מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בירושלים

משה חי מספר על ילדותו בירושלים, משנת 1929

בשנת 1929, ב 29 לחודש אפריל, הגענו לירושלים, לאחר הטבח בחברון. הייתי בגיל שנתיים, ויחד איתי היו עוד ארבעה אחים: בגיל 11, בגיל 10, בגיל 8, בגיל 6. בלי כלום הגענו לירושלים.

הגענו לשכונת בית ישראל. זה היה ביום שישי, בערב ליל שבת. אבנים נזרקו עלינו בגלל שבת. אנחנו בוכים וצועקים. הגיע אלינו הרב חיים זוננפלד. הוא שאל את אבא שלי: "מה קרה?" אבא שלי סיפר לו על הטבח בחברון. הרב הכיר את אבי ולקח אותנו אל ביתו ושהינו שם שבוע ימים. זה היה קרוב לערב פסח. מצאו לנו דירה והעבירו אותנו לדירה של חדר וחצי, שם גרנו שנה שלמה. דודים שלי מחוץ לארץ, מעיר וובל, שלחו לאבי כסף לקנות דירה ובית, בתנאי שחלק ישמש למגורים וחלק ללימוד תורה. אחר זמן שלחו לאבא שלי עוד כסף. הוא קנה אדמה ברחוב אבי נועם ילין ושם הקים רפת. היו שש פרות, עשרה כבשים, וארבע עשרה עזים.
בנתיים נולדו לנו עוד ילדים, שישה אחים וארבע אחיות. בגיל 7 הייתי הולך לרפת להביא חלב הביתה לחלק לבתים. הבית שלנו היה מפעל של לבן, שמנת וגבינות.
למדנו בבית ספר כי"ח. התחלנו ללמוד ב8 בבוקר וסיימנו ב 4 בצהריים. למדנו בכיתות קטנות תנ"ך, חשבון וציור. ארוחות צהריים קבלנו בבית הספר. כשחזרנו מבית הספר הלכנו לחלק חלב בבתים. שיעורים עשינו בבית הספר.
כך עברו כמה שנים, עד שאבא שלי ז"ל חלה ונפטר. בגיל 15 מנהל הדואר, דוקטור זוסמן, לקח אותי לעבוד במברקה בדואר. עבדתי שנתיים כשליח במברקה ולמדתי שיעורי ערב.

מילון

טבח
בעקבות הסיפור על מאורעות תרפ"ט, עלתה המילה טבח שמשמעותה טבח הוא רצח המוני ישיר ומכוון, בייחוד של אזרחים לא לוחמים, או אלו שאין ביכולתם להתגונן כראוי. כך קרה בחברון בשנת 1929.

ציטוטים

”כשאלוהים איתנו אנחנו נשארים שלמים“

הקשר הרב דורי