מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בכפר סבא סיפורו של זוהר דרויאן

ליאה וסבא זוהר
סבא זוהר עם אחותי אביה ואחיי איתן ומיכאל
ילדותי במושבה כפר סבא בשנות החמישים

נולדתי טרם קודם המדינה בשנת 1944, תקופת המנדט והשלטון הבריטי.

כפר סבא באותה עת הייתה מושבה קטנה, כמה מאות של בתים חד קומתיים (קומה אחת) עם גגות אדומים וחצרות עם עצי פרי וגם לולים קטנים, כמשק עזר לכלכלת הבית. בכפר של אותה תקופה לא בכל הרחובות היו כבישים וגם לא היו מדרכות, הפרדסים היו בתוך המושבה, וגם היו בין הבתים והרחובות רפתות וריח הזבל נישא באוויר החופשי, גם לולים היו בין החצרות וקרקור התרנגולת נשמע ברחבי המושבה.

כל זה לא הפריע לנו לקיים פעילות חברתית תוססת ואת מרבית הזמן הפנוי אחרי הלימודים בילינו במשחקים רבים ומגוונים, משחקי כדור, משחקי תופסת ואז באמת היה היכן להתחבא, משחקי גולות, משחקי חבל, ועוד ועוד.

עיקר הפעילות עם החברים היתה סביב תנועת הנוער, במקרה שלי "הנוער העובד" והסניף נקרא "קן" והפעילות נקראה "פעולה", תמיד עם מדריך שהיה מבוגר מאיתנו מספר שנים. מידי שבוע היינו נפגשים בפעילות קבועה ואם היה שינוי האפשרות היחידה להודיע על שינוי הייתה דרך "דף קשר", אחד מהילדים (התורן) היה מקבל דף עם ההודעה והוא היה על אופניו עובר בין כל בתי הילדים, ואם בואו לבית החבר היה שורק שריקה מוסכמת וקבועה וכל הילד בבית ידע שאחד מחבריו הגיע לחפשו, וכך ההודעה היתה מועברת. לא היה טלפונים לא היו שום אמצעים טכנולוגיים אחרים להעביר הודעות רק בצורה של "דף הקשר". כך עברו עלי שנות ילדותי בנעימות ובפעילות בלתי פוסקת עם חבריי שנשארו חברים עד היום.

בספרייה הציבורית הייתה פעילות רבה. אני זוכר את הספרנית חנה, שהייתה אישה מלאת ידע רב בכל הנוגע לספרים והמלצותיה תמיד קלעו לטעמו של הילד.

גם סביב חגיגות העצמאות תמיד הייתה פעילות רבה, החגיגות התרכזו "בכיכר" המושבה (מפגש הרחובות ויצמן רוטשילד) בנו במה גבוהה והאומנים תמיד היו מבני המקום וריקודי ההורה סובבו במעגלים וסחפו את כולם.

בחיי כפ"ס המושבה, הכרנו איש את חברו באווירה נעימה מאוד, ותמיד אזכור בחום רב ומרגש את "חיי במושבה".

ז ו ה ר  ד ר ו י א ן  (מרץ 2018)

 

קישור לסיפור: כפר סבא של פעם

 

הזוית האישית

סבא זוהר: לנכדתי המתוקה, כל המפגשים המשותפים בקשר הרב דורי חיממו את ליבי כלפייך והגבירו את אהבתי ל נ כ ד ת י.

ליאה: בכל המפגשים בקשר הרב דורי היה לי כייף והנאה מלאה.

מילון

תקופת המנדט הבריטי
המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודים ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948.

ציטוטים

”סוף מעשה במחשבה תחילה“

”בטלה אם כול מחלה“

הקשר הרב דורי