מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בגבעת אולגה

סבא, תינוק בגרמניה שנת 1949
הפעלת תותח במלחמת יום הכיפורים
סבא מספר על ילדותו ושירותו הצבאי

סבא יעקב מספר לנכדה ליהיא אנגלנדר:

שמי יעקב על שם סבא שלי. אין לי שם חיבה או כינוי. שם משפחתי הוא מקורי בהחלט. במשך כמה דורות היה שם משפחתי זהה. השם "אנגלנדר" קשור לאנגליה. ארץ לידתי הייתה גרמניה. נולדתי בתאריך לידה שלי הוא: 18.8.47. וכל שנה אני מציין את יום הולדתי בחגיה יום הולדת , בעוגה ונרות. אני האח הצעיר במשפחתי. יש לי אח אחד גדול ממני. תמיד הרגשתי מפונק מכיוון שפינקו אותי.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99-1

סבא שלי תינוק בגרמניה שנת 1949

נולדתי בארץ אלא בגרמניה. עליתי לארץ ישראל בשנת 1950. הייתי בן שנתיים וחצי. עליתי עם משפחתי. עליתי לארץ עם אחי והוריי. כילד קטן נקלטתי היטב ולא היו לי בעיות קליטה. הגענו למעברה בפרדס –חנה. מקום המגורים נבחר בעבורנו. הוריי רצו לעלות לארץ ישראל מכך שהם היו ניצולי שואה.

גדלתי בישראל בגבעת אולגה. בביתי הישן גרנו בדירת חדר וחצי. הוא היה עשוי מבלוקים. היינו 4 נפשות. האירוע המיוחד שזכור לי מאותה תקופה היה היום של העלייה לתורה בבר מצווה שלי. קיבלתי אופניים. מתנה לבר מצווה. זו הייתה מתנה בהחלט מרשימה  באותה תקופה.

התחביב היחידי שהיה לי בילדות הוא: כדור-רגל. אני זוכר שכל הזמן שיחקנו כדורגל. בילדותי בעיקר הרגשתי שמחה, כיף. אהבנו לשחק ברחובות. שירי הילדות שאני זוכר הם בעיקר שירים של יפה ירקוני, שירי יום הולדת , שירים של שושנה דמארי השיר הזכור לי במיוחד הוא השיר: כלניות. בעיקר שמענו את השירים ברדיו. היום אני לא נוהג לשיר את השירים הללו. אני זוכר חלק מהמילים של השירים. וזה נעים לשמוע מידי פעם את השירים ברדיו.

בשכונה בעיקר שיחקנו כדורגל. שיחקת את המשחקים עם חבריי. שיחקנו בגינה של השכונה. כיום אני מכיר את המשחקים ונהנה לראות ילדים משחקים גם כיום כדורגל, כדורסל, תופסת … למדתי בגן ילדים עירוני. הזיכרון היחיד שלי היה חג החנוכה והדלקת נרות. ביסודי למדתי בבית ספר אור – לטף. ביקור בבית האריזה של התפוזים הוא הזיכרון שלי מבית הספר היסודי. למדתי 12 שנות לימוד לתעודת בגרות. למדתי בתיכון שבח בתל אביב. למדתי 4 שנים.

מתקופת לימודי בתיכון, אני זוכר את שבוע של אימוני גד"נע שעשינו לפני סיום התיכון. הדבר שהכי שימח אותי הוא הגיוס לצבא. שירתתי בחיל הים. זה היה כבוד גדול להשתייך לצה"ל, להיות חייל. הדבר שהכי עיצב אותי היה מלחמת ששת הימים. מלחמה בה ספגנו אבדות קשות.

התגייסתי לצה"ל בשנת 1965 לחיל הים. בשנת 67' פרצה מלחמת ששת הימים הייתי טכנאי לתותחים של אניות חיל הים. ובשנת 68' השתחררתי מהשירות הסדיר בצה"ל ועברתי לשרת במילואים בחיל התותחנים. בשנת 73' פרצה מלחמת יום הכיפורים ובזמן מלחמת יום הכיפורים נלחמתי בצבא המצרי בשארם- א-שיך עם סיום המלחמה בשנת 1973 התגייסתי לצה"ל מהמילואים לצבא קבע לחיל האוויר ושירתתי בקבע בחיל האוויר ביחידת אחזקה אווירית עד שנת 1994. השתחררתי מהקבע ויצאתי לפנסיה.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa2

תותח 4.5 אינץ' במלחמת ששת הימים

המלחמות שחוויתי בתור ילד היו: מלחמת סיני. בתור בוגר חוויתי לא מעט מלחמות: מלחמת יום הכיפורים, מלחמת ששת הימים ומלחמת שלום הגליל. השתתפתי באחת מן המלחמות הללו אך אינני רוצה להרחיב בעניין.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa3

 הפעלת תותח במלחמת יום הכיפורים בשרם- א-שייך (סבא חייל בצד ימין)

מקום העבודה הראשון שלי היה התעשייה האווירית. מקום עבודה מכובד. מקצוע זה נרכש בארץ במסגרת עבודתי שימשתי כמסגר. בחרתי במקצוע זה מכיוון שנמשכתי לייצר דברים שרואים אותם ואפשר להשתמש בהם. בהחלט נהניתי מעבודתי. עסקתי במקצוע זה 25 שנים. מקצוע זה לא מלווה אותי לאחר הפרישה.

במשפחתנו אין מנהגים מיוחדים. אנו חוגגים את החגים כמו כל המשפחות. החגים החביבים עליי הם פורים ויום העצמאות. מה שהופך את חגים אלו לחביבים עליי זה השמחה שבחגים אלו.

האירועים המכוננים בחיי היו: הלידה של בניי. עצם הפיכתי לאבא היה אירוע מרגש ושונה מכל דבר אחר שהכרתי. הכרתי את אשתי במסגרת העבודה בתעשייה האווירית. התחתנתי בשנת -1970. הייתי בן 24. החתונה התקיימה ברמת- גן. יש לי תמונות מהחתונה. כשנולד ילדנו היינו כבני 26. יש לי 3 בנים. ו- 3 נכדים.  את הילדים והנכדים אני רואה כפעמיים בשבוע. לשמחתי, ילדיי ונכדיי מתגוררים בארץ.

יש לי היום סדר יום  מסודר, לקום בבוקר מוקדם, לאכול ארוחת בוקר, ללכת לחדר כושר ולבריכה. לא אימצתי מנהגים חדשים לאחר יציאתי לגמלאות. אני עדיין עושה מה שאני אוהב. במהלך השנים טיילתי, יצאתי לאירופה: לאנגליה, אוסטריה, צ'כיה והונגריה. הביקורים היו למטרת נופש. יש לי תחביבים בעיקר קריאת עיתונים וספורט. אני בעיקר אוהב פעילות גופנית. כיום הייתי רוצה ללמוד את יותר את נושא הפעלת המחשב. שימוש במחשב לצרכים שונים.

העשרה

חיל התותחנים: "חיל התותחנים הישראלי (בראשי תיבות: חָתָ"ם) הוא החיל בזרוע היבשה של צה"ל האחראי על הפעלת מערכות ארטילריה לטווח בינוני וארוך. במסגרת דוקטרינת הקרב המשולב תפקידו של חיל התותחנים הוא לרכז את האש ביבשה. יעוד החיל מוגדר כ"השמדת ושיתוק כוחות אויב על ידי הפעלת מאמץ האש בקרב היבשה"."

תשע"ה

מילון

חיל תותחנים
חיל התותחנים הישראלי (בראשי תיבות: חָתָ"ם) הוא החיל בזרוע היבשה של צה"ל האחראי על הפעלת מערכות ארטילריה לטווח בינוני וארוך. במסגרת דוקטרינת הקרב המשולב תפקידו של חיל התותחנים הוא לרכז את האש ביבשה. יעוד החיל מוגדר כ"השמדת ושיתוק כוחות אויב על ידי הפעלת מאמץ האש בקרב היבשה".

ציטוטים

”"איזהו האדם השמח בחלקו"“

”אני תמיד אומר שהלימודים הם יסוד האדם וקיומו.“

הקשר הרב דורי