מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב עין עירון

אריה כרמל עם הנכד נדב כרמל
אריה בילדותו
השתתפתי פעמיים בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי מעין ונדב

שמי אריה כרמל סבא של נדב ומעין.
 
נדב תלמיד כתה ד' 3 בבית הספר חוט השני במודיעין. השתתפתי בעבר בתוכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי מעין. נדב התלבט באם להציע לי להשתתף שנית בתוכנית, אולם כשנודע לי על קיום התוכנית, ביקשתי מנדב להצטרף ולעבור יחד את החוויה.
 
במפגשים הקודמים שלי עם נכדתי מעיין, כתבתי על מסלול חיים של ארבע דורות 2015 – 1915.
 
הפעם אתמקד בתקופת הילדות במושב עין עירון. בחרתי לכתוב על תקופה זו מכיוון שנדב מגיל רך, אהב לשמוע את הסיפורים על ילדותי במושב.
 
המושב באזור הצפון,בוואדי ערה, הוקם בשנת 1934 ע"י קבוצה שעלתה ארצה בעליה שנייה.
תמונה 1
מתוך ויקיפדיה
 
משפחתי הצטרפה למושב בהיותי בגיל-5. בתחילה גרנו בצריף, עד שעברנו לבית קבע. הבית כלל שני חדרים קטנים ומטבחון , מקלחת ושירותים היו במבנה פח בחצר. לאחר שנים ההורים הרחיבו את הבית בנו חדר נוסף, מטבח, מקלחת ושירותים. נקלטתי בגן חובה אצל הגננות טובה וברוריה. הגן שכן במרכז המושב, בצמוד לו חצר גדולה עם עצי נוי, ארגז חול, ערוגות פרחים וירקות, פינת חי עם ברווזים, תרנגולות, שפנים ושובך יונים. הגן לא היה משופע במשחקים, הגננות עם הילדים בנו ואלתרו משחקים מחומרים שהובאו מהבית. זכורים לי כלי נגינה בסיסיים, מצלתיים, תופי מרים וחלילים, ניגנו בהם בשיעורי שירה ובקבלת שבת. הרבינו לשחק בחצר ולטפל בגן הירק ופינת החי.
 
 גן חובה בעין עירון, הגננות טובה וברוריה, אריה עומד בשורת הגננות חמישי מימין
תמונה 2
 
בקרבת המושב הוקם מחנה עולים שהגיעו מתימן, העולים שוכנו באוהלים ופחונים בתנאים קשים. באחד החורפים הקשים נסענו בעגלה רתומה לטרקטור, להביא להם בגדים חמים ושמיכות שנתרמו ע"י חברי המושב. הייתה זו חוויה לא קלה, ראינו מקרוב את התנאים הקשים בהם חיו העולים. למדתי בבית ספר יסודי במושבה כרכור השכנה, לבית הספר הגיעו ילדים מכרכור, עין עירון, וגן השומרון. מחנכת כיתה א' המורה שושנה, זכורה לטוב, מורה וותיקה, אימהית ונעימת הליכות, קלטה אותנו בחום בבית הספר. לבית הספר הלכנו ברגל, פעמים בטרקטור או בעגלה רתומה לסוס.
 
  
כיתה א' בחג פורים, המורה שושנה, אריה ליד המורה, שישי מימין 
תמונה 3
 
 
את בר המצווה חגגתי בחברת ילדי הכיתה והשכנים בחצר הבית, הוגש כיבוד צנוע שאימי מלכה הכינה. עליתי לתורה בבית הכנסת במושב, אבא שמואל לימד אותי לקרוא את ההפטרה. מתנת בר המצווה מההורים הייתה זוג אופניים יד שנייה, שרכבתי עליהם לבית הספר.
 
לחברות במושב ערך חשוב, את החברים הכרתי בגן הילדים ובהמשך בבית הספר היסודי. בשעות הפנאי נפגשנו בחצרות הבתים או במרכז המושב ושיחקנו בגולות, "דודס", מחבואים,  כדור, בנינו סוכות על עצים, רכבנו על סוסים, אימוני שדה ליליים (א"ש לילה)  משחקי אומץ, מעשי קונדס ועוד, משעמם לא היה אף פעם. במושב, הילדים משתתפים בעבודות המשק, עזרתי להורים בעבודות השדה ובטיפול במשק החי שכלל פרות חולבות, עגלים ועופות. הייתי חבר בתנועת הנוער העובד והלומד של תנועת המושבים. יצאנו למחנות, לטיולים ומסעות רגליים, הקמנו אוהלים וישנו בשטח. 
 
מגדל המים במושב, הטיפוס עליה נכלל במשחקי האומץ
 
תמונה 4
מתוך אתר ויקיפדיה
 
ל"ג בעומר היה אירוע מיוחד לצעירים. שבועות לפני החג התחלנו לאסוף עצים וחבילות קש למדורה. חומרי הבעירה הובלו בעגלות רתומות לסוסים וטרקטורים לרחבת המדורות במרכז המושב. נערכה תחרות בין חבורות הנוער למי מדורה גדולה יותר. לאחר שהמדורות דעכו, ערכנו קומזיץ של תפוחי אדמה, צלינו בשר יונים ותרנגולות, בישלנו קפה. יצרנו קשתות וחיצים בוערים וערכנו תחרויות קליעה. המדורות נמשכו עד אור הבוקר.
פורים היה חג שמח במיוחד לילדים, בבוקר התחפשנו לביה"ס, בתחפושות הנפוצות : חקלאי, חייל, שוטר, קאובוי, מלכת אסתר, מלך, דמויות תנכיות. התחפושות הוכנו בבית ע"י ההורים, לא היה נהוג לקנות תחפושות. בערב עברנו מחופשים עם מסכות בין בתי המושב, וערכנו הצגות פורימיות משעשעות בפני בני הבית. בתמורה קיבלנו ממתקים או מטבעות כסף.
חג שבועות, חג הביכורים, מיוחד במושב, הכנו סלסלות ביכורים מתנובת המשק, פירות וירקות, תרנגולות וביצים, יונים ומוצרי חלב. בבית הספר נערכה תחרות פרסים על הטנא היפה והמושקע ביותר. נערכה הגרלה בין הסלסלות והילדים החליפו ביניהם את הסלסלות, לרובנו הייתה הפתעה נעימה לקבל טנא מחבר.
ב-29 לאוקטובר 1956 פרצה מלחמת סיני. המושב, ששכן בקרבת הגבול הירדני, בנה קו הגנה סביב המושב למקרה ויותקף. חודשים לפני פרוץ המלחמה נבנו בונקרים, עמדות ירי, נחפרו תעלות הגנה וקשר, הונחו שקי חול סביב העמדות ולאורך התעלות. אנחנו הילדים השתתפנו במילוי שקי החול, הנחתם בעמדות ובעבודות ביצורים למיניהן. לאחר המלחמה התעלות והבונקרים שימשו אותנו למשחקי מלחמה ומבחני אומץ. 
 
בכיתה ו' עברתי ללמוד בבית ספר אזורי בכפר הנוער אלוני יצחק. בכפר הנוער גרו ולמדו ילדים ממסגרות עליית הנוער וילדי עולים חדשים בתנאי פנימייה. לביה"ס הגיעו ילדים מהמושבים והמושבות באזור ( עין עירון, גן השומרון, בנימינה, גבעת עדה, כפר גליקסון). כנראה שכבר אז חשבו על אינטגרציה בבתי הספר. נפרדתי בעצב מהחברים בכרכור ופגשתי חברים חדשים באלוני יצחק. אוטובוס הסיע אותנו לביה"ס, ההסעה הייתה חוויה לכשעצמה, החבורה שישבה בספסל האחורי עשתה שמח, מעשי קונדס כמו התזת מים מהחלון על עוברים ושבים וכדומה. איחור לאוטובוס "זיכה" את התלמיד ביום חופש. תקופת הלימודים באלוני יצחק זכורה לטובה, מקום ירוק ומטופח, כיתות מרווחות, מתקני ספורט מתקדמים. פגשתי ילדים מסביבה אחרת, מתרבויות שונות, נוצרו קשרים טובים בינינו.
 
בשנת 1961 המשפחה עזבה את המושב והסתיים פרק זה בחיי. אורח החיים במושב, העבודה במשק, תנועת הנוער והחברותא, עיצבו וחישלו אותי לחיים הבוגרים.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
לנדב ולי הייתה חוויה עמוקה להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי. נדב ילד האוהב טבע ומרחבים, אהב לשמוע סיפורים על תקופת הילדות שלי במושב. כנראה שסגנון חיים כזה מדבר אליו מאוד. ההשתתפות בתוכנית גרמה לנו לעבוד יחד, להיזכר בסיפורים ובאירועים ולהעלותם על הכתב.   
 
נדב ואני מבקשים להודות לתמר על ששיתפה אותנו בתוכנית, על הנחייתה הנעימה והמקצועית, נהנינו מאוד ושמחנו שלקחנו חלק בתוכנית.
נדב כרמל  – נכד  
אריה כרמל – סבא 
             
 
תמונה 5

                                        משפחת כרמל: אמא דנה, אבא אורן מעין ונדב
 
תמונה 6
ניצה ואריה כרמל
 
העשרה
"עין עירון הוא מושב באזור הצפון בואדי ערה השייך למועצה אזורית מנשה. המושב הוקם בשנת 1934, על ידי קבוצת תושבים אשר עלו לארץ בימי העלייה השנייה. שמו של המושב ניתן לו עקב מיקומו הצופה על נחל עירון הסמוך. בסמוך למושב נמצא האתר הארכאולוגי תל אסור ושמורת עין ארובות". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מחנה עולים
מחנות עולים היו למקומות היישוב הזמני של העולים החדשים שהגיעו ארצה בשנתה הראשונה של המדינה. שוכני המחנות קיבלו את צורכיהם מהממסד ולא נדרשו לצאת לעבודה. המוסדות ראו בכך פתרון זמני, אך הוא נמשך מעבר לזמן המצופה.

חברותא
המילה חברותא מגיעה מן הארמית ופירושה חברות. לימוד בחברותא הוא שיטת לימוד הנפוצה בתרבות הישיבות, שבה זוג לומדים קורא יחד את הטקסט ודן בו.

א"ש לילה
אימוני שדה ליליים . זו פעילות לילה קבוצתית הנהוגה בתנועות הנוער, משלבת אלמנטים של פחד ומסתורין, מעבר מכשולים והרפתקאות בלילה. המטרה לאתגר ולגבש את הקבוצה, לתת תחושה של פעילות צבאית בלילה.

מלחמת סיני
ידועה גם בשם " מבצע קדש " . מקור השם ביישוב הקדום קדש ברנע, שהיה עיר מקראית בגבולה הדרומי של ארץ ישראל, על גבול סיני. ממנה שלח משה את המרגלים לתור את הארץ. היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים. נמשכה שמונה ימים בין 29 לאוקטובר ל- 5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני.

ציטוטים

”פרק זה בחיי במושב, העבודה במשק, תנועת הנוער והחברותא, עיצבו וחישלו אותי לחיים הבוגרים. “

הקשר הרב דורי