מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בקיבוץ סבא יאיר

תמונת סלפי אני וסבא
סבא בן 11 מצטלם ליד הבית של ההורים
חיים בקיבוץ בעשור ראשון למדינה

נולדתי בשנת 1949 בקיבוץ אלונים. הוריי הגיעו לאלונים זמן קצר קודם מקיבוץ רביבים שהיה במקומו הזמני בגבעת הקיבוצים בראשון לציון. היינו הקבוצה הראשונה בגן כלנית וכנהוג באותו זמן ישנו, אכלנו ושיחקנו באותו מבנה. ההורים שלי גרו בדירת חדר אחד ללא שירותים ומקלחת, הברז היחיד היה על המרפסת.

את כיתה א' למדנו בגן ומכתה ב' למדנו בבית הספר שבקיבוץ. מאחר שבית הספר היה קטן ומספר המורים היה קטן, חלק מתוכנית הלימודים כללה עבודה במשק. בבית הספר היו בעלי חיים ושטחי גידולים חקלאיים (שום, בצל, עגבניות וכו), היה לנו טרקטור קטן ועבדנו כל יום שעתיים אחה"צ. כל שבוע נתלה על לוח המודעות בכיתה סידור עבודה. חלקנו עבד במשק הילדים וחלק אחר בניקיון בית הילדים. את ההורים שלי ראיתי בערך שעתיים כל יום, כי בבית ההורים לא היה מקום אפילו לאכול או להכין ארוחה ולכן כל ערב ב- שש וחצי התכנסנו לארוחה בבית הילדים, בשמונה וחצי היה כיבוי אורות ולילה טוב, וההורים היו הולכים לביתם.

להורים בקיבוץ של אז לא הייתה משכורת וגם תקציב משפחתי לא היה. מצרכים חולקו לחברים ע"פ התור או ע"פ ותק: למשל- הגיע תורם של הורי לקבל מקרר- קיבלו מקרר קטנטן שהספיק בקושי לאכסן בקבוק מים.ספר חולק פעם בשנה. נעלי ילדים- לפני פסח. סיגריות חולקו למעשנים באופן חופשי.

בכיתה ד' התחלנו לעבוד גם בענפי הקיבוץ בקטיף ובענפי השרות (חדר אוכל ובתי ילדים).העבודה בענפי הקיבוץ נמשכה למעשה מתקופת ביה"ס היסודי ועד סוף כיתה י"ב ואחריו. בתחילה עבדנו בעיקר בעבודות קטיף במטעי הקיבוץ. (שזיפים, תפוחים, ענבים). לעיתים קטפנו בידיים כותנה. עדיין לא הייתה קטפת. הרגשנו כמו העבדים השחורים באמריקה במאה ה- 19. מאוחר יותר קיבל כל אחד מאתנו "ענף קבוע", הבנות עבדו בבתי הילדים ומיעוטן עבדו בענפים חקלאיים (אז עדיין לא חשבו שבנות יכולות לנהוג בטרקטור) והבנים בלול, במפעל התעשייה ובענפי חקלאות. רוב המורים שלנו, היו חברי קיבוץ. לא כולם הוכשרו כמורים מקצועיים. ביה"ס היה קטן מאד כי למדו רק ילדי הקיבוץ. ברוב הכיתות היו פחות מ- 20 תלמידים. בימי הלימוד שולבו לא מעט טיולים כדי "לחפות" על מורים חסרים ועל המחיר הגבוה שכרוך בקיום בית ספר כל כך קטן. מאוחר יותר התחלנו ללמוד ביחד עם הכיתה שמעלינו רק כדי לחסוך בשעות הוראה.

הזוית האישית

גיא: לי היה כיף ומהנה לעבוד עם סבא שלי ואני חושב שהתוצר שווה את העבודה הקשה.

סבא יאיר: היה מהנה. כדאי להקדיש קצת פחות לצדדים הטכניים (דור הסבים מתמצא לא רע) ויותר לתחום התוכן.

מילון

"ענף קבוע"
ילדים שהצטיינו בעבודה בענף מענפי הקיבוץ זכו לעבוד בו באופן קבוע כחלק מצוות הענף.

ציטוטים

”הרגשנו כמו העבדים השחורים באמריקה במאה ה- 19“

הקשר הרב דורי