מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי במושב גבעתי

סבתא שושנה עם שיר נכדתה והדס חברתה
שושנה עם אמא שלה ובני דודיה
ההתאקלמות שלנו בארץ ישראל ובמושב

שמי שושנה גידה. נולדתי בכ"ה באייר בשנת 1948 בעיראק. כאשר הייתי בת שנה עלינו לארץ ישראל והתיישבנו במושב גבעתי, שם העברתי את ילדותי. בישוב היו באותם ימים אוהלים וצריפים ורק בהמשך נבנו בתים קטנים.

היו לנו מעט משחקים, אבל הקשר החברתי שלנו היה מאוד חזק. אנחנו הילדים שיחקנו בסימני דרך, קלאס, מחבואים, חמור חדש, תחנות, מחניים, ארבע מקלות, שבע אבנים, גולות, תופסת, ועוד. היינו בתנועת הנוער העובד והלומד. הייתה לנו חולצה כחולה ושרוך אדום. יצאנו לטיולים כדי לחזק את הקשר החברתי ואהבת הארץ. בבקרים היינו הולכים לבית הספר ואחרי שסיימנו ללמוד היינו עובדים במשק. היינו עושים שיעורים וגם מטפלים בפרות. התחביב העיקרי שלנו היה ללכת לנחל לכיש ולדוג דגים.

התנאים בישוב היו קשים. היה קשה להסתובב כי היה הרבה בוץ, בלילות היו באים פדאיונים וגונבים את הפרות. היה מפחיד לצאת בלילות ולכן תמיד היו שומרים. התנאים הכלכליים היו קשים: המזון היה בהקצבה. הקציבו לנו גבינה, אבקת ביצים, ועוד. לא היו ממתקים, ארטיקים, כשהיו רוצים להכין ארטיק היו מכינים קרח ומוסיפים תמצית פטל.

אני מעדיפה את חיינו כיום, מכיוון שהיום יש את התנאים שאנחנו זקוקים להם. אפשר להשיג את הדברים (מזון) בקלות, המדינה יותר מוגנת ואנו נהנים מרמת חיים גבוהה.

הזוית האישית

שיר והדס: נהנינו מאוד לפגוש את סבתא שושנה, לשמוע את הסיפורים על ילדותה ובמיוחד גם לקבל מדי מפגש את העוגות הטעימות שאפתה לכל משתתפי הקשר הרב דורי.

מילון

פדאיונים
הפֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמי ממשל במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מתחילת שנות ה-50 ועד למלחמת סיני. קרוב לאלף ישראלים נרצחו בפעולות אלה. פעילות הפדאיון יצאה בעיקר מרצועת עזה ומהגדה המערבית, ולשם כוונו פעולות התגמול של ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יצאנו לטיולים כדי לחזק את הקשר החברתי ואהבת הארץ“

הקשר הרב דורי