מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ארץ ישראלית של סבתא מרים

יובל וסבתא מרים בראיון
מרים כילדה
חוויות הילדות מארץ ישראל

קוראים לי אווה כי ההורים ההורים שלי רצו לקרוא לי כך, אבל החברים שלהם אמרו להם שזה לא שם יהודי שמתאים לארץ ישראל, לכן הם בחרו את השם מרים. נולדתי בהרצליה וגרנו בבתי סוכנות, שם כל הילדים היו משחקים. היו לנו מקלחת ושירותים ציבוריים. ונהגנו ללכת לים בהרצליה.

לאימא שלי קראו תרי, שזה קיצור של טרזה. לאבא שלי קראו יוסף הם הגיעו לארץ ישראל באוניית מעפילים מהונגריה. אבא שלי עבד בהתחלה בפרדס ואחר כך התגייס לבריגדה היהודית. לאחי קראו מיכאל.

תמונה 1

ביום יום ובשבתות היינו אוכלים אוכל הונגרי: לצ'ו, גולש, רוקטקרומפלי, בשרים למיניהם, צ'ולנט, פלה צ'ינטה (בלינצ'ס) שעד היום אנחנו אוכלים מאכלים אלו.

אמנם נולדתי בהרצליה, אבל גרנו בשכנות עם הערבים וזה היה נחמד מאוד. אני נולדתי בישראל יחד עם אחי, אבל ההורים שלי הגיעו מהונגריה באונייה. הם הגיעו לעיר הרצליה. בבית דיברו גם הונגרית מעבר לעברית של ארץ ישראל.

בזמן ההכרזה על מדינת ישראל אני זוכרת, שלקחו את כל תלמידי ביה"ס ועשינו תהלוכה בעיר הרצליה זה היה מאוד מרגש. בילדות היו לי שתי חברות מאוד טובות שאנחנו בקשר עד היום וקוראים להן מלכה וטובה. כשהיינו ילדות הן גרו קרוב אליי. היינו נפגשות אחר הצהריים ומשחקות בקלאס.

למדתי בבית הספר ברנר, ואהבתי את מקצוע החקלאות. היחסים עם המורים היו בסדר גמור, ואני זוכרת מורה אהוב במיוחד שקראו לו אבאהר. לא היינו יוצאים להרבה טיולים כמו היום, אלא היה טיול שנתי אחד בשנה. בתור ילדה המאכל האהוב עליי היה מרק בשר וסלט תפוחי אדמה.

כשהתבגרתי בשנות ה-20 לחיי אהבתי להקשיב לשירים של זמרת אמריקאית, לא זוכרת את שמה, אבל היו גם המון שירים ישראליים וחלק אמריקאים שמאוד אהבתי. אני זוכרת, שהיו כמה זמרים מאוד ידועים באותה תקופה כמו יפה ירקוני, שושנה דמארי, אלביס פרסלי, יהורם גאון. אהבתי במיוחד שירים של אריק אינשטיין.

בשנות ה-20 לחיי הייתי בצבא ושירתתי בחיל הקשר ולא היו לנו הרבה מסיבות, אבל כשהיו זה היה לכל החברים מבית הספר שעד היום הם חברים שלי. בנוסף היינו מבלים ביציאות לבית הקולנוע לראות סרט.

תמונה 2

כשהייתי בת 20 היו כל מיני סגנונות ריקוד שהיום אין. אלה שהיו בתנועת נוער אהבו ריקודי עם עם מוסיקה ישראלית, ואלה שלא היו בתנועת נוער, רקדו ריקודים סלוניים. מאחר שהייתי בתנועת נוער, רקדתי ריקודי עם ואני זוכרת שהיינו צוחקים על כאלה שרקדו ריקודים סלוניים. עם המשפחה שלי היינו נוהגים לטייל, לנסוע לסיני, פיקניקים, היינו אוספים פטריות ביער ככה היינו מבלים כמשפחה.

את בעלי הכרתי כי היינו באותה החבורה, הוא היה מרמת השרון ואני מהרצליה, פעם ראשונה ראיתי אותו בקולנוע. נישאנו ונולדו לנו שלושה ילדים: תומר, מיכל ומירב, מהם יש לי שלושה נכדים טל, ללה וירדן, כולנו גרים ברמת השרון.

הזוית האישית

ירדן: שמח שזכיתי לשמוע על חוויות הילדות של סבתא מרים.

סבתא מרים: נהניתי מהזמן המשותף עם ירדן, הנכד שלי והתרגשתי מאוד לשתף בסיפור חיי.

מילון

מעפילים
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948.

ציטוטים

”"בזמן ההכרזה על מדינת ישראל, לקחו את כל תלמידי ביה"ס ועשינו תהלוכה בעיר הרצליה זה היה מאוד מרגש"“

הקשר הרב דורי