מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי

אמא של סבא משה
אבא של סבא משה
סיפור המספר על הילדות בעירק ועל המשפחה

ילדותי
סבא משה מספר לניר
תמונה 1
סיפורי ילדות
נולדתי בעירק בעיר שהרבן. בשביעי של פסח  1940בשם בדרי. שהרבן, עיר לא גדולה היו בה כ30 משפחות של יהודים. מגיל 4-5 שלחו אותנו ללמוד לקרוא עברית. בגיל 9-10 כבר למדתי לקרוא עברית בצורה רהוטה ומדויקת אבל לא הבנתי אף מילה. כשעליתי ארצה והתחלתי להבין את פשר המילים, שאני קורא, עיני נפקחו והתחלתי לקרוא ספרים, בעיקר ספרי ילדים. שעות רבות כל יום עד שלא נשארו ספרים בספריה שלא קראתי.
 
אופן לימוד הקריאה 
אופן לימוד הקריאה היה מאוד מסורבל. תחילה לימדו אותנו את כל האותיות של ה א-ב כל אות ו"הכינוי" שלה למשל: האלף – נקראה ארבעה רשים בית- נישה, גימל- האות עם הכנף, יוד- אחותך הקטנה וכך הלאה…הייתה גם אות נוספת אלף למד.
מהלך לימוד הקריאה
בשנה הראשונה בא אלינו מורה מירושלים, המורה יצחק, הוא דרש מאתנו לקרוא בהגיית ה"חיית" במקום ח' והגייה של ה"עין" במקום ע'. הוא הסביר את רצונו בכך שהמבטא של כל הילדים יהיה דומה. אחריו בא מורה אחר, המורה טוביה עובדיהו ממוצא תימני. כששמע אותנו קוראים ומדברים כמו אשכנזים, הוא כעס מאוד ודרש מאתנו לקרוא בח' וע' מודגשות. לימים בבית הספר התיכון בנהלל למדנו את שירי ביאליק. ביאליק כתב את שיריו בהברה אשכנזית. למשל: "שוילוים רב שויביך ציפורו נכמידס". באחד השיעורים ביקש ממני לקרוא שיר של ביאליק בהברה אשכנזית. קראתי בהברה אשכנזית עם ח' וע'. המורה עצר את השיעור ואמר:
 
"איזה יופי!, קיבוץ גלויות בתפארתו. ילד שנולד בעירק קורא את ביאליק בהברה אשכנזית במבטא ספרדי.
 
אילן היוחסין של המשפחה
 
תמונה 2
 
הסבר על אילן היוחסין 
באחד הימים סיפרתי ששם המשפחה שלנו במקורו היה אלבג. ברשום העליה הפקידים לא הסבירו לאבא שלי שיבין מהו שם המשפחה ולכן נכתב שם "צלח" וכך נשאר שם משפחתנו  "צלח"את הסיפור הזה שמע איתן (לימים חתני) וסיפר אותו לחבר שעבד אתו בקריית גת והוא שלח לנו אינפורמציה שלא הייתה ידועה לנו. החבר הזה שמו היה פדהצוראלבג והוא שלח לנו את אילן היוחסין שלו. שבו נעזרנו להגיע לאילן היוחסין שלנו. לא פירטנו שמות של בנים או נכדים שאינם שיכיים למשפחתנו למרות שאני יודע על רבים מהם.

מילון

אילן יוחסין - גניאולוגיה
גנאלוגיה, או אילן יוחסין, היא מדע עזר בהיסטוריה לחקר ההקשר הגנטי של קבוצת אורגניזמים. במובן הצר, המונח מתייחס לחקר היוחסין והשתלשלות הדורות. הגנאלוג אוסף מידע על קשרי שארות, בין אם מדובר באנשים שעודם בחיים, ובין אם המדובר בנפטרים, ומבסס את היחסים המשפחתיים ביניהם, לצורך בניית אילן יוחסין, או עץ משפחה.

ציטוטים

”"איזה יופי!, קיבוץ גלויות בתפארתו. ילד שנולד בעירק קורא את ביאליק בהברה אשכנזית במבטה ספרדי. “

הקשר הרב דורי