מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בישראל ובצ'כוסלובקיה

היה לנו מאוד כיף להיפגש במסגרת הפרוייקט
אהבתי מאוד לעשות עמידות ידיים
הילדות שלי, יהודית בר

שמי יהודית בר נולדתי בתאריך 16.7.49 בצ'כוסלובקיה, בעיר קטנה שנקראת נובה מסטו ונקראתי ע"ש סבתי.

כשהייתי בגיל 3 וחצי חודשים, עלינו ארצה באנייה לעיר חיפה, הורי, אני (בת הזקונים) ושלושת אחיי הגדולים. הורי היו ניצולי שואה, אבי איבד בשואה את אשתו ושני ילדיו, התחתן עם אמי שאיבדה את בעלה והצילה את שני ילדיה, כך שיש לי שני אחים גדולים (אח ואחות) מאמי. אני ואחי איציק שגדול ממני בשנה וחצי, משותפים לשני ההורים. הורי שגילם היה מבוגר, התמודדן עם חבלי הקליטה הקשים, אי ידיעת השפה העברית והחיים הקשים שהיו אז.

גרנו תקופה בחיפה ולאחר מכן עברנו לקריית ביאליק לבית פרטי, שבו גדלתי והעברתי את ילדותי ואת נעורי. למדתי בבית הספר "גאולים" עד כיתה ח' (לא הייתה חטיבת ביניים) תיכון – למדתי בבית ספר מקצועי ואחר כך באוניברסיטת חיפה. לא שירתי בצבא כי למדתי ובאתי ממשפחה דתית ועל כך אני מאוד מצטערת. הייתי ילדה מאוד חברותית, עם הרבה חברות, במיוחד היו שתי תאומות שהיו חברות טובות שלי, מלי ופנינה, שהיו עולות חדשות מרומניה ולא ידעו את השפה העברית ואני עזרתי להן להיקלט בחברה.

רוב המשחקים שלנו היו בחוץ ולא בבית כי הדירות היו קטנות (והיה מאוד בטוח בחוץ) שיחקנו בקלאס, בגולות, בגוגואים, בחבל, בגומי, בחמש אבנים ובשלוש מקלות, הבנים שיחקו גם סטנגה. לא היה טלפון אלחוטי, אלא טלפון עם חוט, שפורפרת וחוגה. בבית הספר הייתה תלבושת אחידה: חולצה מכופתרת בצבע תכלת ומכנס או חצאית כהה. היו טיולים שנתיים, לירושלים, לגליל ולאילת.

הייתי חניכה בתנועת הנוער "מחנות העולים". מידי יום שישי אחר הצהריים, ערכנו מסיבות כיתה על הדשא בשכונה, בגיל מבוגר יותר היו מסיבות ריקודים סלוניים בבתים או במועדון, המוזיקה הייתה שירים של שנות ה-60 (אלביס פרסלי, קליף ריצ'רד, ניל סדקה, פול אנקה, אדמו ואחרים). מלבד המקצועות הרגילים (כמו תנ"ך, חשבון, היסטוריה, שפה וכד') היו מקצועות טבע, מלאכת יד, כלכלה וספורט. מאוד אהבתי ספורט ולכן היה לי קשר מאוד טוב עם המורה, הייתי מאוד ספורטיבית והיו לי הרבה תעודות הצטיינות בריצה, שחייה והתעמלות קרקע.

אהבתי מאוד לעשות עמידת ידיים

תמונה 1

 

אהבתי מאוד את הים, אהבתי לשחות, לשחק מטקות עם חברים, הייתה לנו סירה מתנפחת ששטנו איתה. למדתי לנגן על גיטרה אצל אביה של הזמרת חווה אלברשטיין שגר בקריית חיים לא רחוק מביתנו. תמיד גידלנו כלבים כי הייתה לנו חצר גדולה עם הרבה עצי פרי. בגיל בגרות רכבתי על קטנוע מסוג "וספה". רכבתי על סוסים בחווה שהייתה בסמוך לביתנו. התחתנתי בגיל 19 וחצי ועברתי לגור בת ים, בגיל 20 וחצי, ילדתי את ביתי הבכורה, ליאת ולאחר שנתיים הצטרף אליה גדי, בני הצעיר. לא היו אז טיטולים חד פעמיים אלא חיתולים שעשויים מבד שהיה צורך להרתיח לפני השימוש, העגלות היו כבדות ושונות בצורתן. שני ילדי המשיכו ברכיבה על סוסים ובאהבת בעלי חיים.

היו זמנים…

הזוית האישית

לדעתנו תכנית זו מדהימה, למדנו במהלך המפגשים אחת על השנייה המון ומאוד נהנינו להפגש במסגרתו.

מילון

גוגואים
גרעיני המשמש

סטנגה
סוג של כדורגל

ציטוטים

”"היו עולות חדשות מרומניה ולא ידעו את השפה העברית ואני עזרתי להן להיקלט בחברה."“

הקשר הרב דורי