מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בלינה המשותפת בקיבוץ

עמית וסבא יאיר
סבא יאיר כאשר היה ילד קטן
לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים. ובה ילדים היו לנים, אוכלים ומתקלחים במעונות, ולאחר העבודה ההורים זכו להיות איתם שעות ספורות.

לינה משותפת בקיבוץ

נולדתי שנה לפני פרוץ מלחמת העצמאות, מיד עם החזרה מבית החולים, עברתי עם עוד ילדים שנולדו באותה שנה לבית התינוקות, שם שהינו במהלך כל היום באחריותה של חברה שמונתה לתפקיד, על ידי הקיבוץ.

באותם ימים לא נהוג היה לאפשר לאמי ולאימהות אחרות בקיבוץ מה שנהוג היום בארץ ובקיבוץ "חופשת לידה". בדרך זו התאפשר להורינו ללכת כל אחד מהם לעבודתו. כאשר בשעות אחר הצהריים באו הורינו לאסוף אותנו מבית הילדים, וכך יכולנו ליהנות ביחד לזמן קצוב בבית ההורים, עד לשעת השינה בבית הילדים. בבית הספר היסודי עד גיל 12 עוד התקלחנו בנים ובנות יחד, בבית הילדים.

מאוחר יותר בגיל בית הספר ישנו יחד שלושה ילדים בחדר אחד בנים לחוד ובנות לחוד. כאשר אנו הילדים "נלחמים" עם המטפלת בשאלה אם לישון או להישאר ערים. זמן זה היווה מוקד לבחינה הדדית ביננו לבין המטפלת וביננו לבין עצמנו, הבחינה הייתה של סמכות המבוגר ומי מביננו הילדים, הוא שמנהיג את המצב. המבוגר האחראי שהלך להשקיט חדר אחד השאיר אחריו חדר שהתעורר והרעיש מחדש. כמובן שתמיד היה או היו מבין הילדים שרצו לישון אך לא יכלו בגלל הרעש.

בשלב זה אני זוכר שהחבר אתו הייתי בחדר היה החבר הכי טוב שלי, ההכרות הממושכת  גיבשה אותנו ונתנה לנו בטחון, בקבוצה היינו כוח.

בקיץ היו מוציאים את המיטות החוצה עקב החום הרב ששרר בתוך החדרים (שלא היו בו מזגנים באותם שנים). מעל המיטות, על גבי ברזל עגול שהוכן במסגריית הקבוץ הניחו את הכילות הלבנות להגן עלינו מפני היתושים שעטו על בשרנו הרך. הקיבוץ היה מעמיד שומר או שומרת לילה שתפקידם היה לעבור בין הבתים ולוודא ששלום לכולם. מאוחר יותר הותקנו מכשירי אינטרקום שאפשרו לשמוע ילדים בוכים, ולהגיע אליהם מיד כדי להרגיעם.

סבא יאיר – ילדות בקיבוץ

תמונה 1

בגיל ההתבגרות עם הכניסה לתיכון עברנו למסגרת שכונתה "חברת ילדים". במסגרת זו ישנו שוב שניים או שלושה בחדר, בנים ובנות לחוד כאשר כאן מתחיל להתפתח הקשר "האסור" בין הבנים לבין הבנות. במקביל, מתפתחת האוטונומיה שביטויה ניהול עצמי של "חברת הילדים" באמצעות ילד בוגר בתפקיד מזכיר, וועדות שונות כמו תרבות טיולים וכו'… תקופה זו עיצבה ניהול עצמי של קבוצה בשעות שלאחר הלימודים ואותי כחלק מהקבוצה והרבה חוויות של יחד.

הסיפור מסופר בעיקרו בלשון רבים מפני שמדובר על חוויה אישית שהייתה באופן קבוע עם עוד אחרים. השעות הרבות ביחד ללא ההורים, חידדו באופן מובהק את מאפייני הקבוצה והבליטו את התפקידים בה, את המנהיגים, ואילו שנהו אחריהם, וכמובן את המובלים את החלשים ואת אלה שהרגישו דחויים בקבוצה.

הורינו הקריבו את משאת נפשם הטבעית כהורים, למען אידיאולוגית "החינוך המשותף".

סרט סיכום תכנית בבית הספר

הזוית האישית

סבא יאיר: המפגש הבין דורי מאפשר הכרות קרובה יותר דרך שיח עם סבא בדרך להכרות והבנה עם תקופה בחייו ובחיי המדינה.

עמית: הפגש עזר לי ולסבא להכיר יותר לעומק אחד השני ולבלות זמן רב יחד מאוד נהנתי.

מילון

כילה
רשת ארוגה מחוטי כותנה לבנה גדולה מספיק כדי לכסות גודל של מיטה וגובה של אדם שהייתה מונחת על שני ברזלים עגולים ברזל בכל צד של מיטה, שולי הכילה היו מכניסים כמו סדין תחת המזרון. המטרה הייתה להגן מפני היתושים הרבים שהיו בחוץ.

ציטוטים

”"עד גיל 12 התקלחנו בנים ובנות יחד"“

הקשר הרב דורי