מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בפרדס חנה

סבא משה ורוני הנכדה
סבתא מינה בפתח הצריף
מרומניה לפרדס חנה

פרדס חנה של השנים הראשונות הייתה גבעות חול שביניהם היו מספר רחובות ושלוש שכונות. המעברה הייתה מרוחקת מספר קילומטרים ממרכז המושבה, שפרדסים וחולות הפרידו ביניהם.
 
בשנת 1949 הפלגנו מרומניה לישראל. ירדנו בנמל חיפה נרשמנו ונקלטנו בשער עליה, ומיד נסענו במשאיות למעברת פרדס חנה. קבלנו אוהל ובו מיטות ברזל, מזרנים, שמיכות, פרימוס ומספר כלים לבישול. החיים באוהל היו קשים. קר מאוד בחורף, במיוחד בשנת 1951 שירד שלג. לא היה חשמל, לא מים זורמים, מבשלים על פתיליות ופרימוסים, מתרחצים בגיגית, מכבסים ביד ובלילה מאירים בעששיות. 
תמונה 1 
בגן המעברה היו ילדים מכל התפוצות: רומנים, פולנים, עיראקים, מרוקאים ועוד… כל אחד דיבר בשפת אימו אבל החגים איחדו את כולם. שנה מאוחר יותר קיבלנו צריף אבל התנאים לא השתנו.
 
בשנת 1956 עברנו לבית בשכונת נווה מרחב בפרדס-חנה. גבעות חול הפרידו בינינו ובין מרכז פרדס-חנה שבו היו בית ספר יסודי, דואר, המועצה והספרייה הציבורית.כמעט שלא היו מכוניות או תחבורה ציבורית במושבה ונאלצנו ללכת יותר מ 2 ק"מ ברגל לבית הספר.
 
משחקי ילדות
משחקי הילדות שלנו היו מגוונים, דוגמאות למשחק הקלס הם רבות ומגוונות. קפיצות ברגל אחת קפיצות בשתי רגלים, שילוב הקפיצות עם דחיפת אבן למשבצת הבאה. קפיצות בחבל שני ילדים מסובבים חבל ארוך והשאר משתלבים בתנועות החבל וקופצים זה אחרי זה. גולות (ג'ולים בלורות) פגיעה בגולה של חבר, פגיעה בשורה של גולות, קליעת גולות לבור, קליעת גולות לקיר ולבור, חמש אבנים ועוד. אחד ממשחקי הילדות המפוארים והמורכבים ביותר, הדורש זריזות ידיים בזריקה ותפיסה של חמש אבנים, בגרסאות שונות.
 
ציוד בית ספר שלנו כלל: מחברת, קלמר עץ, עיפרון, מחדד, נייר פרגמנט להעתקת מפות וילקוט מעור. היו לנו גם אוספים, כשהיינו ילדים. לא היה אחד שלא אוסף בולים באלבומים יפים לפי מדינות. היו המון בולים של כל מיני מדינות חדשות, מדינות אלה הוציאו בולים גדולים קטנים ומשולשים. שיגעון נוסף של  שנות השישים, היו מחזיקי מפתחות בכל הגדלים בכל הצבעים מחוברים לעיגולי פלסטיק ובהם תמונות של אישים או סמלים מסחריים. תחביבינו כללו בנית מטוסים מקרטון וניר שהורדתי מביטאון חיל האוויר, זה היה התחביב המועדף עלי.
תמונה 2
אהבה ראשונה מאז ועד היום
 
2010
מובילת תכנית הקשר הרב דורי איילת שחק

מילון

קלאס
קלאס הוא משחק ילדים. מקורו של המשחק בבריטניה שבתקופת האימפריה הרומית החיילים הרומיים היו צריכים לרוץ בשדה הקרב עטויים שריון מלא, והאמינו כי משחק בקלאס ישפר את תפקוד רגליהם[דרוש מקור]. במאה העשרים נפוץ המשחק בעיקר בקרב בנות. משחק הקלאס המשחק מצריך אבן ושרטוט על הקרקע. השרטוט מתבצע בדרך כלל באמצעות גיר או אבן-גיר, או שהוא שרטוט מוכן מראש, המצוי למשל במגרשי משחקים. השרטוט מכיל מתחמים סגורים, בהם רשומים מספרים סודרים. המשחק מיועד לשני משתתפים לפחות, אף כי ניתן לשחק בו גם כמשתתף יחיד לצורך תרגול.

ציטוטים

”כמעט שלא היו מכוניות ותחבורה ציבורית במושבה ונאלצנו ללכת 2 ק"מ ברגל לביה"ס“

הקשר הרב דורי