מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בסמרקנד הקומוניסטית

אני ונכדתי מירי ליצמן
בצעירותי
בחגים ובשבתות נאלצתי להמציא כל שבוע אישור מחלה מרופא, שאני לא מסוגלת לכתוב ולהעתיק.

שמי זלטה, נולדתי בשנת 1950 בסמרקנד להוריי ישראל ורישא פבזנר.

אבי, ר' ישראל נולד  למשפחה שהתייחסה לרב מרדכי פויזנר אחיו של אדמו"ר הזקן. אבי מסר את נפשו על חינוך ילדי ישראל ברוסיה, וזכה לפעול במסירות נפש בהחזקת התורה והיהדות, לפני נפילת מסך הברזל בברית-המועצות תחת השלטון הקומוניסטי, שאסר על לימוד התורה וקיום המצוות.

בזמן מלחמת העולם השנייה הוא  נמלט כמו רבים מאנ"ש, חסידי חב"ד, לעיר סמרקנד. בסמרקנד גרו הרבה חסידים. שתי אחיותיי והאחים של אבי גרו גם הם שם.

בתקופת המלחמה גייסו את אבא שלי לצבא הרוסי והוא חזר רק אחרי המלחמה. כאשר אבי שרת בצבא הרוסי, פחדנו  מאוד, שיקרה לו משהו. כל התקופה הזו אמרנו תהילים והתפללנו שישוב בשלום. וברוך ה', אבא שלי לא ניפגע במלחמה וחזר בריא ושלם. זה היה ממש נס גדול, כל כך שמחנו ורקדנו בבית. אחר כך הייתה מלחמה נוספת אבל אבי לא הסכים להשתתף בה. בזמן המלחמה הוא עזר הרבה כדי להציל יהודים. היו לנו אחר כך חמש שנים טובות עד שפרצה מלחמה נוספת…

הוריי המשיכו להתגורר בסמרקנד. אני נולדתי אחרי המלחמה. הייתה אז תקופה קשה של רעב ומחסור, ומכיוון שלא היה מספיק אוכל היינו צריכים להשאיר את האוכל של ארוחת הבוקר עד הערב.

תמונה 1

אבי

 

אני למדתי בבית ספר ממשלתי, מכיוון שהשלטונות אסרו לפתוח בתי ספר יהודיים. בבית הספר בו למדתי למדו, כמובן, גם בחגים ובשבתות, ולכן נאלצתי להמציא כל שבוע אישור מחלה מרופא, שאני לא מסוגלת לכתוב ולהעתיק. וכשהגיעו החגים, שבחו"ל חוגגים אותם יומיים, הייתי מניחה את התיק שלי בחדר המדרגות של בית הספר, ומשאירה אותו בבית הספר, כדי שהמורה לא תעניש אותי. בכיתתי היינו רק שלוש בנות יהודיות. לא סיפרנו לאף אחד שאנחנו יהודיות, שמרנו זאת בסוד. שלושתנו היינו חברות טובות ועד היום אנחנו בקשר. כשהייתי בסמרקנד אני זוכרת כמה פחדתי לצאת החוצה מכל הבלגן שהיה שם, תמיד הייתי בבית ולא העזתי אפילו לפתוח את הדלת. בשבת אהבתי לראות איך אחותי מדליקה נרות שבת ואני זוכרת שפעם חיברתי חיבור מאוד יפה ברוסית.

מאוחר יותר, אבי החל לעסוק במסחר וראה הצלחה במעשיו. מיום ליום התרבו אפשרויותיו הכספיות, אותם ניצל לסייע לחסידי חב"ד בכלל, ולסניף ישיבת תומכי תמימים המקומי בפרט. הוא היה לבוש כאיש עסקים והלך באופן קבוע עם כובע ועניבה, בשלב מסוים התחילו השלטונות לרדוף אחריו והוא נאלץ להימלט מסמרקנד וכעבור נדודים שונים הוא הגיע לריגה. גם בהיותו בריגה הוא לא נח מניסיונותיו לסייע בחינוך ילדי ישראל.

לאחר שעלינו לארץ, גרנו ברמת גן. אבי נמנה על חשובי חסידי חב"ד במקום. היה מקושר בלב ונפש לרבי מליובאוויטש.

תמונה 2

משפחתי

 

לאחר נישואיי עברתי לגור בנחלת הר חב"ד, בקריית מלאכי, וזכיתי ללמד עשרות שנים בבית הספר חב"ד את מקצוע המדעים. אני מאוד אוהבת לנגן מאז, שהייתי קטנה ועד עכשיו. יש לי בבית פסנתר ואני מנגנת בו בשעות הפנאי.

הזוית האישית

הנכדה מירי ליצמן: שמחתי להשתתף בתוכנית "הקשר הרב דורי". נהניתי לשמוע את הסיפור של סבתא שלי, היא חידשה לי הרבה דברים. בזכות הסיפורים הכרתי טוב יותר את סבתא. ברצוני לברך את סבתא שלי בבריאות, אושר ועושר והרבה נחת מכל הנכדים והנינים ושיהיה לה את כל הטוב שבעולם.

מילון

קומוניזם
שיטה כלכלית-חברתית בה כל מוצרי ההון ובפרט, אמצעי הייצור נמצאים בבעלות משותפת, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי.

ציטוטים

”אני שמחה, שילדיי ונכדיי יכולים ללמוד תורה ולקיים מצוות בגלוי וללא פחד.“

הקשר הרב דורי