מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בתל אביב

אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי
סבא שלי מספר
סיפורו של סבא צביקה - סבא למד בבית ספר דוגמא בתל אביב

אמי טניה נולדה בפולין עיר הולדתה גוניונז ואבי אלכסנדר נולד בפולין עיר הולדתו ריגרוט. אני נולדתי בתל אביב בבית חולים הדסה בשנת  1938 בחודש אוגוסט להורים טניה ואלכסנדר בורוביץ שנולדו בפולין בשנת 1904 ו – 1901

סבא בילדותי

תמונה 1

כשהייתי ילד מדינת ישראל הייתה תחת השלטון הבריטי "הכלניות "כך קראנו לחיילים הבריטים היו מכריזים מדי פעם על עוצר כדי לתפוס אנשי מחתרת ישראלים אבא שלי שהיה בעל מאפיות קיבל אישור לנוע העוצר בהיותו אחראי על חלוקת הלחמים

הבית שבו גדלתי היה בית בן קומה אחת ההורים היו הופכים בלילה את הסלון לחדר שינה אחותי הגדולה קיבלה חדר משלה ואני ושני אחי הסתפקנו בחדר אחד. בבית דיברנו בעברית אך עם סבתא וסבתא רבתא שגרו איתנו בבית דיברנו אידיש

פרנסתי היא מהנדס אלקטרוניקה יזם היי טק וחובב מוזיקה.

הייתה לי ילדות נפלאה למדתי בבית ספר לדוגמא והייתי חבר בתנועה המאוחדת וכן בימיה של הפועל למדתי בבית הספר לדוגמא ולמדו בעיברית חבריי היו חברים מהכיתה ותנועת הנוער נהגנו לשחק בכדורסל וכדורגל.

תמונת מחזור מבית הספר לדוגמא – תל אביב

תמונה 2

העלייה

בשנת 1921 עלה אבי ארצה ובשנת 1924 עלתה אמי ארצה. המקום הראשון שאליו הגיעו היה נמל יפו, יום לאחר שאבי עלה לארץ, הוא החל לעבוד בסלילת כבישים בפתח תקווה.

מצגת הסיפור המלא של סבא צביקה

הזוית האישית

סבא צביקה: נעמה נכדתי האהובה, עברנו יחד מספר שבועות אינטנסיביים של צלילה לנבכי העבר של משפחותינו. בילינו שעות של שיחה והעליתי צפונות מהעבר הרחוק והקרוב המשותף לשנינו. למותר לציין עד כמה הפרויקט הזה העשיר את שנינו וכמובן זלג לשאר בני המשפחה. הקפדתי להתמקד בתמונות וסיפורים על סבתא איה האהובה שעל לכתה בטרם עת אני בוכה כל יום, ואת לצערי לא זכית להכיר את האישה שהייתה איתי ועיצבה את כל דרך חיי וכך השפיעה על כולנו וכמובן עלייך. אני מאמין שהיום את יודעת ומוקירה את סבתא איה הנבונה, החכמה, נעימת ההליכות והיפה בנשים שאינני נפרד ממנה והיא מופיע בחלומותיי באופן תדיר וכל אירוע מצב או בעיה אני מקפיד לשאול איך היא הייתה מייעצת לנהוג. נגענו אך במעט בסיפור חיינו ותכנית זו נתנה לי מוטיבציה להמשיך לספר ולהזכיר למען הדורות הבאים.

אני מתקרב לשנת ה80 של חיי. היו אלה שנים של יצירה וחדשנות. של ציונות לשמה. הייתי תלמיד מהנדס ומדען. בשלב זה של חיי הנני תעשיין יועץ ועוד היד נטויה. בגאווה מביט אני על פירות חיי. פעלתי ופועל למען  שמונת נכדי ושאר בני משפחתי. ומלא סיפוק על פעילותי למען המדינה אותה אנו אוהבים.

קיבלת תמצית מזערית ואני מבטיח להרחיב את היריעה. התכנית הזאת נתנה לי זמן איכות איתך, נעמה אהובתנו ואזכור תמיד בתודה את המורה אתי והצוות של אלחריזי שנתנו לי את השי הזה.

אני מרשה לעצמי גם בשמך להודות ולציין עד כמה גדולה תרומתה של תכנית הקשר הרב דורי.

תם ולא נשלם. אוהב בכל מאודי, סבא צביקה.

נעמה: סבא, במהלך התכנית הזאת למדתי ביחד איתך בכיף ובהנאה ובעיקר היציאה לאכול לאחר מכן. אני למדתי המון על משפחתנו ומניחה שגם אתה למדת כמה עובדות לי היה ממש כיף ומהנה במשך השבועות האלו וחבל שזה נגמר הייתי מאוד רוצה להמשיך לעשות את הפגישה השבועית הזאת רק שנינו בלי ההורים ושאר הנכדים. לבלות איתך ביחידות, מה שלא כל כך הכרתי, התברר להיות הדבר שאני מחכה לו כל השבוע מקווה שנמשיך ליהנות ככה לעוד הרבה שנים.

סרטון המצגת שלנו ביוטיוב

מילון

לדוגמא - בית ספר בתל אביב
ראשיתו של המוסד החינוכי בבית המדרש למורות ביפו אשר הוקם ב-1912 על ידי תנועת חובבי ציון ופעל מבנין במתחם בתי הספר (במקום בו ניצב כיום בית להקת בת שבע). עם התפתחות העיר צפונה וצרכי החינוך הגוברים, נבנה לסמינר מבנה חדש ב"רווח" שבין שדרות נורדאו ושכונת פועלים ט'. ביוני 1935 פרסמה העיריה תחרות בן קבלנים לבניין בתי הספר ביל"ו, סמינר למורות וגננות ע"ש לוינסקי ובית הספר לדוגמא. אבן הפינה לבית הסמינר ולבית הספר הצמוד אליו הונחה ב-1936 בנוכחות הנציב העליון, המשורר טשרניחובסקי, שופטים, בכירי העיריה וקהל רב. הלימודים בבנין הסמינר החלו בשנת 1938. בשנים 1942-1948 פעל כאן בסתר מרכז אימונים של ההגנה. כאן היה גם סליק לכלי נשק. שלט הניצב על גרם המדרגות מספר על כך. מתוך אתר תל אביב 100 האנציקלופדיה העירונית

ציטוטים

”נגענו אך במעט בסיפור חיינו ותכנית זו נתנה לי מוטיבציה להמשיך לספר ולהזכיר למען הדורות הבאים“

הקשר הרב דורי