מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב אחוזם

סבתא שושנה
סבתא בהכנת האוכל
הילדים יצאו בתורנות לרעות את הכבשים בשדה, עזרו במשק ובעבודות הבית .....

הנכדה שיראל אסתר דהן מתעדת את סיפורה של סבתא שושנה.

סבתא שושנה סויסה נולדה בקזבלנקה שבמרוקו בשנת 1947 להוריה, דוד ויקוט לנקרי. שמה של סבתי במרוקו היה סוזן, כאן בארץ שונה שמה לשושנה. סבתא שושנה ואחותה ז'קלין נולדו במרוקו, הן עלו יחד עם ההורים בשנת 1950. סבתי הייתה אז בגיל שלוש. האח ישעיה (שייקה) נולד בארץ תקופה קצרה אחר עלייתם לישראל. לאחריו נולדו בארץ גם שאר האחים: אברהם, אסתר, יעקב, תמר ומאיר …

הוריה של סבתא, דוד ויקוט גרו במושב אחוזם שעל יד קריית גת, גם אמה של סבתא יקוט, תמר גרה יחד איתם במושב, היא גרה בצריף, שהיה סמוך לבית של סבא וסבתא. הוריה של סבתא שושנה עסקו בחקלאות, הם גידלו פירות משבעת המינים, והיה להם גם מטע לימונים. את הפירות שגידלו וטפחו הם שיווקו. ובנוסף לגידולי הקרקע, היה ברשותם גם משק חי של תרנגולים כבשים ופרה.

כשסבתא סוזן גדלה והלכה לבית הספר, הצוות החינוכי שינה את שמה לשושנה. סבתא בילדותה אהבה ללמוד, לשיר ולשחק, היו לה חברות מהמושב וגם מהמושבים הסמוכים, בתקופת הילדות שלה, החיים לא היו כל כך קלים, ההורים והילדים עבדו מאוד קשה. ולא היה זמן ופנאי למשחקים, הכול נעשה ידני, לא הייתה מכונות כביסה, שמכבסת את הבגדים. היה צורך לכבס ולשפשף את הבגדים ביד והילדים יצאו בתורנות לרעות את הכבשים בשדה, עזרו במשק ובעבודות הבית …..

סבא דוד עבד בניקור הבשר. זהו השלב הראשון בהכשרת בשר. סבא דוד היה המנקר היחיד באזור, שידע את העבודה. שם המשפחה "לנקרי" נגזר משם העיסוק. הוא עבד גם בחברת "מקורות". הוא חישב את כמות המים שכל משפחה צורכת.

סבתא יקוט עבדה בבית, וגם עבדה במפעל כדי  להביא פרנסה הביתה. גם סבתא שושנה הייתה עוזרת להוריה בפרנסה. היא וסבתא יקוט עבדו במשמרות במפעל "פולגת" לייצור שטיחים ובדים, סבתא שושנה עבדה גם כסייעת לילדים במושב. סבתא רבתא שלי, סבתא יקוט נפטרה לפני שנתיים וחצי. אהבתי מאוד להגיע לביתה  בחול המועד, שאז כל הילדים, בני הדודים והנינים היו נפגשים אצלה לביקור וגם נהנים מהאוכל שלה, שנעשה באהבה.

תמונה 1
סבתא רבתה יקוט

סבתא שושנה הכירה את סבי שמעון על ידי מכרים משותפים, הם התחתנו וגרים היום באופקים בבית משלהם. לסבא שמעון הייתה חנות מכולת וחנות לתשמישי קדושה. סבתא שושנה עבדה  בבוקר בבית. ובשעות אחר הצהרים היא עזרה לסבא שמעון בחנות.

לסבא וסבתא נולדו חמש בנות, אימא שלי היא הבכורה. סבא וסבתא חינכו אותן לכבוד וערכים, ויתור ועזרה לזולת. בבית של סבא וסבתא, שמעון ושושנה, מי שעזר יותר בבית, הרוויח פרסים או מתנות שבחר, ומי שלא ציית נשאר בבית. בחופשות סבא וסבתא היו יוצאים לטייל עם דודותיי ומשפחתם לפארקים ולפיקניקים. הם יצאו גם להתפלל בקברות צדיקים.

סבתא שושנה מכינה את האוכל הכי טעים. אני אוהבת אותה.

הזוית האישית

שיראל: תודה לך סבתא, סיפור הילדות שלך מרתק. נהניתי מאוד.

מילון

ניקור
ניקור הוא שלב ראשון במסגרת הכשרת בשר, אולם המושג משמש גם ברפואה, היות שמדובר על אותו תהליך בשני המקרים. על מנת לנקר בשר ולהכשירו לאכילה, יש צורך לעבור הכשרה מקצועית ומעשית כמתבקש לפי ההלכה.

חברת מקורות
"מקורות חברת מים בע"מ", חברת המים הלאומית של מדינת ישראל, היא חברה ממשלתית הפועלת תחת אחריות משרד התשתיות הלאומיות ומשרד האוצר. החברה נוסדה בשנת 1937 ומספקת כיום כ-80% ממי השתייה בישראל וכ-70% מצריכת המים בארץ. החברה פועלת כמפיק וספק של מים לפי הוראת חוק המים התשי"ט-1959, וכן מפעילה ומנהלת את מפעל המים הארצי בתוקף הסמכתה כרשות המים הארצית לפי חוק המים. החברה מספקת מים למגזר הביתי, לחקלאות ולתעשייה, וכן לממלכת ירדן ולרשות הפלסטינית, בהתאם למחויבויותיה בהסכמים מדיניים. "מקורות" מתפעלת כ-3,000 מתקנים בפריסה ארצית בתחומי אספקת מים, איכות מים, תשתיות, מכונים לטיפול בשפכים, התפלה ועוד.

אחוזם
אחוזם (אֲחֻזָּם) הוא מושב עובדים, מדרום לקריית גת, המשתייך לתנועת הפועל המזרחי, ובו מתגוררים תושבים דתיים וחילוניים כאחד. היישוב נמצא בחבל לכיש והוא חלק ממועצה אזורית לכיש. שמו של היישוב ניתן לו על שם אחד מצאצאיו של יהודה. הרב יעקב אלקבץ משמש כיום כרב היישוב, והוא משמש גם כרבו של חבל לכיש. ויקיפדיה

ציטוטים

”חונכנו לכבוד, ויתור ועזרה לזולת. וכך אנחנו ממשיכים לחנך ומאחלת שגם נכדיי ילכו בדרך הזאת.“

הקשר הרב דורי