מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בקיבוץ חולתה

מיכל ודניאל בתכנית הקשר הרב דורי
מיכל בת 3 באגם החולה.
החיים על יד אגם החולה

הסיפור על חייה של דודה רבתא מיכל.

מיכל, היא דודה של אמיר, אבא של דניאל.  מיכל גרה בכפר מרדכי שם גר גם סבא של דניאל מצד אבא עופר זילבר. דודה מיכל הייתה קרובה מאוד לאבא אמיר ועד היום נפגשת עימנו פעם בשבוע.

בשנת 1936, בגיל 16, עלו הוריי לארץ מגרמניה, והיו ממייסדי קיבוץ חולתה. נולדתי בקיבוץ חולתה בשנת 1943 וגדלתי בבית הילדים. באותה תקופה, מגיל הינקות החינוך היה נוקשה מאד. להורים אסור היה לגשת לילדיהם שלא בשעות קבועות. אמא שלי סיפרה שהיתה עוברת ליד בית הילדים שלי ורואה אותי בוכה, ואסור היה לה לגשת אליי. בגיל 4, בזמן מלחמת השחרור, פינו את ילדי קיבוץ חולתה לקיבוץ תל יוסף שבעמק יזרעאל. שהינו שם 4 חודשים, רובנו ללא הורים. בתקופת הצנע היה מחסור באוכל, ולארוחת ערב היינו מקבלים: חצי ביצה או חצי צלוחית שמנת. ובצהרים קיבלנו כול יום דג שפמנון, מאגם החולה. מכיתה א' אחרי ארוחת בוקר עבדנו בבית הילדים ובחוץ.

בבית הילדים, התחלקנו לשתי קבוצות: קבוצה 1 עבדה בחדר אוכל ובניקיון חדרי הילדים, וקבוצה 2 עבדה בחוץ במשק החי ובגן הירק. כשהייתי בת 3,  ההורים שלי אימצו ילד בן חמש, שבא עם אחיו מתימן ללא הורים ומשפחה. הוא היה במשפחתנו עד גיוסו לצבא. מגיל צעיר, גויסו ילדי הקיבוץ לעזרה בעבודות, כמו: הוצאת בוטנים מהאדמה, דילול כותנה, הוצאת דגים מרשתות הדיג, קטיף ירקות ופירות. בשבתות, ההורים היו לוקחים אותנו לטיולים ברחבי הגליל וזה היה כייף גדול. אגם החולה היה מרכז חיינו. למדנו לשחות בגיל 5-4. ובילינו שעות רבות בשחייה ושיט באגם.

תמונה 1
תמונה 2

 

בקיץ, המורה שלנו לטבע, היה לוקח אותנו לאגם לצפות בציפורים ובצמחיה. למדנו לזהות שמות של: ציפורים, צמחים וחיות. בשנת 1951, הוחלט ליבש את אגם החולה שאהבנו כל כך והייבוש נמשך עד ל- 1958. במבט לאחור יבוש האגם היה טעות מדינית.

היתה לנו ילדות מאושרת ועשירה. חיי החברה היו מלאים בפעילויות מעניינות: טיולים, מחנות ומפגשי ספורט עם ילדים מקיבוצים אחרים. החינוך הקיבוצי, הפשטות וההסתפקות במה שיש הקנו לי ולבני כיתתי ערכים נפלאים שמלווים אותנו עד היום.

תמונה 3

 בטיול, הממתק היה קנה סוכר.

תמונה 4

חלוקת ענבים למשפחות

 

הזוית האישית

לדודה מיכל, אני שמח שבחרתי בך לפרויקט הקשר הרב דורי. הסיפורים שחלקת איתי מאוד מעניינים ונהניתי מאוד מכל רגע איתך במפגשים שלנו. אהבתי לשמוע על אגם החולה ונעצבתי לשמוע על ייבוש האגם.

לדניאל היקר, נהניתי לחלוק איתך את הסיפורים על ילדותי. המפגשים חיברו בינינו אף יותר. שמחתי לגלות שאתה מומחה בטכנולוגיות מחשב ולמדתי ממך המון.

מילון

קנה סוכר
(שם מדעי: Saccharum) הוא צמח עשבוני רב-שנתי ממשפחת הדגניים. גבעוליו של קנה-הסוכר הם קנים גבוהים, המגיעים עד לגובה של 7 מטר, והם מלאים ופרוקים לפרקים. לגבעולים עלים ארוכים ורחבים יחסית, ובקרקע יש להם קני-שורש.

ציטוטים

”סבלנות זה שם המשחק!“

הקשר הרב דורי