מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותנו בצל מלחמת השחרור

סבא דב ואני בר
תמונת ילדות
ילדותנו בקיבוץ איילת השחר בצל מלחמת השחרור

ילדותנו בקיבוץ איילת השחר בצל מלחמת השחרור

רקע

"אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר הוא קיבוץ בגליל העליון ליד חצור הגלילית השייך למועצה אזורית הגליל העליון. לצד היישוב נחשף היישוב הקדום חצור, ובכניסה לקיבוץ הוקם בתכנון האדריכל דוד רזניק מבנה ייחודי לאצירת העתיקות שנחשפו במקום. בזכות מיקומו של היישוב ליד גבול הצפון הוא שימש כנקודת מעבר חשובה למעפילים מסוריה ולבנון לארץ ישראל. כמו כן, לאורך השנים קלט היישוב עולים רבים מרחבי אירופה…במלחמת העצמאות סבל הקיבוץ מהפגזות והפצצות אוויריות של הצבא הסורי, בעיקר בתקופת מבצע ברוש. ב-16 ביולי 1948 הצליחו מגיני הקיבוץ להפיל מטוס סורי מסוג הרווארד. שרידיו מונחים עד היום ליד גן הילדים של הקיבוץ." (ויקיפדיה).

שרידי מטוס סורי בקיבוץ

תמונה 1

הייתי ילד בן 11 בקיבוץ כשהתחילה מלחמת השחרור. איילת השחר הופצצה והופגזה במשך כשבועיים ואז הייתה הפסקת אש. ביום הפסקת האש הוציאו את כל ילדי הקיבוץ לטבריה ואחרי זה לחיפה כדי לצאת מאזור המלחמה !

כשלא היינו, המשיכו ההפצצות וההפגזות בקיבוץ ובאזור. במשך כחצי שנה חיינו ללא ההורים בחיפה, בבתים שהערבים פונו מהם. נסענו לחיפה  כל הילדים מהתינוקות ועד ילדי כיתה י', הגדולים יותר נשארו בקיבוץ כעוזרים במלחמה.

חיינו כמו בפנימיה (מקום בו מתחנכים בני נוער ומתגוררים בו ללא הוריהם). היינו רק ילדים עם מספר מטפלות, ללא ההורים ולעתים רחוקות הגיעו ההורים לביקור.

יצאנו להרבה טיולים ובסוף גם קצת למדנו, הלכנו לים ולרובנו הייתה חוויה  – זו הייתה הפעם הראשונה בים! אני זוכר את התקופה הזאת כתקופה יחסית נעימה. יחסית למצב, אבל מאוד התגעגענו להורים ולקיבוץ. כעבור חצי שנה חזרנו לקיבוץ והחיים חזרו למסלולם!

הזוית האישית

בר צפרוני אורי אזולאי מתעדים את סיפורו של דב צפרוני על ימי ילדותו בתקופת מלחמת השחרור.

מילון

איילת השחר
אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר הוא קיבוץ בגליל העליון ליד חצור הגלילית השייך למועצה אזורית הגליל העליון. לצד היישוב נחשף היישוב הקדום חצור, ובכניסה לקיבוץ הוקם בתכנון האדריכל דוד רזניק מבנה ייחודי לאצירת העתיקות שנחשפו במקום. בזכות מיקומו של היישוב ליד גבול הצפון הוא שימש כנקודת מעבר חשובה למעפילים מסוריה ולבנון לארץ ישראל. כמו כן, לאורך השנים קלט היישוב עולים רבים מרחבי אירופה.

פנימיה
מוסד חינוכי המספק לחניכיו את כל צורכיהם

ציטוטים

”*נסענו לחיפה מתינוקות ועד כיתה י , הגדולים יותר נשארו בקיבוץ כעוזרים במלחמה“

הקשר הרב דורי