מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בוילהלמה הטמפלרית

סבתא עדנה והנכד עידו
בילדותי - גיל 3

ילדותי
נולדתי במושב שאר ישוב בגליל העליון (מושב חומה ומגדל שעלה על הקרקע והוריי היו בין מייסדיו). במלחמת השחרור הופגז המושב על ידי הסורים ונהרס בחלקו. האימהות והילדים נאלצו לעזוב למושב נהלל, והגברים נשארו לשמור על הבתים ובעלי החיים. לאחר סיום המלחמה, הוחלט במוסדות המיישבים לא לחזור ליישוב אלא להגיע למושבה וילהלמה כפליטים. אלינו הצטרפו אנשים שמושבם נכבש על ידי הירדנים: אנשי עטרות שמצפון לירושלים, אנשי נחלים ואנשי קיבוץ בארות יצחק שנאלצו לנטוש את ביתם. כולנו גרנו בוילהלמה, יישוב טמפלרי שהיום שמו "בני עטרות", ארבע משפחות בבית אחד. הטמפלרים היו גרמנים נוצרים שתמכו בהיטלר ולכן גורשו מהארץ. לאחר חמש שנים של מגורים יחד נבנו מחדש הישובים בארות יצחק ונחלים, בקרבה למושב שלנו, ואנשיהם הועברו לישובי קבע. הייתי ילדה אבל אני זוכרת את תחילתה של הקמת המשקים.
לכל משפחה היו פרות, תרנגולות וניטעו כרמי ענבים למאכל. באחד הבתים הטמפלרים הקימו בית ספר וגן. היינו מעט ילדים בגן בגילים שונים. כשהייתי בת 4 נולדה אחותי אסתי ועברנו לבית ששייך למשפחה שלנו בלבד. יש לי זכרונות מאוד יפים מהימים ההם כילדה, שגדלה בחיק הטבע. אני זוכרת כשהייתי בת עשר בערך כוסו השמים בנחילי ארבה וממש היה חושך מצרים, אנחנו הילדים ניסינו לגרש את הארבה ועשינו רעש בעזרת מכסים של סירים ודפקנו במקלות על פחים – מה שלא עזר בכלל וכשלהקות הארבה התרוממו מהקרקע נשארו העצים ללא עלים והאדמה הפכה ערומה, וכל זה תוך כמה שעות.
אחותי ואני עזרנו מאוד להורינו בעבודות המשק, ניקינו שקתות בלולים, הובלנו על גבי אופניים כדי חלב למחלבה ומשם החלב נשלח לתנובה וכמובן עזרנו להורים בבציר הענבים בכרם. היינו מעט ילדים בכיתה. ישבנו בשולחנות צמודים לשולחן המורה. כל בוקר עשינו התעמלות בוקר במגרש הכדורגל, איפה שכיום ממוקמת הבריכה במושב בני עטרות. יצאנו הרבה לשיעורים בטבע, למדנו על צמחים ולמדנו על ההיסטוריה של המקום, על מלחמת השחרור ועוד.
 
בתמונה הבאה רואים אותי בשיעור טבע (מדעים) כשאני לומדת על גוף האדם. הזמן: מלחמת סיני (1956), הדגם בתמונה נלקח מבית ספר מצרי והובא אלינו לכיתה.     
 

אני בת 10 בבית ספר בני עטרות

אני בת 10 בבית ספר בני עטרות
 
בשבתות היינו מתארגנים ויוצאים לקטוף כלניות מכל הצבעים, וצבעונים בדרך למושב מזור.
היינו משחקים "בבור הגדול" – בור שהגרמנים חפרו בו ולקחו אדמה לבניית הבתים הטמפלרים. מהחגים, חגגנו בעיקר את חג השבועות. הקמנו שערים מענפי העצים של שבעת המינים ונשאנו סלסלות מלאות פרי מהגינות שלנו, כשעל ראשינו זרים ובסלים פירות ראשונים מהעצים שבחצרות.
 
תיכון ובגרות
כבת מושב שלחו אותי הוריי לבית הספר החקלאי "הכפר הירוק" שם למדתי לתעודת בגרות. חצי יום עבדנו במשק בחקלאות בענפים השונים, כגון גן ירק פרדס מטעים רפת לול ועוד. בחצי השני של היום למדנו ככל שאר תלמידי תיכון. זה לא היה פשוט לשלב לימודים עם שמונה שעות עבודה. אני כבת מושב קיבלתי על עצמי להיות בוועדת משק והייתי כמה שנים סדרנית עבודה. היו אלה שנים נפלאות ומלאות חוויות, שם עוצבו חיי. בכפר הירוק הכרתי את יוסי שמאוחר יותר היה לבעלי.
תמונה 1

 
סבתא עדנה וסבא יוסי ביום נשואיהם 20 לאפריל 1967
אני סיימתי סמינר למורים, ועבדתי שנים רבות בעיר לוד ולאחר מכן בבית הספר האזורי בבני עטרות. לאחר כמה שנים עשיתי שינוי בחיי ועברתי לנהל בית ספר השתלמויות לעובדי הוראה. ליוסי ולי נולדו שלושה ילדים: זהר, עומר (אבא של עידו) ורועי. גידלנו אותם בכיף ובאושר במושב, באותו המקום שבו אני גדלתי.    
לכל אחד מילדינו נולדו שלושה ילדים. עומר וזהר גרים במושב בני עטרות ורועי במושב אביחיל. אנו שומרים על הקשר המשפחתי שלנו כערך עליון ונהנים כל רגע אחד במחיצתו של השני. אנחנו זוכרים את סבא יוסי (בעלי) מדי יום ויודעים להעריך עד כמה הוא מילא את חיינו באהבה, נתינה, בתרבות ובדרך ארץ.  
תמונה 2

 
יוסי ואני בביקור אצל ההורים שלי בסקוטלנד (גלזגו) בשנת 2003

 

 
 
תמונה 3

                                                  עידו בגיל שנתיים עם סבא יוסי ז"ל

קומיקס שהכינו יחד סבתא עדנה והנכד עידו בהקשר לפתגם בו הם בחרו

קומיקס שהכינו יחד סבתא עדנה והנכד עידו בהקשר לפתגם בו הם בחרו
 

מילון

וילהלמה
מושבה טמפלרית שנוסדה בשנת 1902 על ידי גרמנים טמפלרים

ציטוטים

”דור הולך ודור בא והארץ לעולם נשארת“

הקשר הרב דורי