מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא אברהם שלם

אני עם בתי ונכדי
בר המצווה שלי, עם הוריי ואחותי
עלייה וקליטה בישראל

שמי אברהם שלם. נולדתי בעיר פורט סעיד במצרים בשנת 1949. זהו סיפורי:

להורים שלי הייתה חנות לדברי סדקית בעיר שסחרה עם מחנות הצבא האנגלי שהיו בעיר. בשנת 1954 הלשינו על אבי שהוא מרגל אנגלי ונאלצנו לברוח באישון לילה בעזרת הסוכנות היהודית לישראל. עזבנו את מצרים עם מזוודה לכל אדם: אבא, אימא אחותי ואני.

בדרך לישראל הפלגנו באונייה לעיר מרסי בצרפת ולאחר שהייה של מספר שבועות במחנה עולים הפלגנו לישראל. בישראל שיכנו אותנו במעברת מחנה ישראל. המעברה הייתה בעברה מחנה צבאי בריטי וכללה ביתנים של ארבעה חדרים לכל ביתן, בכל חדר שוכנה משפחה. החדר כלל מקום שינה של ההורים ושל הילדים, מטבח ופינת רחצה. שירותים ומקלחת היו משותפים מחוץ לביתן. במעברה שוכנו עולים חדשים ממספר מדינות שעלו לארץ במקביל לנו.

בתקופת המעברה למדתי גן חובה ובית ספר יסודי עד כיתה ה' ולאחר מכן עברנו לעיר הגדולה – תל אביב. החיים במעברה היו לא קלים. ההורים חיפשו עבודה כדי להתפרנס ואנחנו הילדים שיחקנו והסתובבנו ברחובות. הבידור העיקרי היה רדיו שהיה מחובר לעמוד חשמל במרכז המעברה ושם היה מרכז העניינים של המבוגרים והילדים. במהלך השנים אמי מצאה עבודה במזנון שדה התעופה בלוד עבודה במשמרות של 24 שעות ואבי התחיל לעבוד בחברת מע"צ בהרחבת שדה התעופה.

בשנת 1960 עברנו לגור בתל אביב והמשכתי את לימודי בבית הספר היסודי ביאליק במגמה קדם מקצועית ושם  נבנתה המשך  דרכי המקצועית בחיים.

הזוית האישית

סהר: מן החוויות שלי מהעבודה המשותפת וסיפור הילדות עם סבי למדתי את סיפור העלייה של המשפחה ואת סיפור הקליטה של העולים לישראל בשנותיה הראשונות של המדינה.

מילון

פורט סעיד
פורט סעיד (בערבית: بورسعيد, תעתיק מדויק: בוּרְ סַעִיד) עיר נמל במצרים, הנמצאת על חוף הים התיכון, בסמוך לתעלת סואץ. יש לה עיר תאומה בצדה השני של תעלת סואץ בשם פורט פואד. לפורט סעיד יש מעמד של אזור סחר חופשי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות ההתחלה הקשה, הצלחנו להתאקלם ולבנות חיים טובים בישראל“

הקשר הרב דורי