מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בליטא

תכנית הקשר הרב דורי במעון
האזרחים הותיקים
על בית הספר שלמדה בו אסתר

אסתר, ילידת 1922, נולדה בקובנה שבליטא. אסתר למדה בבית ספר כמה שהיה אפשר…
 
בית-הספר היה ברמה מאוד גבוהה. שמו היה "שלום עליכם". אסתר למדה בכיתה מעורבת. היו לה טיולים שנתיים, טקסים והצגות, כמו בכל בית ספר. מבית הספר זכורות לה מספר מורות שאהבה, ושלצערה נספו בשואה: המחנכת- לני, המורה לגיאוגרפיה- נאוחוביץ, המורה למתמטיקה- קופניק ומורה נוספת- איציקשון.
 
כשפרצה מלחמת העולם השנייה כל חייה השתנו. אסתר זוכרת שתי חברות טובות לספסל הלימודים, שפירו ורבקה. שתיהן נספו בשואה, לצערה הרב.
 תמונה 1
 בית ספר שלום עליכם

מרימים את הידיים גבוה לשמיים…

מערכת החינוך חרטה על דגלה להטמיע את החינוך לאורח חיים פעיל ובריא שעיקרו הגברת הפעילות הגופנית ועיצוב והקניה של הרגלי תזונה נבונים. כדי לחוות עם הגמלאים אורח חיים פעיל ובריא התקיים מפגש משותף ב"מרכז יום ע"ש מנדלבוים"

רוקדים זומבה

כשרקדנו זומבה עם הקשישים היה ממש כיף. מספר דקות דקות לפני שנגמר השיעור המורה השמיעה את השיר העכשווי i sea he te pego. הייתה זו גרסה קלה יותר על מנת שהגמלאים יצליחו לרקוד. אחר כך ביקשנו שהבנות יציגו את הגרסה המקורית. המדריכה אכן הסכימה ואנו רקדנו לקול מחיאות הכפיים ל חברינו הגמלאים.

אחרי ארוחת בוקר בריאה השתתפנו בהרצאה של דיאטנית. היא הסבירה לנו על מגוון מאכלים אותם כדאי שנאכל בגילנו, כדי שכשנתבגר לא יהיו לנו חסרים בגוף. (עמית הדר)

על תכנית הקשר הרב דורי בבית ספרנו:
בתכנית שלנו אימצנו את  האזרחים הותיקים ממעון יום לקשיש. אחת לשבועיים מגיעים הקשישים אלינו לביה"ס ואנו מלמדים אותם לעבוד על המחשב ושומעים את סיפורי זיכרונותיהם.
בשבוע בו הקשישים אינם מגיעים לביה"ס, הם ממשיכים בתרגול במרכז היום , מכינים שיעורים ומתרגלים את התכנים שנלמדו בשיעור הקודם בביה"ס. מנהלת ביה"ס אורלי לאלו בשיתוף, מרכז היום לקשיש ע"ש מנדלבוים
אותו מנהלת עדינה שץ , הוליד מודל חדש של פעילות .

מילון

קובנה
היא העיר השנייה בגודלה בליטא. שוכנת במפגש הנהרות נמונאס (נימַן ברוסית וביידיש) ונֶריס ונוסדה בשנת 1030. שוכנת במרחק של כמאה קילומטרים מעיר הבירה וילנה. בין השנים 1920-1939 הייתה קובנה "בירתה הזמנית" (אנ') של ליטא העצמאית עד שנכבשה על ידי הצבא הסובייטי בשנת 1940.

ציטוטים

”כשפרצה מחלחמת העולם השנייה כל חייה השתנו“

הקשר הרב דורי