מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בגן החיות בתל אביב

גן החיות בתל אביב
בגן החיות ליד כלוב התנינים
גן החיות ליד הבית

כילדה מגרש המשחקים היה גן החיות בתל אביב.

גן החיות של תל אביב הוא גן החיות הראשון בישראל ששכן עד 1980 בתל אביב-יפו בגן הדסה (לימים "גן העיר") שבקצה המזרחי של שדרות קרן קיימת (כיום שדרות בן-גוריון), ליד הבריכה הלימודית של גן-הדסה ומצפון לכיכר מלכי ישראל. שטחו היה קטן יחסית לגני חיות אחרים בעולם, אבל בזמנו הוא נחשב למקום קסום ומושך לבילויים משפחתיים.

אמא שלי כעובדת עירייה קיבלה כניסה חופשית לכל המשפחה לגן החיות. גרנו בשכנות לגן החיות. שיר הערש שלי היה נהמת האריות. החברים הכי טובים שלי ושל אחי היו קופי המקוק. היינו עוברים את הגדר המפרידה בין הצופים כלוב, מאכילים אותם בננות ומשתעשעים וצוחקים אתם לרוב. משחק זה הסתיים כאשר אחד הקופים ניסה להכניס את אחי לכלוב, תפסתי את אחי בחוזקה ורק כשהוצאתי את אחי ממעילו האח שוחרר והקוף חגג עם המעיל.

אני זוכרת את הרכיבה על פילים הודים שהובאו במיוחד לילדי העיר ואת הריצה בין הכלובים לחפש דברים חדשים (חיות). הייתי רצה לכלובים בהם השפריצו על החיות כדי להירטב יחד עימם.

תמונה 1

פיל הודי

בגיל חמש עברה המשפחה דירה. גן – החיות של תל אביב עבר לרמת- גן  ושמו הוסב בהמשך ל – ספארי של רמת גן

 עבר החיות מתל אביב לספארי ברמת גן

"הספארי – המרכז הזואולוגי תל אביב-רמת גן" הוא אתר בילוי הממוקם ברמת גן, ליד הפארק הלאומי, וכולל בשטחו ספארי בסגנון אפריקאי וגן חיות. הספארי הוא אחד מששת גני החיות החברים בארגון גני החיות הישראלי. ראשיתו של הספארי היה בפינת חי קטנה בפארק הלאומי ברמת גן. בתחילת שנות השבעים הוחלט להקים גן חיות אפריקאי פתוח בשטח של כ-1,000 דונמים באזורים לא מפותחים של הפארק. הדבר היה ביוזמתו של צבי קירמאייר, מנהל הפארק הלאומי ולימים מנכ"ל הספארי, ובעזרתו של קאר הרטלי, סוחר חיות בר מקניה שהבטיח את עזרתו בגידול מינים נדירים לייצוא. פארק הספארי נפתח לקהל בפסח 1974. ב-1981 נבנה בתוכו מתחם של גן חיות להולכי רגל, אליו הועברו בעלי חיים מגן החיות של תל אביב שנסגר. חלק מבעלי החיים מתל אביב, דוגמת הקרנפים או ההיפופוטמים הועברו לשטח הפתוח. האריות הוכנסו לשטח פתוח מגודר שהוקם במיוחד עבורם. רוב בעלי החיים הוכנסו לגן החיות שבפארק, שבו חלקם נמצאים בשטחים מגודרים גדולים יחסית, המאפשרים לבעלי החיים חופש תנועה מסוים. (ויקיפדיה)

 

היום במקום גן – החיות עומד במקום בניין העירייה, קניון גן- העיר.

תמונה 2

הזוית האישית

יובל: היה מצחיק מאוד הסיפור על גן החיות ולמדתי שיש גם דברים חוץ מהמסכים כלומר דברים מצחיקים ולפני ששמעתי את הסיפורים לא הכרתי את המילה קופי המקוק.

נילי: היה כיף לספר ליובל סיפורים והיה כיף לראות אותה צוחקת ונהנית מסיפוריי.

מילון

קופי המקוק
סוג של קוף השייך לתת-משפחת הגנונים במשפחת הקופים בעלי הזנב. קיימים 22 סוגי קופי מקוק.

ציטוטים

”החברים הכי טובים שלי ושל אחי היו קופי המקוק.“

הקשר הרב דורי