מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בשכונת קריית אליעזר

פעילות בשיעור
מפת האזור בה גדלתי
טיולים רגליים לאזור הכרמל

נולדתי בבית חולים בחיפה, גרתי ברוב שנות ילדותי בקריית אלעזר, הייתה זו תכונה של שיכון עובדים. בסביבת במקום המגורים שלי נבנו שיכונים העלי דירות נחמדות הוריי הפתיעו אותי ואת אחי שסיפרו לנו על שזכינו בהגרלה לקניית דירה בשכונה.

השכונה שלנו – קריית אלעזר       
מסביב לשכונה המגורים היו ששה דשאים גדולים שם אהבנו  להיפגש. מקום המפגש היעקרי היה בדשא הגדול מקום רחב ידיים עם המון פינות שיכולנו להסתתר בהם. אהבנו לשחק בתופסת צבעים, גבהים. ברחוב שבו גרתי הייתה מכולת שכונתית שבה היינו רוכשים את כל מצרכי המזון שלנו. יש לציין שבשכונת המגורים שלנו התגוררו רק יהודים.
זכור לי שאבי קנה בפעם הראשונה מכונת כביסה (שאם הייתם פוגשים את המכונה הייתם צוחקים) מכונה שהייתה מערבלת את הכביסה שכחתי לציין  שאת המים אמי הייתה צריכה להכניס בעזרת דלי. לאחר מכן בעזרת היד יש להעביר את הכביסה למתקן הגומי כדאי לסחוט את הבגדים.
בחורף ובקיץ סבלנו מחום ומקור כיוון שלא היו מזגנים בכלל בישראל. אהבתי לבלות עם משפחתי בטיולים רגליים לאזור הכרמל עוד בטרם חוקקו את החוק להגנת פרחי הבר היינו חוזרים הביתה שידנו מלאות בזרי כלניות ורקפות (אגב אני שמחה שחוקקו את החוק.) אפשר לציין שבאותם ימים לא היו מכוניות פרטיות למשפחות. שני הוריי עבדו קשה כדי לפרנס את משפחתנו. אבל ממני ומאחי השתדלו לא להחסיר דבר שפגע ברצוננו ללמוד ולסיים בית ספר תיכון כאשר רציני לקנות דבר מיוחד ומסוים אחר אם  היה באפשרותם לא מנעו זאת מאתנו.
זכורה לי תקופת היותי בתיכון בערך בגיל שש עשרה בכל סוף חודש שאמי קבלה את משכורתה הלכנו אל חנות הבגדים ברחוב הרצל שהייתה שייכת לשכנים שלנו. שם קנתה לי אמי את הבגדים האפנתיים והיפים ביותר בחנות. בבילוי של יום שישי קינאו הבנות בלבוש היפה שלי.
בביתנו הייתה חלוקת תפקידים ברורה אימא אחראית על הבישול והאפייה אבא מפרנס ואנחנו הילדים היינו אחראים על ניקיון חדרנו סידור השולחן לארוחה ופינויו.
היה לי קשר הדוק וחם עם אוריה של אמי (סבא וסבתא) סבא היה איש מאוד מצחיק תמיד היו לו בדיחות לספר, אהבתי לשמוע את הסיפורים שלו מחוץ לארץ. סבי זכה לגדל משפחה לתפארת 12 נכדים 10 נינים הוא נפטר בשיבה טובה בגיל 97.
העשרה
קריית אלעזר: "שכונה בחיפה. שכונת פועלים במקורה, נוסדה בשנת 1951 בידי עולים מיוון ורומניה שעבדו בנמל וכיום מהמרכזיות שבשכונות העיר – נקראת על שמו של שר האוצר הראשון של ישראל, אליעזר קפלן. את השכונה חוצות שדרות רוטשילד, שלצידן כיכר מאירהוף, טיילת ירוקה, המרכז הרפואי לין, ואצטדיון קריית אליעזר, שמשרת את שני מועדוני הכדורגל הגדולים של העיר, מכבי והפועל. בקצה המערבי של השכונה נמצאת מערת אליהו, המשמשת אתר צליינות לשלוש הדתות, ולצידה מוזיאון ההעפלה וחיל הים ובית הקברות הבהאי. עוד בקריית אליעזר בית הספר לאמנויות "רעות", ובית מיח"א – ארגון המטפל בילדים עם לקות שמיעה, ומבנה מעונות סטודנטים של הטכניון. בשכונה חיים עולים רבים מחבר המדינות."
תשע"ה

מילון

מכונת כביסה
מכונה שמערבלת את הכביסה באופן ידני

קריית אלעזר
שכונה בחיפה. שכונת פועלים במקורה, נוסדה בשנת 1951 בידי עולים מיוון ורומניה שעבדו בנמל וכיום מהמרכזיות שבשכונות העיר - נקראת על שמו של שר האוצר הראשון של ישראל, אליעזר קפלן.

ציטוטים

”מכונה שערבלה הכביסה. את המים אמי הכניסה בעזרת דלי ובעזרת היד העבירה למתקן הגומי לסחיטתם “

”אהבתי לבלות עם משפחתי בטיולים רגליים לאזור הכרמל“

הקשר הרב דורי