחצר הבית לול, קנו אפרוחים ותערובת, וגידלו את האפרוחים שהפכו במשך הזמן לתרנגולות. התרנגולות הבוגרות החלו להטיל ביצים, וכל המשפחה הייתה עסוקה בהאכלת התרנגולות ואיסוף ביצים. במשך הזמן, כמות הביצים גדלה מאוד והוריי התחילו למכור ביצים לשכנים. כשנולדתי, היה לנו כבר לול גדול עם כמאתיים תרנגולות. כל חצי שנה היה אבי נוסע לקיבוץ השכן, קונה כמה עשרות אפרוחים ומביא אותם ללול. האפרוחים גדלו והצטרפו לחבורת המטילות הבוגרות. את התרנגולות הזקנות או כאלה שהפסיקו להטיל ביצים היינו מוציאים מהלול, שולחים לשחיטה, ואת התרנגולות השחוטות היינו לוקחים הביתה, מבשלים, או מכינים מהן מרק. אפשר להבין שלא היה חסר לנו בבית בשר, כי במשך הזמן תרנגולות הפסיקו להטיל ביצים, או חלו או פשוט הזדקנו. וכך התפריט שלנו התבסס על מתכוני עוף מגוונים.

במשך השנים משטר הצנע הוסר, לאנשים כבר לא הייתה הקצבה על סוג וכמות המזון שיכלו לקנות, אבל אצלנו בחצר הלול המשיך להתקיים ולייצר ביצים ובשר. אצלנו במשפחה אכלו בעיקר בשר עוף שהיה זמין וזול. בגלל שכל הבשר שאכלתי באותה תקופה היה בשר עוף שמקורו בתרנגולות זקנות, לא ממש נהניתי מארוחות הצהריים, ופיתחתי "סלידה" מבשר עוף, עד כדי כך שהפסקתי לאכול אותו. הוריי היו מודאגים מכך שאינני אוכל בשר ופינקו אותי בארוחות צהריים עם סטייקים עסיסיים וטעימים מבשר בקר. אפשר להגיד שבהחלט נהניתי מתופעות הלוואי שבאו עם תקופת ימי הצנע…

סבא ורדי מחופש לקופת קרן קיימת לישראל

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד רגב: נהניתי להכיר את סבא ובעיקר את תקופת ילדותו, ואהבתי את מפגשי תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון). מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הורי פינקו אותי בארוחות צהריים עם סטייקים עסיסיים וטעימים מבשר בקר, לאור הסלידה שפיתחתי מבשר עוף“

הקשר הרב דורי