מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במצרים והקליטה בארץ

אלברט עם תלמידי הקבוצה
סבא וסבתא ביום חתונתם.
צו הגירוש ממצרים לישראל והשירות הצבאי.

שלום אני אלברט, נולדתי בתאריך 24.07.1942, באלכסנדריה שבמצרים.

אני בין שלושה אחים ואני הבכור. לאחים קוראים שלום, יוסף ומוריס. לאימא שלי קראו סטלה ולאבא קלמון. בחופשים היינו הולכים לשפת הים ואוכלים גלידות ואבטיחים. למדתי במצרים בשני כיתות תיכון, כי גירשו אותנו ואמרו לנו לעזוב את הארץ תוך שבוע. כשהגעתי לארץ לא דיברתי עברית. לא יכלו לשים אותי בכיתה א' אז שמו אותי בכיתה ח'. היום אני יודע לכתוב לקרוא ולדבר בעברית בגלל שלמדתי עם עצמי.

בשנת 1956סמוך למלחמת סיני, היהודים במצריים החלו לסבול מסנקציות שהטיל השלטון ונאלצו לחיות בסתר ובפחד מחשש להטרדות. הייתי מפוחד, הייתה תקופה שהייתי יכול לצאת מהבית רק עד 10 בבוקר ומי שהיו תופסים אותו בחוץ אחרי 10 היו מכניסים אותו לכלא.

בתחילת שנת 1957 קיבלנו אני ומשפחתי וצו גירוש מהארץ חודשיים מראש. הובילו אותנו באוניה לצרפת, ובצרפת נשארנו 4 חודשים בגלל שאבי היה חולה ומאושפז בבית חולים. באפריל 1957הגענו לארץ לעיר חולון. גרנו שם כמה חודשים ואחר כך הדוד שלי הצליח לסדר לנו לעבור לבנימינה. הייתי תקופה קצרה מאוד בבית הספר.

בשנת 1960 התגייסתי לצבא שירתי בחיל השריון בתור נהג טנק. ואחר כך גם  כנהג משאית. בגלל שאמי הייתה חולה, העבירו אותי להיות אחראי מטבח, הייתי שבוע בבית ושבוע בצבא. שירתי שנתיים מתוך שנתיים וחצי שהיה נהוג אז, מכיוון שהייתי צריך לטפל באחיי שהיו קטנים ממני. בזמן שירותי בצבא קיבלתי משכורת בסך 50 לירות כל חודש.

תמונה 1
סבא אלברט בשנות ה-20 לחייו

אחרי הצבא עבדתי במחצבה, ברכבת וגם במפעל יין. אחרי שהתחתנתי לקחתי את אחיי הביתה ועם הזמן הם לאט לאט גדלו ועזבו את הבית. בשנת 1968 התקבלתי לעבודה במפעל צמיגים בשם אליאנס בתור נהג עבדתי שם כ 20 שנה.

כיום אני אבא לארבעה ילדים 15 נכדים ושתי נינות.

תמונה 2

החוויה הישראלית

באחד המפגשים כאשר נתבקשנו יחד עם הסבים והסבתות לבחירת מקום במרחבי בית הספר שבו הם רואים את הקשר לארץ ישראל, ביקש סבי שצלם אותו באחת הפינות המיוחדות שנמצאות במתחם אשכול הפיס..סבא אמר שבחר דווקא כאן להצטלם, מאחר וזכור לו שבצעירותו ,כילד טייל במקומות שבהם היו עצים ופרחים יפים ומקומות ישיבה. הם נהגו לאכול תירס על האש. סבי מתגעגע לימים הנפלאים שהיו והשנים שחלפו.

תמונה 3

הזוית האישית

אלברט: המפגשים היו מהנים ונעימים. שמחתי להיות עם הילדים ותמיד חיכיתי למפגש הבא.

שי הנכדה: היה מאוד כיף לעבוד ביחד עם סבא שלי וחברים שלי.

תלמידי הקבוצה: נהנינו מהמפגשים עם אלברט. היה מרתק לשמוע את הסיפור על ילדותו במצרים והחיים כאן בישראל. למדנו פרק משמעותי בהיסטוריה של עם ישראל- עלית יהודי מצרים לארץ.

מילון

מלוח'יה עם אורז לבן.
מלוח'יה היא מאכל המורכב מנזיד עלים ירוקים צעירים של מלוח'יה . בדרך כלל מוגשת מלוח'יה מלווה באורז לבן. מקורה במצרים שם היא נחשבת ל"מאכל לאומי" .

ציטוטים

”בזמן הפרעות ביהודים במצרים, מי שהיו תופסים אותו אחרי עשר בבוקר בחוץ, הוא היה נכלא.“

הקשר הרב דורי