מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב "תלמי יחיאל"

סבתא לאה ונכדתה מלכי
מושב 'תלמי יחיאל'
השתדלנו לעזור המון במשק, קטפנו פירות וירקות, חלבנו את הפרות, ועזרנו למיין את הפרחים ולארוז אותם למשלוח

הנכדה מלכי כהן השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ובמסגרת זו היא ראיינה את סבתא שלה לאה נתן.

סבתא לאה מספרת:

"שמי לאה נתן נולדתי בשנת 1959 במושב "תלמי יחיאל" להוריי רחל וחנניה, ויש לי 5 אחיות ו-2 אחים.

הוריי

ההורים שלי עלו ממרוקו כשהיו בני 16 באניית מעפילים, הדרך לארץ ישראל לא הייתה פשוטה אבל ב"ה הכול הסתדר והם הגיעו לארץ. הם הכירו  זה את זה בישראל, השתדכו והתחתנו. ולאחר מספר חודשים אמי ילדה את אחותי הגדולה, שהייתה יפה וחמודה. לאחר שנה אמי ילדה ילד נוסף, בן בריא ויפה תואר. יומיים לפני הברית, סבתי לקחה אותו למרפאה מפני שעלה לו החום. אך, משם הוא כבר לא חזר… הם אמרו שהוא נפטר, ושהעבירו אותו לקבורה ולא יודעים היכן… הוריי היו בצער נורא, הם ידעו והרגישו שהסיפור הומצא והילד נחטף. במשך כל השנים הרגישו שהוא נמצא איפה שהוא בעולם. אך עד היום לא יודעים היכן.

ב"ה אח"כ אני נולדתי, ועוד 6 אחים. אבי בנה בית כנסת ביישוב, הוא הקפיד ללכת לתפילה פעמים ביום מבלי להפסיד אף תפילה במניין, כיום הוא מתגורר בבית אבות. ולצערי, אמי רחל ע"ה נפטרה לפני שנתיים.

ילדות במושב "תלמי יחיאל"

מושב תַּלְמֵי יְחִיאֵל הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי המשתייך לתנועת המושבים ונמצא בשטח שיפוט מועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מבולגריה ורומניה. בתחילה, המתיישבים סבלו מחוסר הצלחה כלכלית וחקלאית בגלל חוסר ניסיונם  החקלאי של המתיישבים. לאחר מספר שנים המתיישבים עזבו את המושב, ובשנת 1955 הופנו העולים החדשים מארצות צפון אפריקה ליישב את המקום.

במושב כולם מכירים את כולם וזה היה ממש כייף! החברות שלי גדלו איתי מהגן עד סיום התיכון. אחר הצהריים כשהיינו מגיעים הביתה מבית הספר, השתדלנו  לעזור המון במשק, קטפנו פירות וירקות, חלבנו את הפרות, ועזרנו למיין את הפרחים ולארוז אותם למשלוח. במובן, שגם שיחקנו יחד כל האחים במשחקי חצר: קלאס, חבל, גוגואים, חמש אבנים, אהבתי לסרוג תמונות ולכתוב מכתבים לחברות בחו"ל.

זיכרונות ממלחמת ששת הימים

כשפרצה מלחמת ששת הימים הייתי ילדה בגיל 8. אני זוכרת, את המקום המוגן שאליו היינו רצים בזמן שנשמעה אזעקה היה זה בור באדמה שחפרנו בעצמנו. שמנו שם אוכל, קופסאות שימורים, מים וספרים. בתור ילדה זה היה נורא מפחיד! כל יום התפללתי לה' שהמלחמה תסתיים מהר. ואחזור לכיתה, לחברות ולמורות.

הקשר שלי לרבי

ב"ה אני מקפידה לקיים את הוראותיו. ומשתדלת ללכת בדרכיו! ההכרות שלי עם חב"ד הייתה מעט לפני החתונה, הוזמנו לזוג חבדניקים לסעודות שבת ושם נחשפתי לתמונה העוצמתית של הרבי ומכאן הכל היסטוריה….

הזוית האישית

הנכדה מלכי כהן השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ובמסגרת זו היא ראיינה את סבתא שלה לאה נתן.

מילון

מלחמת 'ששת הימים'
הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

תלמי יחיאל
תַּלְמֵי יְחִיאֵל הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי המשתייך לתנועת המושבים ונמצא בשטח שיפוט מועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מבולגריה ורומניה. שמו של היישוב הוא על שמו של יחיאל צ'לנוב שהיה מנהיג ציוני ברוסיה. בתחילה, סבלו המתיישבים מחוסר הצלחה כלכלית וחקלאית בגלל חוסר ניסיון חקלאי, ומתיישבים עזבו את המקום. ויקיפדיה

ציטוטים

”ב"ה אני מקפידה לקיים את הוראותיו. ומשתדלת ללכת בדרכיו!“

הקשר הרב דורי