מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בירושלים

יובל ושרה , 20.12.2016
שרה בגיל ארבע, 1953
ירושלים בשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה

שמי שרה רויטר , אני סבתא של יובל רויטר.

נולדתי בירושלים בעיצומה של מלחמת השחרור. בשכונת נחלת אחים.  אבי, היה מגויס ונלחם בעיר העתיקה .אמי,הייתה אחות בבית החולים "הדסה" . המצב בירושלים היה מאוד קשה, מכיוון שהיה מחסור במים ובמזון. כל משפחה קיבלה דלי מים אחד ליום, בכמות הזו היה צריך לשתות, להתרחץ, לכבס ולנקות את הבית. גרנו בדירה משותפת עם משפחה נוספת. כל משפחה קיבלה שני חדרים,השירותים והמטבח היו משותפים.

השכונה שגרנו בה נקראת נחלת אחים. כשעליתי לכיתה א',עברנו לדירה חדשה בת שלושה חדרים, שכולה שלנו, ברחוב טשרניחובסקי. הילדות שלי הייתה שונה במידת מה,מזו של חברי. רוב האמהות לא עבדו מחוץ לבית. אמי, הייתה אחות ראשית של מחלקת עור בבית החולים "הדסה" ומרצה בבית ספר לאחיות. בנוסף לכך אבי עבד שעות רבות. מכיוון שהייתי בת יחידה, הייתי הרבה מאוד שעות לבדי. חברותי יכלו לבוא לבקר אותי בשעות הצהרים, דבר שהיה אסור בבתים אחרים. למדתי בגיל מאוד צעיר לבשל,לאפות,לתפור,דברים שאמי מעולם לא ידעה.

הורי היו קונים אוכל מוכן ממסעדות ועוגות מקונדיטוריות, בזמן "take away"  לא היה נהוג. ילדות זו הפכה אותי לילדה מאוד חברותית ועצמאית. הבית שלי תמיד היה מלא בחברות, ולמדתי לעשות דברים רבים לבד. מכיוון שהטכנולוגיה לא הייתה מפותחת כמו היום, קראתי הרבה מאוד ספרים, כמעט כל יום הייתי הולכת לספריה והספרנית, אפילו הרשתה לי לקחת ספרים שנועדו לילדים יותר גדולים.

השלג בירושלים – סיפור מצחיק

כשהייתי בכיתה ב' היה בירושלים שלב בגובה מטר, שהפריע מאוד לחיים בעיר. בדרך לבית הספר הייתה עלייה תלולה וקצרה. כל מאמצי לעלות לעליה בדרך לבית הספר (בזמן השלג). לא הצליחו, טיפסתי והחלקתי, טיפסתי והחלקתי שוב ושוב. פחדתי שאאחר לבית הספר. אז הגיע ילד גדול בערך בכיתה ח' ומשך אותי, בעלייה.

הערת המערכת

שרה רויטר עסקה כל השנים בתחום החינוך בתפקידה האחרון בעת יציאתה לפנסיה, כמנהלת האגף לחינוך יסודי, במשרד החינוך. הייתה חברה בועדות חינוך רבות שהובילו שינוי במערכת, כמו חברת ועדת החינוך של הקרן ליזמות חינוכית, חברת ועדת היגוי, בעלי תפקידים במערך ההתמחות בהוראה. באמתחתה סיפורים רבים שתוכל לספר ליובל בהמשך.

תמונה זו מתקופת השתתפותה בתכנית הסגל הבכיר במכון למנהיגות וממשל של ג'וינט ישראל.

sararoiter

הזוית האישית

יובל – אני חושבת שתכנית הקשר הרב דורי מאוד כיפית מכיון שעזרתי לסבתא שלי וזה גורם לי להגיש טוב אני מאחלת לה שמחה בריאות סבתא שרה – שמחתי לבא לבית הספר בו לומדת יובל הייתה לי הזדמנות לראות אותה בין חבריה ולשתף בחוויות ותמונות מילדותי. אני מאחלת ליובלי שתמשיך להיות עליזה טובת לב חכמה ותלמידה מצטיינת ילדה אהובה מאד על ידי כולם ואהובה בעיקר על ידי.

מילון

בעיצומה
בתוך-חלק עיקרי

נחלת אחים
נחלת אחים היא שכונה בירושלים, במרכז העיר החדשה. בצפונה היא גובלת ברחוב בצלאל, במזרחה ברחוב אוסישקין ובמערבה בשדרות בן צבי וגן סאקר. נחלת אחים נמצאת בגובה כ-790 מטרים מעל פני הים, וסמוכות אליה השכונות נחלת ציון, נחלת צדוק ורחביה

ציטוטים

”היכו בתוף וזה הסוף“

”חלומות פז על חתול וברווז“

הקשר הרב דורי