מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל מלחמת העולם השנייה

סבתא לינה עם נכדתה שטרני
שטרני עם אמא
גרתי בבית הזה רק עם אימא כי אבא גויס להילחם בחזית נגד הגרמנים

שמי לינה אייזנשטיין לבית ויסברוד.

נולדתי בשנת 1936 במוסקבה שבברית המועצות – רוסיה. בילדותי, פרצה המלחמה, מלחמת העולם השנייה, נאלצנו לברוח ממוסקבה למקום אחר ומרוחק, כדי להתרחק מאזור המלחמה. היה זה בחורף הקר והקפוא. שם הלכתי לגן ילדים שהיה במרחק של לפחות 5 ק"מ מהמקום בו גרנו זמנית, זה היה מרחק גדול בשבילי, הייתי רק ילדה צעירה בת 5 וחצי.

יום אחד עם סיום יום הלימודים בגן, חיכיתי לאמי שתגיע להחזיר אותי הביתה כמידי יום, אך אימא לא הגיעה לקחת אותי. מאוחר יותר  התברר לי שהיא לא הרגישה טוב, אבל אז לא ידעתי מדוע אמי לא באה, ולא היה מי שייקח אותי הביתה.

הגננת לא חשבה הרבה והחליטה לשלוח אותי לבד לביתי, אל תשכחו שזה היה מאוד רחוק! היה קפוא בחוץ, הכל היה מכוסה שלג וכמעט התחיל להחשיך, אך לא הייתה לי ברירה לבשתי מעיל ויצאתי לדרך, לבד!! כל הדרך לבית בכיתי מרוב פחד!

מרחוק התחלתי לראות אורות מנצנצים, וחשבתי בתור ילדה קטנה שאלו זאבים. נבהלתי נורא אך המשכתי ללכת בבכי תמרורים, כי לא הייתה לי ברירה אחר. פתאום עברה שם אישה טובה ושאלה אותי: "ילדה למה את בוכה"? היא סגרה לי את המעיל יותר טוב וסידרה לי את כובע הפרווה שעל ראשי והראתה לי את הכיוון לאן להמשיך ללכת הביתה. המשכתי ללכת מתוך בכי עד שראיתי מרחוק את הבית. דלת הבית הייתה פתוחה. ראיתי את אימא מציצה מידי פעם לראות אם מישהו מגיע.

שמחתי לראות סוף סוף את אימא!

אימא הסבירה לי שהיא לא יכלה לבוא ולקחת אותי כי היא ממש לא הרגישה טוב. בתקופה ההיא גרתי בבית הזה רק עם אימא, כי אבא גויס להילחם בחזית נגד הגרמנים, ושאר אחיי הגדולים ממני היו במוסד לילדים בעיר אחרת. לכן לא היה גם  מי שייקח אותי מהגן.

את החוויה הזאת – הפחד שהיה לי אז אני זוכרת לכל החיים!!

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי".

מילון

מלחמת העולם השנייה
היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה. במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה גם השואה – רצח עם שיטתי בו נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם כשישה מיליון יהודים. המלחמה העולמית אפשרה לנאצים להחריף באופן קיצוני את פעולותיהם נגד היהודים. לפני המלחמה התמקדה מדיניותה של גרמניה הנאצית בעיקר באפליית יהודים ובעידוד הגירתם. בזמן המלחמה, לאחר שכבשו שטחים נרחבים באירופה, עברו הנאצים לפעולות חריפות הרבה יותר כלפי היהודים: ריכוזם בגטאות ובמחנות, ושילוחם למחנות השמדה לצורך רצח עם שיטתי והשמדה המונית, שבוצעו מתוך קנאות אידאולוגית אנטישמית קיצונית. ויקיפדיה

ציטוטים

”אני שמחה שזכיתי לעלות לישראל ולרוות נחת מילדיי ונכדיי היקרים. “

הקשר הרב דורי