מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ב"סופיה הקטנה"

מרים שלמה ורועי במהלך עבודה
שלמה על גדת תעלת סואץ
שלמה מספר על שרותו הצבאי, על הקשר עם מרים - אשתו ועל משפחתו

נולדתי ב- 15 למאי 1951 בבית חולים צהלון שביפו לאברהם ז"ל וויקי תיבדל לחיים ארוכים שעלו עם אחי הגדול מסופיה בולגריה ביולי 1948.

תמונה 1

 בי"ח צהלון

הועברנו ישרות למעברת העולים בפרדס חנה.

 

תמונה 2

 מעברת פרדס חנה

זמן קצר אחר כך עברו הורי ואחי ל"סופיה הקטנה" הלו היא יפו. עברנו לבית ערבי נטוש בן 3 חדרים בו גרו יחד עם משפחתי 3 משפחות, כל אחת בחדר אחד עם שירותים ומקלחת משותפים לכולם.

בסמוך לבית פתח אבי יחד עם סבא סולומון-אבי אימי מכולת. לאחר מספר שנים עברנו לדירה בת חדר אחד, ללא שותפים לא רחוק ממקום מגורינו הקודם, שם עברה מחצית מילדותי.

ב- 1960 רכשו הורי דירה בת 2.5 חדרים בבת ים אליה עברנו בתחילת 1961 ושם עברה עלי המחצית השנייה  של התבגרותי כנער. בשנת 1969 התגייסתי ל- צה"ל ולאחר טירונות וקורס חובשים הוצבתי כחובש בתקופת מלחמת ההתשה בקו תעלת סואץ עם יחידות התותחנים לתקופה של 6 חודשים.

 תמונה 3

 תעלת סואץ

באותה תקופה הייתה מלחמת ההתשה – מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל.

את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר,והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים(מצריים וישראל).

המלחמה נמשכה כשנה ו-5 חודשים לאורך החזית המצרית, ובה ניסתה מצרים לקיים מלחמת התשה כנגד כוחות צה"ל על ידי הפגזות חוזרות ונשנות של המוצבים לאורך תעלת סואץ. בנוסף, נעשה ניסיון מצד המצרים להוביל באו"ם החלטה שתאלץ את ישראל לסגת מחצי האי סיני. ישראל ניסתה לשמר את הישגיה במלחמת ששת הימים, ופעלה במלחמת ההתשה למניעת הישג קרקעי מצרי.

המלחמה התאפיינה בהפגזות כבדות של ארטילריה מצרית על עמדות צה"ל לאורך התעלה ופשיטות קומנדו מצריות. בתגובה הפעיל צה"ל את חיל האוויר שניסה לשתק את מקורות הירי לאורך התעלה ובשלב מאוחר יותר עבר לתקיפת מטרות רבות בעומק מצרים. בנוסף, יזמה ישראל פשיטות קומנדו ופשיטות משוריינות לשטח מצרים. תקיפות אלו, שאיתן לא יכלו המצרים להתמודד, גרמו להתערבות סובייטית ישירה במלחמה (ויקיפדיה)

לאחר מלחמת התשה הועברתי לבסיס רפידים בסיני, שם שירתתי עד סוף תקופת שירותי הצבאי ושם גם פגשתי את מרים, מי שעתידה להיות רעייתי ואם ילדי.

 

תמונה 4

רפידים 

מתעתועי הגורל, אני רוצה לספר ששנינו היינו תושבי בת ים קודם הכרותינו, לשנינו היו חברים משותפים אולם לא יצא לנו להיפגש לפני שרותינו הצבאי.

עם סיום מלחמת יום הכיפורים נישאנו ונולדו לנו בת ובן, עם השנים ביתנו ילדה 3 ילדים, 2 בנים ובת ובננו הוליד בת אחת, כולם גורמים לנו אושר רב ושמחה.

משוב על הפעילות 

הצטרפנו לפעילות בתכנית קשר הרב דורי בזכות נכדנו הקטן רועי שביקש מאתנו לקחת חלק בפרויקט המחזק את הקשר ויוצר דיאלוג בין דורי, חושף את המודעות המשפחתית, ממגר דעות קדומות ביחס לזקנה וחושף את סיפור העם היהודי.

רועי: התוכנית תרמה לי בסיפורים ששמעתי מסבא וסבתא על ההורים שלהם שעלו לארץ באניות מעפילים .

 סיפורה של מרים לוי – אישתי

תשע"ה

5

מילון

צו 8
צו חירום לגיוס מיידי

ציטוטים

”פרויקט המחזק את הקשר ויוצר דיאלוג הבין דורי וחושף את סיפור העם היהודי.“

הקשר הרב דורי