מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בתל אביב בשנות ה-50

עם נכדתי האהובה רותם בחדר מחשב
משפחתי בשנת 1960 יום שבת שגרתי
היינו ילדים שמחים ומאושרים כולם בשכונה היו כמשפחה אחת.

דליה חן מספרת לרותם על ילדותה בתל אביב בשנות ה-50
 
ברחוב אזדרכת בת"א, בשכונת נווה צדק נולדתי בשנת 1953. זכור לי שבכל משפחה היו לפחות 8 ילדים. אנחנו היינו בבית 6 ילדים וכל ילדי השכונה היו כמו משפחה אחת. בבוקר האימהות בישלו על פתיליות וכל ילד היה אוכל איפה שבא לו. הריחות היו מדהימים ולאחר מכן היינו יוצאים לרחוב לשחק. היו משחקי רחוב כמו: מחבואים, תופסת, שוטרים וגנבים, גוגואים, חמישה אבנים, שבעה אבנים ודודס.  כמו כן המצאנו את הקורקינט במו ידינו הרכבנו את כל החלקים כמובן מעץ וגלגלי לגרים. כל שעות היום נפגשנו.
 
הייתה לי גם מחויבות לבית ללכת לקנות קרח.  בזמנינו לא היה מקפיא. זכור לי גם שכל בבוקר החלבן שם את בקבוקי החלב ליד הדלת. פעמיים בשבוע הגיע סוס עם עגלה. לקול הפעמון  וכולם ידעו לצאת עם הפחים ולמלא נפט. מי היה מאמין היום?!
 
ל"ג בעומר בשכונה
כשהיה מגיע ל"ג בעומר אספנו כל חתיכת עץ שמצאנו והדלקנו מדורה גדולה מאוד. נהנינו מאכילת תפוחי האדמה ומהביחד. ילד התחייב לשעת שמירה על העצים.
משפחתי בשנת 1960 יום שבת שגרתי
 
תמונה 1
 
בשעה 19:00 כל האימהות היו מרימות קולן מהחלון בבקשה לשוב הביתה. ילדותי הייתה יפה צמחתי במשפחה שמחה עם הכנסת אורחים מחבקת ואוהבת. זכורים לי בגעגועים הבישולים והמטעמים של אמי לדוגמא: ממולאים, קישקע. זכורות לי השבתות סביב השולחן עם החמין. כידוע השורשים והחינוך בונים את דמותו של האדם. מאמינה אני שהמשכתי את השמחה במשפחה שהקמתי.
 
המסר שלי לדורות הבאים שהשמחה היא באהבה ולא בחומרניות חשוב שהאדם ידאג לפרנסה. 
העשרה
קישקע: "קישקע (יידיש: "מעיים") הוא מאכל מזרח-אירופאי יהודי, העשוי ממעי גס של בקר הממולא בבצל מטוגן, קמח, שומן מעובד (שמאלץ) ותבלינים. מעיים ממולאים מזוהה עם התרבות היהודית". 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו
מדריכה יישובית שרה לאוטמן
 

מילון

קישקע
קישקע (יידיש: "מעיים") הוא מאכל מזרח-אירופאי יהודי, העשוי ממעי גס של בקר הממולא בבצל מטוגן, קמח, שומן מעובד (שמאלץ) ותבלינים. מעיים ממולאים מזוהה עם התרבות היהודית.

ציטוטים

”סביב השולחן עם המשפחה האוהבת והשמחה מעניקים את האושר בחיים“

”המסר שלי לדורות הבאים שהשמחה היא באהבה ולא בחומרניות חשוב שהאדם ידאג לפרנסה.“

הקשר הרב דורי